مقایسه تویوتا یاریس هاچ بک و هیوندای I20

فهرست مطالب


مقایسه تویوتا یاریس هاچ بک و هیوندای I20 به‌جرعت جذاب‌ترین جنگ هاچ‌بک‌ها از شرق هست. شرکت تویوتا در سال 1999 محصولی جدید را معرفی کرد که در بازار به نام تویوتا یاریس شناخته می‌شود. این خودرو در کلاس خودروهای سدان و هاچ‌بک تولید و عرضه می‌شود (که در اینجا ما به بررسی یاریس هاچ‌بک می‌پردازیم). برای اولین بار نسل دوم تویوتا یاریس هاچ‌بک به ایران وارد شد. اما به نظر می‌رسد این خودرو، آنچنان که از محصولات شرکت معتبر انتظار می‌رود، مورد استقبال بازار ایران قرار نگرفته است. امر واردات تویوتا یاریس هاچ‌بک به ایران به عهده شرکت ایرتویا است.

می‌توان یکی از رقبای اصلی یاریس هاچ‌بک را هیوندای i20 دانست. این خودرو، همانطور که نامش پیداست، از محصولات شرکت هیوندای کره جنوبی است. این شرکت کره‌ای برای اولین بار در سال 2008 هیوندای i20 را معرفی کرد.

نسل اول i20 در ایران هم حضور داشت و با تولید نسل دوم هم این خودرو به ایران وارد شد. i20 برخلاف یاریس توانسته است فروش رضایت‌بخشی را در ایران تجربه کند. شرکت آسان موتور هیوندای i20 را به ایران وارد می‌کند. با مجله همراه مکانیک همراه شوید تا در سری مقالات مقایسه‌ای، به مقایسه تویوتا یاریس هاچ‌بک و هیوندای i20 بپردازیم تا شاهد یک جنگ از شرق باشیم.

مقایسه طراحی

طراحی خارجی

در مجموع هاچ‌بک‌ها خودروهای جمع‌وجور و زیبایی هستند. خودروهای مورد بحث ما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در نمای روبروی تویوتا یاریس هاچ‌بک چراغ‌های بزرگ و کشیده خودنمایی می‌کنند. در این نما خطوط روی کاپوت و جلوپنجره باریک و کشیده شخصیتی مدرن به هاریس هاچ‌بک بخشیده‌اند. ولی در این نما مه‌شکن‌ها با همان طرح گرد و قدیمی طراحی شده‌اند. در نمای کناری این خودرو نیز سعی شده شخصیت مدرن خودرو حفظ شود. اما در نمای پشت خودرو شاهد طراحی عضلانی گلگیرها و سپر عقب هستیم. همچنین چراغ‌ها هماهنگی کاملی با سایر اجزای خودرو دارند.

از نظر طراحی خارجی، مقایسه تویوتا یاریس هاچ‌بک و هیوندای i20 نشان می‌دهد که شرکت تویوتا عملکرد بهتری داشته است. در نمای روبروی i20 هم از چراغ‌های بزرگ و کشیده استفاده شده است، اما در مجموع جذابیت هاریس هاچ‌بک را ندارد. همچنین در نمای کناری این خودرو دو خط تیز وجود دارند که شخصیتی نسبتاً خشن به آن داده‌اند. لیکن در نمای پشت خودرو در مجموع نوعی سادگی بر طراحی خودرو حاکم است.

طراحی داخلی

از نظر طراحی داخلی باید اشاره کرد که مقایسه تویوتا یاریس هاچ‌بک و هیوندای i20 نشان دهنده برتری محصول کره‌ای است. به عنوان اولین نکته باید اشاره کرد که عدم وجود صفحه نمایش لمسی در خودروهای امروزی به نوعی قدیمی‌ و دموده بودن طرح داخلی آن را نمایش می‌دهد. به همین دلیل کابین هاریس هاچ‌بک قدیمی به نظر می‌رسد. همچنین از نظر فضا باید اشاره کنیم که فضایی که تویوتا یاریس هاچ‌بک در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد، بسیار تنگ و کم است. به طوری که سرنشینان بلندقد با مشکل مواجه خواهند شد.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید

اما در هیوندای i20 با چنین کمبودهایی مواجه نیستیم. این خودرو به صفحه نمایش لمسی مجهز است، که ظاهری امروزی‌تر به کابین آن می‌بخشد. همچنین، از نظر تأمین فضا، هرچند که سرنشینان با کمبودهایی مواجه خواهند شد، اما باز هم فضای بیشتری در اختیار آنها قرار خواهد شد.

مقایسه فنی

مقایسه تویوتا یاریس هاچ بک و هیوندای I20
مقایسه فنی

لازم است این نکته را به یاد داشتته باشیم که خودروهای هاچ‌بک در اصل برای استفاده‌های درون‌شهری طراحی و تولید می‌شوند، بنابراین نباید انتظار زیادی از آنها داشته باشیم. با این حال، مقایسه تویوتا یاریس هاچ‌بک و هیوندای i20 از نظر فنی نشان می‌دهد که محصول شرکت هیوندای دارای برتری است.

این خودرو می‌تواند در عرض 6/11 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر برسد، که در مقایسه با تویوتا یاریس بیش از 2 ثانیه سریع‌تر عمل می‌کند. همچنین این خودرو از لحاظ حدأکثر سرعت نیز نسبتاً سریع‌تر حرکت می‌کند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که با وجود عملکرد بهتر، مصرف سوخت هیوندای i20 کماکان اندکی کمتر از تویوتا یاریس هایچ‌بک است.

مدل خودرو

تویوتا یاریس هاچ‌بک

هیوندای i20

پیشرانه

4 سیلندر 16 سوپاپه خطی

4 سیلندر 16 سوپاپه خطی مستقیم

حجم موتور

1500 سی سی

1368 سی سی

حدأکثر قدرت

107 اسب بخار

99 اسب بخار

حدأکثر گشتاور

121 نیوتن متر

134 نیوتن متر

گیربکس

4 سرعته خودکار

4 سرعته خودکار تیپ ترونیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

2/6 لیتر در هر 100 کیلومتر

9/5 لیتر در هر 100 کیومتر

شتاب صفر تا 100

14 ثانیه

6/11 ثانیه

حدأکثر سرعت

165 کیلومتر در ساعت

170 کیلومتر در ساعت

مقایسه آپشن­‌ها و امکانات رفاهی

خودروهای هاچ‌بک برای مسافرت‌های طولانی و خانوادگی نیستند. این خودروها بیشتر برای انجام امور روزمره مناسب هستند. به همین دلیل امکانات قابل توجهی در آنها وجود ندارد. با این حال، به نظر می‌رسد که این دو خودرو از نظر امکانات رفاهی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند.

برای مقایسه تویوتا یاریس هاچ‌بک و هیوندای i20 از نظر امکانات رفاهی می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید:

تجهیزات

تویوتا یاریس هاچ‌بک

هیوندای i20

چراغ

چراغ‌های جلو و عقب، مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌های ترمز سوم

چراغ‌های جلو زنون، سیستم روشنایی در روز و اتولایت، چراغ‌های عقب LED، مه‌شکن‌های عقب و جلو

سیستم­های مولتی مدیا

امواج رادیویی AM و FM، ورودی‌های AUX، USB، MP3، سی دی و امکان اتصال با بلوتوث، 6 عدد بلندگو

ورودی‌های AUX، USB و امکان اتصال با بلوتوث، سیستم Navigation

صفحه نمایش

ندارد

صفحه نمایش 7 اینچی

رینگ­ها

رینگ‌های آلومینیومی

رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی

آینه

خاصیت تنظیم نور مطلوب برای شب یا روز در آینه داخلی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی همراه با گرم‌کن، آینه‌های جانبی تاشو برقی و همرنگ با بدنه خودرو

آینه‌های جانبی برقی تاشو، آینه‌های الکتروکرومیک، گرمکن آینه‌های جانبی

تهویه مطبوع

سیستم تهویه هوای خودکار

سیستم تهویه هوای خودکار

صندلی

تنظیم دستی صندلی‌های راننده و سرنشین جلو، قابلیت تاشوندگی صندلی‌های عقب با زیردستی

تنظیم صندلی‌های جلو در 6 حالت، قابلیت تاشوندگی صندلی‌های عقب

شیشه

شیشه برقی با محافظ، آنتن مخفی در شیشه عقب

بالابرهای برقی شیشه‌ها

سیستم­های هشدار دهنده

سنسور عقب، سنسور جلو، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر

سنسور عقب، سنسور جلو، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، دوربین عقب

سایر امکانات

سیستم هوشمند ورود بدون کلید، دکمه استارت بدون نیاز به سویچ،

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC، ESC،

مقایسه ایمنی

مقایسه تویوتا یاریس هاچ‌بک و هیوندای i20  نشان می‌دهد که خودروهای مورد بحث از سطح ایمنی رضایت‌بخبشی برخوردارند. باید اشاره کرد که تویوتا هاریس هایچ‌بک توانسته است 5 ستاره ایمنی مؤسسه تست تصادفات اروپا را به دست آورد.

