چرا این خودروهای 150 تا 200 میلیون را نخریم؟

فهرست مطالب


بازار خودرو در ایران یکی از پر فراز و نشیب‌ترین گروه‌های معاملاتی کشور است. آشفتگی و شیب تند قیمت‌ها کار را تا جایی پیش برده که عده‌ای این بازار را فرصتی برای سرمایه‌گذاری و کسب سوده دیده‌اند و به جای هدایت نقدینگی خود به سمت بازار سرمایه، اقدام به خرید خودرو کرده تا بلکه ازین راه سودی به دست آورند. اگرچه که در ظاهر این کار موقعیت خوبی برای افزایش سرمایه در شرایط فعلی است، اما نه تنها به آشفتگی بیشتر بازار دامن زده می‌شود، بلکه حضور دلالان متعدد در چنین فضایی، ریسک سرمایه‌گذاری را نیز بالا می‌برد. در چنین شرایطی یک خریدار واقعی خودرو با موانع و مشکلات بیشتری روبه‌رو است و عدم شناخت بازار و نیازهای فرد منجر به انتخابی نادرست و یا حتی از دست رفتن سرمایه خواهد شد. در این سری مقالات همراه مکانیک ما نیز بخش‌های پیدا و پنهان بازار خودرو را زیر ذره‌بین خود می‌بریم تا خودروهای حاضر در محدوده سرمایه خود را بیشتر بشناسید و بتوانید با چشم باز دست به انتخاب بزنید. این بار به سراغ بازه قیمتی متوسط رفته و می‌خواهیم به شما بگوییم چرا این خودروهای 150 تا 200 میلیون را نخریم؟

ماکسیما 85 دنده‌ای

ماکسیما
ماکسیما

نیسان از تولیدکنندگان سرشناس خودروی جهان، در سال 1999 میلادی، یکی از خودروهای محبوب خود با نام ماکسیما را روانه بازار کرد. خودرویی که با اقبال گسترده‌ای مواجه شد و هفت نسل متنوع از آن تا سال 2003 روی خط تولید ماند. قصه این خودرو در بازار ایران اما کمی متفاوت است. شرکت پارس خودرو در اوایل دهه 80 شمسی ماکسیما را تقریبا همزمان با عرضه جهان به ایران آورد و توانست طرفداران زیادی برای این خودرو ژاپنی دست و پا کند. ماکسیما که در زمان خودش یکه‌تاز بازار بود اما رفته رفته با حضور رقبایی همچون تویوتا کمری گرند و هیوندای سوناتا از سطح اول بازار کنار رفت.

نیسان ماکسیما مجهز به موتور 6 سیلندر 24 سوپاپه با حجم 3000 سی‎سی است که حداکثر قدرتی برابر 227 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه دارد. ماکسیما استاندارد آلایندگی یورو 3 را در اختیار دارد و به ازای هر صد کیلومتر رانندگی 11.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند. این سدان ژاپنی برخلاف موتور قدرتمندش، مشکلات متعددی دارد که هر کدام به خودی خود می‌تواند خریدار را منصرف کند. یکی از معایب اصلی ماکسیما مصرف سوخت بالای این خودرو است که با توجه به شرایط کنونی و قیمت سوخت قطعا مقرون به‌صرفه نیست. طراحی ظاهری خودرو نیز کاملا قدیمی و متعلق به دهه 90 است که شاید فقط در سال‌های نخستین عرضه می‌توانست جذابیت داشته باشد. در این بین عدم به‌روزرسانی خودرو از نسل چهارم به بعد و عرضه نشدن نسل‌های جدیدتر ماکسیما توسط شرکت ایرانی در قدیمی بودن ظاهر خودرو کاملا موثر است. اما از همه این مشکلات و حتی کمبود امکانات رفاهی ماسیما که بگذریم، هزینه بالا تعمیر و نگهداری خودرو و قیمت دور از انتظار قطعات یدکی است. مجموع این مشکلات، ماکسیما را بر خلاف بازار خوب خرید و فروش آن، نخستین خودرو 150 تا 200 میلیون تومانی لقب داده که توصیه میکنیم در خرید آن تامل بیشتری به خرج دهید.

سانگ یانگ موسو 82 دنده‌ای 3200

موسو ۲۳۰۰
موسو ۲۳۰۰

اگر بخواهیم یکی از قدیمی‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران را نام ببریم بی‌شک موسو که محصول شرکت سانگ یانگ کره‌جنوبی است از اولین خودروهایی است که به ذهنمان می‌آید. این شاسی بلند غول‌پیکر که شرکت مرتب خودرو در اوایل دهه 80 آن را وارد بازار ایران کرد.، در دو مدل ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری و ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری و با دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی در کشور به فروش رسید و در آن سال‌ها با توجه به قیمت بسیار خوبی که داشت با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. موسو اگرچه در نگاه اول ظاهری نه‌جندان زیبا و نامتناسب دارد، اما شمایل خاص و کلاسیک آن را نمی‌توان کتمان کرد و به همین علت خیلی‌ها را در ابتدای عرضه به سمت خود جذب کرد، اما خیلی زود مشخص شد شرکت مونتاژ کننده آنچنان که باید و شاید بر روی کیفیت خودرو تمرکز نکرده و علاوه بر کیفیت پایین قطعات، خودرو سواری راحتی برای سرنشینان فراهم نمی‌کند. سانگ یانگ موسو مجهز به موتور 6 سیلندر 12 سوپاپه با حجم 3200 سی‎سی است که حداکثر قدرتی برابر 220 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه دارد. موسو استاندارد آلایندگی یورو 4 را در اختیار دارد و به ازای هر صد کیلومتر رانندگی 12.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند. شاید در نگاه اول قدرت موتور این شاسی‌بلند کره‌ای شما را به خودش جذب کند، اما قطعا کمتر کسی است که بتواند با مصرف شدیدا بالای آن کنار بیاید. عمر خودرو نیز بالا است و در صورت خریدش چیزی بیشتر از “بعضی وقت‌ها” راهتان به تعمیرگاه می‌افتد. هزینه تعمیر و قطعات یدکی خودرو نیز فراتر از چیزی است که تصور کنید. سانگ یانگ موسو 3200 اگرچه در ذهن بسیاری از ما به عنوان خودرویی قدرتمند نقش بسته، اما خرید آن در شرایط فعلی چندان توصیه نمی‌شود.

جک J5 مدل 96 دنده‌ای

جک j5
جک j5

در سال 1964 میلادی شرکت چینی هفئی ژیانگوای برای نخستین بار اقدام به تولید وسائل نقلیه سنگین آغاز کرد و پس از چند دهه و در سال 1999 با تغییر نام به برند جی ای سی یا همان جک (JAC) تاسیس شد. شرکت کرمان موتور نیز محصولات این شرکت چینی را به بازار ایران وارد کرد و با تنوع بالای محصولات توانست جای خود را در میان دیگر رقبایش پیدا کند. در این میان دو خودرو جک S5 و J5 از جمله پرفروش‌ترین محصولات این شرکت هستند. جک J5 مجهز به موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه با حجم 1834 سی‎سی است که حداکثر قدرتی برابر 140 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه دارد. J5 استاندارد آلایندگی یورو 4 را در اختیار دارد و به ازای هر صد کیلومتر رانندگی 7.6 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

با وجود اینکه این سدان چینی به لطف قیمت پایین‌تر از رقبا و خالی بودن بازار از محصولات شرکت‌های بزرگ بین‌المللی توانسته به فروش قابل توجهی دست یابد، اما خرید J5 چندان انتخاب هوشمندانه‌ای نیست. با نگاهی جزئی به مشخصات فنی خودرو درمیابیم که با توجه به حجم موتور، در این کلاس قیمتی شتاب خودرو کاملا ناامیدکننده است و انتظار سواری خوبی نمی‌توان داشت. با گشتی در بازار، کمبود قطعات یدکی نیز کاملا محسوس است. از سوی دیگر امکانات رفاهی محدودی بر روی خودرو نصب شده و برای بهرمندی از آپشن‌هایی که بدیهی است باید هزینه اضافه‌ای بپردازید. مشکلات ریز و درشت دیگری مانند رگلاژ نبودن درها، مشکل سیستم ترمز، پایین بودن ارتفاع و … را به این فهرست اضافه کنید. بدین ترتیب جک J5 نیز از خودروهایی است که در بازه قیمتی 150 تا 200 میلیون با احتیاط بیشتری باید به سراغ آن بروید.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:

راهنمای خرید ماکسیما دست دوم 

با معایب ماکسیما آشنا شوید

مقایسه مزدا 3 و ماکسیما 

 

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها