محبوب ترین آپشن های خودرو در بازار داخلی

فهرست مطالب


در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک قصد داریم محبوب ترین آپشن های خودرو و 10 آپشن محبوب در بازار خودرو ایران را به شما مخاطبین عزیز همراه مکانیک معرفی کنیم. اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره محبوب‌ ترین آپشن‌ های خودرو بازار کشور کسب کنید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تجربه نشان داده است که مردم کشور ما، علاقه فراوانی به خودروهای پرآپشن یا اصطلاحا آپشنال دارند؛ به‌همین‌دلیل طی سال‌های گذشته و درواقع پس از حضور گسترده خودروهای پرزرق‌وبرق کره‌ای و چینی، خریداران ایرانی تمایل فراوانی به خرید خودروهای مجهز و پرآپشن از خود نشان داده‌اند. چنین موضوعی باعث شد که حتی خودروسازان داخلی نیز محصولات سال‌خورده خود را تا حد امکان تجهیز کرده و به مصاف محصولات روز بازار بفرستند.

محبوب ترین آپشن های خودرو

حال سوال اینجا است که آیا تمامی آپشن‌های موجود در خودروهای کشور به یک اندازه محبوب و کاربردی هستند؟ به‌عبارت‌ دیگر از میان تمامی آپشن‌هایی که در یک خودروی به‌روز قرار دارند، کدام‌یک از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند؟ برای پاسخ به این سوال مهم، پس از بررسی‌ و پرس‌وجوهای فراوان توانستیم لیست کاملی از محبوب ترین آپشن های خودرو در بازار داخلی را تهیه کنیم و جزئیات آن را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهیم.

محبوب ترین آپشن های خودرو

1. کروز کنترل (Cruise control)

کروز کنترل یکی از محبوب‌ ترین آپشن‌ های خودرو است که در بازار خودرو کشورمان وجود دارد. این سیستم سرعت خودرو را به مقدار دلخواه ثابت نگه می‌دارد تا راننده بتواند در مسیرهای طولانی یا بزرگراه‌ها، بدون نیاز به فشردن مداوم پدال گاز، رانندگی راحت‌تری را تجربه کند.

در کشور ما اغلب افراد علاقه فراوانی به استفاده از کروز کنترل دارند؛ به‌همین‌دلیل خریداران خودروهایی همچون جک S5، پژو 206، تندر 90، دنا و… که فاقد کروز کنترل هستند، با صرف هزینه‌های نسبتا سنگین این سامانه کنترل حرکت را بر روی اتومبیل خود نصب می‌کنند. نمونه پیشرفته این سیستم، کروز کنترل تطبیق‌پذیر نام دارد که تنها در خودروهای لوکس و گران‌قیمت دیده می‌شود.

2. سانروف

سانروف آپشن خاص

یکی دیگر از محبوب ترین آپشن های خودرو در بازار داخلی سانروف است. گرچه سانروف آپشن خاص یا مدرنی به‌حساب نمی‌آید، اما در میان هموطنان عزیزمان محبوبیت فراوانی دارد. سانروف درواقع یک قطعه شیشه‌ای، فلزی یا پارچه‌ای است که بخشی از فضای سقف خودرو را فرامی‌گیرد. وجود سانروف باعث می‌شود تا سرنشینان بتوانند به‌واسطه تابش نور محیط و همین‌طور ورود هوای تازه، سواری لذت‌بخش‌تری را درون خودرو تجربه کنند.

3. ماساژور صندلی

اگر به هر دلیلی اعم‌از یک مسافرت خانوادگی یا قرارگیری در یک ترافیک سنگین، مدت‌زمان زیادی را پشت فرمان خودرو بگذرانید، هیچ آپشنی به‌اندازه ماساژور صندلی نمی‌تواند خستگی شما را از بین ببرد و آرامش را به شما بازگرداند. چنین موضوعی باعث شده‌است تا ماساژور صندلی، یکی از محبوب ترین آپشن های خودرو در بازار داخلی باشد. از جمله خودروهایی که به صورت استاندارد از این آپشن بهره می‌برند، می‌توان به رنو تلیسمان و بی‌ام‌و 530 اشاره کرد.

4. دوربین 360 و سنسور پارک

معرفی آپشن های محبوب خودرو بازار ایران

چهارمین مورد در لیست محبوب ترین آپشن های خودرو بازار داخلی، دوربین 360 و سنسور پارک است؛ دو آپشنی که در کنار هم می‌توانند شما را راهنمایی کنند تا وسیله نقلیه خود را به‌راحتی در فضاهای تنگ و محدود پارک، کرده یا از آن خارج شوید.

بر روی نقاط مختلف بدنه خودروهایی که از سیستم دوربین 360 بهره می‌برند، دوربین‌های متعددی قرار داده شده است. کامپیوتر مرکزی خودرو، تصاویر تمامی این دوربین‌ها را باهم ادغام کرده و یک تصویر کامل (۳۶۰ درجه) از بالای اتومبیل را در اختیار راننده قرار می‌دهد. سنسورهای پارک هم مجموع حسگرهایی هستند که در جلو و عقب خودرو قرار داده می‌شوند تا در صورت نزدیکی بیش‌ازحد خودرو به هرگونه مانعی، با اعلام هشدارهای صوتی راننده را از امکان بروز حادثه آگاه کنند.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید

5. هدآپ دیسپلی (HUD)

در ابتدا این‌گونه تصور می‌شد که هدآپ دیسپلی تنها یک آپشن تجملاتی در خودروهای لوکس است و کاربرد چندانی ندارد، اما پس از مدتی مشخص شد که هدآپ دیسپلی به‌نوعی یک سیستم ایمنی محسوب می‌شود؛ زیرا با نمایش اطلاعات مهم بر روی شیشه جلو و جلوگیری از برهم خوردن تمرکز راننده، می‌تواند نقش بسزایی در جلوگیری از تصادفات جاده‌ای ایفا کند. در بازار کشور ما این سیستم بر روی خودروهایی همچون لکسوس RX350، رنو تلیسمان، فولکس پاسات، بی ام و 528 و… به‌طور استاندارد وجود دارد و به عنوان یکی از محبوب ترین آپشن های خودرو در کشورمان شناخته می‌شود.

6. اتولایت یا سنسور نور (Auto Light)

چراغ خودکار، اتولایت یا سنسور نور نام یکی از آپشن‌هایی است که در بازار کشورمان محبوبیت بسیاری دارد. این سیستم هوشمند به‌واسطه سنسورهای پیشرفته خود، درصورت کاهش نور محیط می‌تواند چراغ‌های خودرو را روشن کرده و با افزایش روشنایی فضای اطراف خودرو، به‌طور خودکار آن‌ها را خاموش کند؛ بنابراین نیازی نیست که حین رانندگی‌های روزمره یا مسافرت‌های جاده‌ای، راننده بخشی از حواس خود را درگیر روشن یا خاموش کردن چراغ‌ها کند.

7. دیلایت (DRL)

دیلایت (DRL)

دیلایت یا چراغ‌های روشنایی در روز، از جمله آپشن‌هایی است که بیشتر جنبه تزئینی دارد و در مقایسه با سایر آپشن‌هایی که در این لیست قرار داده‌ایم از کاربرد کمتری برخوردار است؛ اما با این وجود خریداران ایرانی برای استفاده از این آپشن اشتیاق فراوانی دارند!

دیلایت درواقع مجموعه‌ای از لامپ‌های ال ای دی کوچک است که پس از روشن شدن خودرو، به‌طور مستمر درحال نوردهی هستند. این چراغ‌های کوچک با آغاز به کار خودرو به‌طور اتوماتیک روشن می‌شوند و بدین وسیله توجه عابرین پیاده، دوچرخه سواران و به‌طور کلی تمامی افراد حاضر در جاده را به‌سوی خود جلب می‌کنند تا به‌نوعی مانع از بروز تصادفات احتمالی شود.

8. ترمز پارک برقی (EPB)

ترمز پارک برقی (EPB)

یکی از ادواتی که سابقه حضور آن در وسایل نقلیه موتوری تقریبا با اختراع اتومبیل یکسان است، ترمز پارک یا اصطلاحا ترمزدستی نام دارد. در اغلب خودروهای امروزی دیگر اثری از آن اهرم زمخت و بزرگ ترمز دستی که در کنار دسته‌دنده قرار می‌گرفت، به چشم نمی‌خورد و یک دکمه کوچک که حرف «P» انگلیسی بر روی آن نقش بسته، جایگزین آن شده است.

این آپشن چندان پیچیده نیست و تنها با درگیر کردن ترمزهای هر چرخ در زمان پارک، مانع از جابه‌جایی خودرو خواهد شد. در بازار کشور ما که اغلب خودروها فاقد چنین آپشنی هستند، استفاده از ترمز پارک برقی می‌تواند حس خوشایند و متفاوتی را در راننده ایجاد کند.

9. سیستم مالتی مدیا

یک مانیتور بزرگ لمسی به انضمام چند بلندگوی قدرتمند، سیستم رهیاب و بلوتوث، دقیقا همان چیزی است که می‌تواند بخش بزرگی از انتظارات اغلب خریداران ایرانی را از یک خودروی آپشنال برآورده کند؛ از همین‌رو می‌توان سیستم مالتی مدیا را محبوب‌ ترین آپشن در میان ایرانیان دانست.

این سیستم در خودروهای میان‌رده بازار نظیر پژو 207، برلیانس H330 و دنا پلاس وجود دارد، اما میزان محبوبیت این آپشن به حدی است که دارندگان خودروهای اقتصادی بازار نظیر پژو 206، سمند ال ایکس یا پژو پارس نیز برای دستیابی به این آپشن محبوب، نمونه‌های افترمارکت آن را بر روی اتومبیل خود نصب می‌کنند.

10. رادارهای هوشمند

آپشن‌های محبوب خودرو در بازار داخلی

آخرین آپشن در مقاله محبوب ترین آپشن های خودر در بازار داخلی، به مجموعه رادارهای هوشمندی مربوط می‌شود که تنها در خودروهای گران‌قیمت و مدرن بازار مشاهده می‌شوند. از جمله این رادارهای هوشمند می‌توان به رادار تغییر خط (LDW) اشاره کرد که با پخش هشدارهای صوتی یا ایجاد لرزش در فرمان خودرو، خروج ناگهانی خودرو از خط را به راننده اطلاع می‌دهد، یا رادار نقطه کور (BSD) که با روشن کردن چراغ‌های روی آینه‌های جانبی و پخش اخطار صوتی، راننده را از وجود اجسام در گوشه‌های عقب خودرو مطلع می‌سازد.

از جمله سایر رادارهای هوشمندی که در خودروهای مدرن بازار کشور نظیر هیوندای سانتافه نیوفیس، لکسوس NX، بی ام و 528، نیسان جوک اسپرت و ولوو XC90 به چشم می‌خورد، می‌توان به رادار تشخیص عابر پیاده، رادار تصادف از جلو، رادار تشخیص تصادف از پشت و رادار تابلو‌خوان اشاره کرد.

جمع‌بندی بررسی آپشن‌های محبوب در ایران

از میان انبوهی از آپشن‌های مدرن و پرکاربردی که در خودروهای مختلف مشاهده می‌شود، در این مقاله سعی شد تا ضمن معرفی محبوب‌ترین آپشن‌های موجود در خودروهای بازار کشور، عملکرد آن‌ها نیز به‌طور مختصر توضیح داده شود. به‌نظر شما چه موارد دیگری می‌توانند در لیست محبوب‌ترین آپشن‌های بازار کشور قرار گیرند؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر مخاطبین مجله خودرو همراه مکانیک به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
2 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
حسینی
1402-10-23 01:27

خودرو سازهای داخلی فقط بلد هستن خطر های ماشین رو هر روز عوض کنن و مدل های مختلف بزنن هیچ اپشن رو ماشین هاشون نیس یک اپشن مزخرف بزنن صد میلیون ویا دویست میلیون میکشن رو ماشین

مهدی
1399-04-28 17:27

خیلی ممنونسایت مفیدتون عالی هستین شما