این در حالی است که هیوندای 120 نیز چیزی از رقیب ژاپنی خود کم ندارد و موفق به کسب تمام 5 ستاره همین مؤسسه اروپایی شده است.

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

تویوتا یاریس هاچ‌بک

هیوندای i20

کیسه هوا

کیسه‌ هواهای راننده و سرنشین جلو

کیسه هواهای راننده و سرنشین جلو

سیستم ترمز

ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای، سیستم‌های ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع نیروی الکتریکی ترمز (EBD) و کمکی ترمز (BAS)

ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، سیستم‌های ضد قفل (ABS)، توزیع نیروی الکتریکی ترمز (EBD)

تجربه رانندگی

باید اقرار کرد که به دلیل کمبود فضا در هاریس هاچ‌بک، سرنشینان بلندقد در هنگام نشستن در این خودرو احساس چندان راحتی نخواهند داشت. همچنین طراحی صندلی‌ها به گونه‌ای نیست که سرنشین در پیچ‌ها به طرفین رانده نشود. در هر صورت، این خودرو برای مسافرت‌های کوتاه درون‌شهری تعبیه شده است و نباید انتظار چندانی از آن داشت.

هرچند که شیب صندلی عقب هیوندای i20 در قسمت تکیه‌گاه سرنشین را، به اصطلاح، در حالت خبردار قرار می‌دهد، لیکن سرنشینان در این خودرو مقداری فضای بیشتر در اختیار دارند. همچنین باید اضافه کرد که نمونه وارد شده به ایران از بسیاری از امکانات این خودرو بی‌بهره است. برای مثال می‌توان به سانروف، کروز کنترل، جمع کننده‌ی برقی آینه و … اشاره کرد. پس باید سطح انتظارات خود از این خودرو را باز هم پایین‌تر بیاوریم. به هر حال، به نظر می‌رسد که با مقایسه تویوتا یاریس هاچ‌بک و هیوندای i20 به این نتیجه می‌رسیم که محصول شرکت هیوندای عملکردی بهتر دارد.

هرچند که در نهایت نباید فراموش کرد که امکانات خودروهای مورد بحث چندان متعدد و متنوع نیستند، اما لازم است سطح بالای ایمنی این خودروها را یادآوری کنیم. خودروهای مورد بحث در این مقاله از هر لحاظی کمبود داشته باشند، از لحاظ خلق یک تجربه رانندگی ایمن و توأم با آرامش موفق عمل خواهند کرد.

تحلیل شرایط بازار

بازار خودرو کشور مستقیماً تحت تأثیر قیمت دلار و ارزهای خارجی است. به همین دلیل در سال‌های اخیر شاهد افزایش بیش از اندازه قیمت خودرو در کشور بوده‌ایم. به صورتی که خرید برخی از خودروها از دسترس برخی از اقشار جامعه خارج شده است. به هر حال لازم است اشاره کنیم که در هر صورت بازار خودرو همچنان رونق خود را دارد و شاید نسبت به سال‌های پیشتر، رونق بیشتری نیز یافته است.

در هر صورت، در شرایط امروز بازار خودرو کشور برای خرید تویوتا هاریس هاچ‌بک به بودجه‌ای بالاتر از 300 میلیون تومان نیاز خواهید داشت. البته مدل‌های کارکرده و پایین‌تر این خودرو را می‌توان در بازه‌های قیمتی 250 تا 300 میلیون نیز تهیه کرد. همچنین برای خرید هیوندای i20 نیازمند بودجه‌ای بالاتر از 250 میلیون تومان خواهید بود.

جمع بندی

خرید خودرو امری کاملاً شخصی است. به همین دلیل سلیقه شخصی افراد در هنگام خرید بسیار تأثیرگذار است. اما، طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، به نظر می‌رسد که می‌توان با تخصیص بودجه‌ای در حدود 50 میلیون کمتر، خودرو بهتری را تهیه کرد. ما به این نتیجه رسیدیم که هیوندای i20 از نظر فنی عملکرد نسبتاً بهتری دارد، از نظر ایمنی با تویوتا یاریس هاچ‌بک برابری می‌کند و از نظر تجربه رانندگی نیز می‌تواند بهتر عمل کند. در پایان نیز مشخص شد که می‌توان i20 را با قیمتی ارزان‌تر تهیه کرد. به همین دلیل اگر به خرید یک هاچ‌بک برای انجام امور روزمره و درون‌شهری خود فکر می‌کنید، ما هیوندای i20 را از هر لحاظ پیشنهاد می‌دهیم. برای اطلاع از قیمت هیوندای i20 فول وارداتی کلیک کنید.

مطالعه مقالات مرتبط زیر را از دست ندهید

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
4 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها