خودرو‌های کوچک شهری

فهرست مطالب


با افزایش یافتن قیمت نفت و بنزین از اواخر دهه 60 و 70 میلادی، بازار خودروهای کوچک شهری رونق بیشتری گرفت.

اگر به آمارهای فروش خودرو در بازارهای اروپا و آسیا توجه کرده باشید، متوجه این موضوع می‌شوید که فروش این دسته از خودروها سهم قابل ملاحظه‌ای از بازار را به خود اختصاص داده است.

معمولا افراد غربی پــس از هر بحران به دنبال دستیابی به ر اه حل‌ها هستند تا از بروز مجدد بحران جلوگیری نمایند. یا اگر بحران به صورت مجدد تکرار شود سعی می‌کنند با  استفاده از تجارب مفید کسب شده برای مقابله با آن تلاش کنند و به دنبال چاره‌ای اساسی باشند.

افزایش قیمت نفت و بنزین، بازار خودروهای کوچک شهری بهبود بخشید و در میان آمارهای فروش خودرو در بازارهای اروپا و آسیا سهم قابل ملاحظه‌ای از فروش این دسته از خودروها را می‌بینیم. این خودروهای کوچک و شهری برای مصارف شهری بین شهری کاربرد دارند.

نمونه‌هایی از این خودروها در بازار ایران وجود دارد و ما می‌توانیم دوو ماتیز را نام ببریم. اواخر دهه 70 بود که ایران وارد این بازار شد و واقعا توانست جای خود را به خوبی در بازار ایجاد کند.

در میان افراد جامعه، دختران و پسران جوان و حتی گاهی افراد میانسال و مسن نیز به این خودرو ها علاقه‌مندی نشان می‌دادند و  دلیل اصلی این علاقه‌مندی راحتی استفاده از این خودرو بود.

 سهولت و راحتی استفاده از این خودرو وضعیت رو به رشدی را در قسمت‌های مختلف بازار به وجود آورد.

گروه خودروسازی سایپا نیز در اواسط دهه 70 از طرح مفهومی یک خودرو کوچک شهری رونمایی کرد و آن را در چند نمایشگاه خودرو در شهرهای کشور به نمایش درآورد. اما متاسفانه باید بگوییم که هرگز این خودرو به مرحله تولید وارد نشدند و آن‌ها در حد یک طرح مفهومی باقی ماندند.

زمانیکه تولید دوو ماتیز متوقف شد، نمونه چینی آن یعنی  خودرو ام وی ام 110 موفق شد در هر دو نسل به بازار ایران راه پیدا کند. هرچند استقبال فراوان و بی‌نظیری از این خودرو شد اما سرانجام تولید آن نیز به پایان رسید.

برخی از خودروها مثل نمونه‌های وارداتی کیا پیکانتو خیلی گران بود و یا هیوندای i10 مونتاژی که نیز قیمت تمام شده بالایی داشت، نتوانستند چندان موفق عمل کنند.

امروزه خودروهای کوچک شهری مثل تویوتا آیگئ سیتروئن c1 ،فولکس واگن آپ، رنو توینگو و از جمله نمونه‌هایی هستند که این سگمنت هستند و می‌توان گفت در بازار کشورهای پیشرفته اروپایی از وضعیت بسیاری خوبی برخوردار هستند.

به نظر شما چرا خودروهای کوچک شهری محبوب هستند؟

 شاید دلیل اصلی محبوبیت آن‌ها مصرف سوخت کم این خودرو‌ها باشد اما سایر دلایل آن نیز آلایندگی کم، فضای جای پارک کم، رفت و آمد راحت در شهرهای شلوغ و خیابان های پر ازدحام، اقتصادی و کاربردی بودن این خودروها است. حقیقتا این خودروها همه نوع تیپ مشتری و طبقه اجتماعی را به خود جذاب می کند.

در کشور ایران ضرورت فرهنگ سازی بیشتر در مورد استفاده از این خودروها بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد. مسلما باید یک پلت فرم ایرانی برای ساخت این دسته از خودروها طراحی و ساخته شود. زیرا باتوجه به وضع فعلی تولید نمونه های خارجی امکان‌پذیر نیست و حتی اگر امکان تولید آن‌ها نیز فراهم شود، با قیمت فعلی ارز باز هم  قیمت آن بالاست و در نهایت بسیار گران و غیر منطقی خواهد شد.

سایر ویژگی این خودروها

اگر بخواهیم سایر ویژگی‌های این خودروها را بر شماریم باید به فضای داخلی نسبتا جادار، طراحی زیبا، بدنه ایمن و مناسب، در حد یک خودرو شهری متوسط، صندلی‌های مناسب و راحت و امکانات رفاهی و ایمنی معقول و مناسب اشاره کنیم.

همچنین پیشرانه کوچک و کم مصرف بودن این خودروها با آلایندگی پایین، قدرت و بازده مناسب از جمله مزایای بزرگ برای خودروهای کوچک شهری محسوب می‌شود. از لحاظ زمان، فضا و بحث مالی نیز این خودروها به صرفه به نظر می‌رسند و برای دختران و پسران دانشجو، افراد شاغل (کارمندان، کسبه و …)، افراد بازنشســته و اکثر اقشار جامعه بهترین گزینه به شمار می‌آید.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:

مزایای سوزوکی گرند ویتارا

مشکل شاسی خودرو

سیستم برق خودرو

همه چیز در مورد طرح ترافیک

جعبه فیوز تندر 90

جعبه فیوز پژو 206

جعبه فیوز پژو پارس

 شکایت به خلافی خودرو

خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت

دریافت کارت سوخت

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها