بی‌دلیل گران شدن خودروهای کم‌ مصرف‌ خارجی

فهرست مطالب


اخیرا اخباری در مورد آزادسازی واردات خودروهای هیبرید در سال99 به گوش رسید. اکنون نیز شاهد تاثیرات این خبر بر نحوه قیمت‌گذاری این خودروها در بازار وارداتی‌ها هستیم.

 مروری بر تاریخچه خودروهای هیبرید در بازار ایران

اوایل سال 1394 بود که نخستین سری از محصولات هیبرید به بازار ایران وارد شدند، اما به دلیل عدم شناخت کافی مصرف‌کنندگان در مورد این خودرو‌ها، آن‌ها چندان مورداستقبال قرار نگرفتند. جالب است بدانید که نخستین خودروی هیبرید وارد شده به کشور متعلق به برند ژاپنی لکسوس بود که تحت‌عنوان CT200h به بازار وارد شد. متاسفانه به دلیل ناآگاهی خریداران از محصولات این برند، CT200h به‌عنوان خودرویی شکست‌خورده در بازار معرفی شد.
پس از این محصول، سایر محصولات این برند مثل تویوتا پریوس، تویوتا کمری هیبرید و لکسوس NX300h این راه را ادامه دادند و خوشبختانه آمار فروش خوبی را از خود به‌جای گذاشتند. وقتی هیوندای سوناتا هیبرید به بازار آمد، تحولی در این بخش ایجاد شد و طیف وسیعی از مشتریان با این دسته از خودروهای پاک آشنا شدند و آن‌ها را خریداری کردند.

با اجرایی شدن مصوبه مجلس در مورد معافیت خودروهای هیبرید از پرداخت حقوق ورودی و احتمال واردات خودروهای هیبرید به کشور در سال 99 باعث شد گمانه‌زنی‌هایی در میان دلال‌ها و افراد سودجو در بازار به وجود بیاید و روند افزایش قیمت این دسته از خودروها کم کم افزایش یابد.

اگرچه در روزهای اخیر شاهد افزایش چندانی در نرخ ارز و سکه نبودیم، نمی‌توانیم این افزایش قیمت‌ها را ناشی‌ از نوسانات بازار ارز و سرمایه بدانیم و فقط می‌توان به نقش دلال‌ها در برهم ریختن نظم بازار  اشاره کرد. متاسفانه نظارت دقیقی بر شیوه معاملات و همچنین رفتار بازار خودروهای وارداتی وجود ندارد و این موضوع موجب می‌شود بستری مناسب برای سودجویی برخی از افراد ایجاد شود.

طی ماه‌های گذشته افزایش نرخ بنزین نکته دیگری بود که باعث شد تقاضا برای خرید انواع خودروهای هیبرید با افزایش روبرو شود. به همین دلیل در این شرایط انتظار می‌رود مصرف‌کنندگان به خرید خودروهای کم‌مصرف‌ و هیبریدی بیشتر متمایل شوند، و طبیعا قیمت این دسته از خودروها در بازار افزایش می‌یابد.

 حدودا یک‌سالی است که واردات خودرو به کشور ممنوع شده است و خودروهای هیبرید بسیار کمی توانسته‌اند از گمرکات کشور ترخیص شوند. میزان عرضه‌ و تقاضا باعث عدم همخوانی در بازار شده است و این خود عاملی برای افزایش ناگهانی قیمت خودروهای هیبرید در بازار می‌شود.
در حقیقت بسیاری از دلال‌ها و افراد سودجو با بیان رشد قیمت‌ها در آینده، اکنون با فروش خودروهای هیبریدی و عرضه آن‌ها به بازار، قصد دارند نقش تاثیرگذاری در انتخاب خریداران داشته باشند.

 اگر نگاهی به آگهی‌های درج‌شده خودروهای هیبرید در قسمت خریدوفروش خودرو در فضای مجازی داشته باشید، به راحتی در می‌یابید که در روزهای گذشته افزایش چشمگیری در این بخش به وجود آماده است و سهم کثیری از آن‌ها در گرو تصمیمات دلال‌ها و لیدرهای بازار خودرو است. البته لازم به ذکر است که می‌توان انتظار داشت که با گذشت زمان و فروکش کردن هیحانات کاذب بازار، بار دیگر قیمت خودروهای هیبریدی و کم‌مصرف در بازار به تعادل می‌رسد و می‌توانیم شاهد رونق گرفتن این بخش از بازار باشیم.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:

مزایای سوزوکی گرند ویتارا

مشکل شاسی خودرو

سیستم برق خودرو

همه چیز در مورد طرح ترافیک

جعبه فیوز تندر 90

جعبه فیوز پژو 206

جعبه فیوز پژو پارس

 شکایت به خلافی خودرو

خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت

دریافت کارت سوخت

 

 

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها