خودروهای 1 میلیاردی که خریدن آن‌ها ممکن است شما را به دردسر بیاندازد

فهرست مطالب


یک میلیارد تومان به نوبه خود مبلغ نسبتا زیادی به حساب می‌آید که هزینه کردن آن در باب خرید اتومبیل، نیاز به‌دقت و وسواس فراوان دارد؛ زیرا خودروهای دست دوم و یا صفرکیلومتر بسیار متنوعی در این بازه قیمتی حضور دارند و مشتریان می‌توانند مدل‌های مختلفی را در حول‌وحوش این مبلغ خریداری کنند.

 گاهی اوقات ممکن است علاقه به یک برند معروف یا یک مدل خاص سبب شود تا افراد تمایل به خرید اتومبیلی پیدا کنند که بعدا از انتخاب خود پشیمان شوند. در این مقاله از سری مطالب «مجله خودرو همراه مکانیک» تصمیم داریم تا خودروهای یک میلیاردی را که خرید آنها ممکن است شما را به دردسر بیندازد، معرفی کرده و برخی گزینه‌ها را به عنوان آلترناتیوهای معقول‌تر این مدل‌ها به اطلاعتان برسانیم.

لکسوس CT200 H مدل ۲۰۱۴

CT200 H

وجود لوگوی لکسوس بر پیشانی یک خودرو کافی است تا بسیاری از مشتریان وسوسه تصاحب آن محصول را پیدا کنند، اما لکسوس CT200 H را باید از این قاعده مستثنی دانست؛ چرا که هاچبک لوکس و هیبریدی مذکور به صورت محدود وارد کشور شده و بازار دست دوم مطلوبی ندارد.

در راستای پیچیدگی‌های فنی پیشرانه هیبریدی، یافتن قطعات یدکی و نیروی متخصص جهت تعمیر این خودرو کار راحتی نخواهد بود. به‌علاوه تحت شرایط کنونی و با توجه به گذشت زمان حدود 7 سال از زمان تولید این خودروها، تدریجا زمان تعویض باتری گران‌قیمت سامانه برقی آن‌ها نیز فرا رسیده است و از این جهت نیز مشتریان باید هزینه نسبتا زیادی را متقبل شوند.

مشتریانی که فکر خرید لکسوس CT200 H را در ذهن می‌پرورانند، بهتر است به سدان‌های هیبریدی کارکرده نظیر هیوندای سوناتا هیبریدی و تویوتا کمری هیبرید نیز بیندیشند. همچنین مدل‌های بنزینی کیا اپتیما TF و هیوندای سوناتا ‏LF نیز در این رنج قیمت انتخاب‌های شایسته‌ای به نظر می‌رسند. سیتروئن C3 نیز به عنوان یک هاچبک صفرکیلومتر می‌تواند در بازه قیمت زیر یک میلیارد تومان، گزینه‌ای نسبتا خاص و مطلوب‌تر از لکسوس CT به شمار رود.

ولوو C70 کروک

C70 کروک

علی‌رغم کیفیت بالای محصولات ولوو و جذابیت‌های دلنشین تملک یک اتومبیل با سقف جمع شونده، ولوو C70 کروک انتخاب چندان مناسبی در شرایط فعلی بازار محسوب نمی‌شود؛ زیرا از لحاظ قطعات یدکی و خدمات پس از فروش در جایگاه مطلوبی قرار ندارد. لوازم بدنه آن نیز به‌ندرت در ایران یافت می‌شوند و در صورت بروز تصادف سنگین، بازسازی این خودرو دردسرهای فراوانی برای مالک به همراه خواهد داشت.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید

متأسفانه در این رنج قیمت اتومبیل کروک کم‌کارکرد و مناسب یافت نمی‌شود و نهایتا بتوانید بی ام و سری 3 مدل 2009 را خریداری کنید، بنابراین بهتر است در عوض به سراغ سدان‌هایی نظیر انواع اپتیما TF و سوناتا LF بروید.

دی اس ۳

ds 3

هاچبک دو در DS3 به عنوان یک محصول جمع‌وجور لوکس فرانسوی در بازار موجود است‌ و می‌توان نمونه‌های کم‌کارکرد آن را با حدود یک میلیارد تومان خریداری کرد، اما باید بدانید که این خودرو از لحاظ بازار دست دوم چندان خوش‌فروش نیست؛ چراکه طراحی ظاهری عامه‌پسندی ندارد و در بحث قطعات یدکی و خدمات پس از فروش نیز می‌تواند دردسرهای فراوانی برای مالک خود در پی داشته باشد؛ بنابراین به نظر می‌رسد هزینه کردن مبلغ نسبتا گزافی در حد یک میلیارد تومان برای خرید این هاچبک لوکس عجیب‌الخلقه چندان منطقی نباشد!

 در عوض مشتریان می‌توانند با بهای کمتر به سراغ محصولات کم‌کارکرد یا حتی صفرکیلومتر همچون پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3 و یا رنو کپچر بروند. به‌ویژه پژو ۲۰۰۸ که هم از لحاظ فنی و هم از نظر بازار دست دوم شرایط بسیار مطلوب‌تری را در کشورمان تجربه می‌کند، انتخابی بسیار معقول‌تر نسبت به DS 3 به شمار می‌آید.

 سانتافه DM تک دیفرانسیل مدل‌ ۲۰۱۴

سانتافه
Hyundai Santa Fe, Highlander.

مدل‌های گوناگون سانتافه عموما در بازار ایران طرفداران فراوانی دارند و به‌اصطلاح می‌توان گفت که مشتریان برای آنها سر و دست می‌شکنن، اما این سر و دست شکستن بیشتر برای نسخه‌های دو دیفرانسیل سانتافه است نه نمونه‌های تک دیفرانسیل‌. چراکه سانتافه DM دو دیفرانسیل صرفا با موتور چهار سیلندر به بازار ایران راه پیدا کرده و ذاتا از لحاظ توانایی‌های دینامیکی- حرکتی به اندازه مدل‌های شش سیلندر مطلوب عمل نمی‌کند. حال اگر یک جفت از چرخ‌های محرک آن نیز حذف شوند، با توجه به وزن نسبتا بالا و ابعاد بزرگ بدنه، قطعا دیگر نمی‌تواند آن سواری دلچسب موردنظر مشتریان را به ایشان ارائه دهد.

در حال حاضر می‌توان به جای خرید سانتافه تک‌ دیفرانسیل کارکرده، به خودروهایی همچون کیا موهاوی 6 سیلندر 2010، میتسوبیشی ASX 2015، کیا اسپورتیج 2014 اندیشید یا حتی می‌توان نمونه‌های دو دیفرانسیل هیوندای سانتافه مدل 2013 را نیز با کارکرد بالاتر در این رنج قیمتی خریداری کرد.

جمع‌بندی

یک میلیارد تومان مبلغ کمی نیست؛ بنابراین بهتر است افرادی که این پول را به‌زحمت به دست آورده‌اند در خریدهای خود دقت بیشتری به خرج دهند و به سراغ مدل‌های کم‌طرفدار بازار نظیر موارد ذکرشده در بالا نروند.

البته این سخن صرفا یک توصیه است و مشتریانی که تمایل به خرید اتومبیل‌های خاص دارند و بازار دست دوم ضعیف یا عدم وفور قطعات یدکی اهمیت چندانی برایشان ندارد، می‌توانند از رانندگی با محصولات خاص یک میلیاردی لذت ببرند. به‌ویژه که برخی از این اتومبیل‌ها پرستیژ شخصیتی بسیار بالاتری نسبت به محصولات پرفروش بازار برای مالک خود در پی خواهند آورد.

بیشتر بخوانید:

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
2 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
Taz
1399-12-11 12:35

فقط خواستم نفر اولی باشم کا کامنت میزاره

احسان
1399-12-10 20:40

سلام،
درست میفرمایید،
اما در مورد جایگزین چرا اشاره ای به تویوتا کرولا و تویوتا یاریس نمی‌کنید.