معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000

فهرست مطالب


در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک قصد داریم به بررسی معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000 بپردازیم. اگر شما هم به کسب اطلاعات بیشتر از این شاسی‌بلند علاقه‌مند هستید یا قصد خرید سوزوکی ویتارا 2000 را دارید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

از دیرباز خرید شاسی بلند در کشورمان طرفداران بسیار زیادی داشته است. به‌طور کلی به خودروهایی که اتاق و شاسی آن از هم جدا بوده و از یک شاسی نردبانی در آن استفاده می‌شود، شاسی‌بلند گفته می‌شود. شاسی‌بلندها به‌دلیل بزرگ بودن اندازه و فاصله زیاد کف خودرو از سطح زمین برای جاده‌های ناهموار و آفرود بسیار مناسب هستند. یکی از قدیمی‌ترین شاسی‌بلندهای موجود در کشور مربوط به شرکت سوزوکی است. گرند ویتارا 2000 یکی از همین شاسی‌بلندهای مربوط به شرکت سوزوکی است که برای اولین بار در سال 1988 تولید شد و بعد از آن 4 نسل دیگر از این خودرو در سال های 1988، 1998، 2005 و 2015 به بازار خودرو ارائه شده‌است.

معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000
معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000

سوزوکی گرند ویتارا 2000 نسل سوم این خودرو است که به‌عنوان محصول وارداتی در سال 1385 مهمان جاده‌های کشورمان شد. ورود این خودرو به بازار داخلی با استقبال خوبی مواجه شد؛ چراکه این خودرو مجهز به امکانات روز دنیا بود و همچنین داشتن موتور ژاپنی حجت را بر خریداران تمام می‌کرد. در سال 1386 شرکت ایران خودرو مونتاژ گرند ویتارا 2 لیتری را آغاز کرد و این کراس‌اوور ژاپنی را تا سال 1389 در سبد محصولات خود نگه‌داشت.

در گذشته این خودرو جزو ایده آل‌ترین شاسی بلند‌های موجود در ایران بود اما در حال حاضر با وجود تغییر معیارها و به بازار آمدن خودروهای به روزتر مانند مدل‌های مختلف هیوندای توسان و کیا اسپرتیج این خودرو دیگر آن اقبال گذشته را ندارد. در ادامه با مجله همراه مکانیک همراه شوید تا در مقاله ” معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000 ” به بررسی نکات منفی این خودروی شاهکار شرق بپردازیم.

راستی درصورت تمایل می‌توانید لیست قیمت سوزوکی را در سایت همراه مکانیک با جدیدترین به‌روزرسانی ببینید.

سوزوکی گرند ویتارا 2000 با طراحی خارج از رده

معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000
سوزوکی گرند ویتارا 2000 با طراحی خارج از رده

سوزوکی گرند ویتارا 2000 در اوایل ورود به بازار خودرو ایران طراحی جذابی داشت؛ به‌طوری که مورد استقبال خریدارن قرار گرفت، اما با گذشت زمان و ورود رقبای قدرتمندی نظیر هیوندای توسان و کیا اسپرتیج بخت از این خودرو روی گرداند و تا مدت‌ها سوزوکی گرند ویتارا 2000 با کاهش شدید فروش مواجه شد. از مهم‌ترین معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000 طراحی ظاهری ساده و بی‌روح آن است. این طراحی فاقد هرگونه مدرنیته و پیچیدگی بوده و در مقایسه با سایر خودروهای هم‌رده خود ظاهر به‌روزی ندارد.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید

درواقع سوزوکی گرند ویتارا 2000 نه یک خودرو کلاسیک است و نه یک خودرو اسپرت! و فقط ظاهر یک خودرو شاسی‌بلند را دارد. شاید سازنده خودرو با تغییرات کوچکی می‌توانست طراحی این خودرو را تا حدودی از حالت کسل کننده خارج کند. به‌طور مثال استفاده از نوارهای LED در چراغ‌ها می‌توانست نمای بهتری به ظاهر این خودرو دهد. از طرف دیگر طراحی داخلی سوزوکی گرند ویتارا 2000 نیز مانند طراحی خارجی آن بیش از اندازه ساده به نظر می‌رسد و هیچگونه خلاقیت، به‌روز بودن و زیبایی در کابین این خودرو مشاهده نمی‌شود.

امکانات و تجهیزات رفاهی سوزوکی گرند ویتارا 2000

معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000
امکانات و تجهیزات رفاهی سوزوکی گرند ویتارا 2000

سوزوکی گرند ویتارا 2000 از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی در هر دو مدل دستی و فول آپشن در مقایسه با رقبای کره‌ای و چینی خود عملکرد نسبتا ضعیفی از خود بروز داده است. شاید مهم‌ترین ضعف این خودرو در بخش امکانات رفاهی را بتوان به صندلی‌های آن ربط داد، چراکه شما در سفرهای طولانی با این خودرو کاملا احساس خستگی خواهید کرد صندلی این خودرو از نظر راحتی حتی از خودروهایی مانند سمند و پژو ۴۰۵ و پژو پارس نیز سطح پایین‌تری دارد.

معایب فنی سوزوکی گرند ویتارا 2000

معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000
معایب فنی سوزوکی گرند ویتارا 2000

سوزوکی گرند ویتارا 2000 به پیشرانه دو لیتری 4 سیلندر مجهز شده‌است و توان تولید 140 اسب بخار قدرت و 183 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. نیروی تولید شده توسط پیشرانه این شاسی‌بلند ژاپنی به‌وسیله یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 دنده اتومات به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. سوزوکی گرند ویتارا با وزن 1505 کیلوگرم، در حدود 13 ثانیه زمان لازم دارد تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین حداکثر سرعت و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به ترتیب 175 کیلومتر بر ساعت و 9.1 لیتر  در هر 100 کیلومتر اعلام شده‌است.

اما نقطه ضعف‌هایی نیز در بخش فنی این خودرو مشاهده می‌شود. سوزوکی گرند ویتارا 2000 را شاید بتوان یک خودروی بنزین‌خور واقعی دانست. چرا که در تست‌های رانندگی با این خودرو مشخص شده‌است که به‌طور متوسط حدود 12 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کند؛ البته مقدار اعلام شده توسط شرکت ایران خودرو حدود 9.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است، اما عملا مصرف سوخت این خودرو بیشتر از این مقدار است.

کابین سوزوکی گرند ویتارا 2000 عایق‌بندی خوبی ندارد؛ به‌همین دلیل زمانی‌که دور موتور بالا می‌رود صدای موتور کاملا به داخل کابین نفوذ می‌‌کند. این عایق‌بندی ضعیف در کنار موتور پر سروصدای سوزوکی گرند ویتارا 2000 حس ناخوشایندی برای سرنشینان در مسافت‌های طولانی ایجاد خواهد کرد. شرکت سازنده برای رفع این مشکل باید کابین خودرو را بهتر عایق‌بندی می‌کرد یا با تغییرات مثبت در موتور، صدای آن را کاهش می‌داد.

معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000 در رانندگی

سوزوکی گرند ویتارا 2000 در بخش هندلینگ عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و فرمان‌پذیری و شتاب‌گیری بسیار خوبی دارد، اما در پیچ‌های تند، قسمت عقب خودرو کمی تعادل خود را از دست می‌دهد. این خودرو از سیستم تعلیق مناسبی برخوردار نیست و در دست‌اندازها تا حدودی کوبش را در قسمت عقب خودرو احساس خواهید کرد. 

ناگفته نماند سوزوکی گرند ویتارا 2000 فاقد سیستم ESP است (این سیستم در اکثر خودروهای شاسی‌بلند به‌کار برده می‌‌شود). سیستم EPS باعث کاهش لرزش و میزان چرخش خودرو و در نتیجه افزایش پایداری خودرو در سرعت‌های بالا می‌شود. به‌طور کلی کیفیت سواری سوزوکی گرند ویتارا 2000 چندان خوب نیست؛ چراکه وجود سروصدای داخل کابین و احساس لرزش و کوبش در داخل کابین باعث سلب راحتی سرنشینان خودرو خواهد شد.

سوزوکی گرند ویتارا 2000 و مشکلات خدمات پس از فروش

معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000
سوزوکی گرند ویتارا 2000 و مشکلات خدمات پس از فروش

در شرایط حاضر قیمت سوزوکی ویتارا 2000 بالای 300 میلیون تومان است. این قیمت برای خودرویی با شرایط و معایب موجود در سوزوکی گرند ویتارا 2000 بسیار زیاد به‌نظر می‌رسد. چراکه از بین خودروهایی با شرایط و امکانات بهتر در این رنج قیمتی می‌توانید به‌سراغ هیوندای توسان 2015 یا کیا اسپورتیج 2016 برویدی. از طرفی بسیاری از خریداران از کمبود قطعات این خودروی شاسی‌بلند ژاپنی و عدم رسیدگی مناسب توسط نمایندگی‌ها بسیار ناراضی هستند، البته در شرایط اقتصادی موجود و تحریم‌ها، کمبود و عدم دسترسی به قطعات تقریبا برای بیشتر خودروهای خارجی مشاهده می‌شود. 

جمع بندی معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000 

به جمع‌بندی معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000 رسیدیم؛ سوزوکی گرند ویتارا 2000 شاید با داشتن ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد همچنان خودروی مورد علاقه بسیاری از شاسی‌بلند سوران باشد، اما با توجه به قیمت فعلی، ارزش خرید بالایی ندارد. از طرفی شاسی‌بلندهای چینی و کره‌ای موجود در بازار، با داشتن امکانات، آپشن‌ها و سواری بهتر می‌توانند در رقابت از این خودروی ژاپنی جلو بزنند.

بنابراین اگر قصد خرید سوزوکی آن هم مدل ایران خودرو گرند ویتارا 2000 را دارید بهتر است بیشتر فکر کنید و معایب و مزایای این خودرو را بیشتر بررسی کنید. همچنین توصیه می‌کنیم نیم نگاهی به نزدیک‌ترین رقبای این خودرو مانند سانگ یانگ تیولی و رنو کپچر داشته باشید.

مطالعه مقالات مرتبط زیر را از دست ندهید

مزایای سوزوکی گرند ویتارا

مقایسه سانگ یانگ تیوولی و سوزوکی گرند ویتارا

چرا سوزوکی ویتارا بخریم؟

مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و رنو داستر دو دیفرانسیل

مقایسه‌ سوزوکی گرند ویتارا ٢٠٠٠ و گرند ویتارا ٢٤٠٠ سی‌ سی

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
15 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
فراد
1403-02-08 12:32

حال خوشی که با این ماشین خودم و سرنشینان عقب گرفتند با توسان و رافور و سانتافه نگرفتند….

فراد
1403-02-08 12:30

شرافت در قلم خیلی مهم است. یا مغرضانه نوشتید یا از روی نادانی.. در هر صورت هر دوش به ضرر مردم و امثال من تمام شد.. آن موقع ها سال 98 از بس بدی این ماشین رو نوشتید امثال من زیر بار بدهی رفتم تا یک مدل بالاتر مثل رافور تویوتا یا سانتافه و توسان بخرم و اتفاقا هم خریدم … خلاصه دنیا چرخید تا امثال اجبارا ویتارایمدل 87 و تازه اونم همین دوهزارش رو خرید.. فکر بکنید من بیشتر ماشینها رو خریدم و تست هم کردم ولی افسوس میخورم چرا باید شما به مردم دروغ میگویید و کاش همانزمان… بیشتر »

فراد
1402-12-23 15:07

مقاله مغرضانه نوشته شده چون احتمالا سودی براش داشته است. من این مطلب رو سال 1402 مینویسم یکی از بهترین ماشین های وارداتی بعد از تویوتا است… در رده خودش و کره ای ها و اون چینی های بزک کرده… مرد حسابی مردم رو گمراه نکنید بزارید مردم خودشون امتحان کنند.. اگر خوب نبود میغروشند.. ضمن اینکه هرکی خریده کتر از ده سال نگه نداشته

ایرانی
1402-07-17 22:58

من هم سوزوکی مدل ۸۶ دارم هم توسان مدل ۲۰۱۵ بخدا قسم هسی که ویتارا در رانندگی ومسافرت بهم میده توسان نمیده پشت امپر با کلاس و صندلی راحت و سخت کار وکم خرج بودنش معرکس

علی
1402-06-30 09:59
  • با سلام ایندمعایبی که در باره سوزکی ۲۰۰۰زده واقعا مزخرفه نمی‌دونم با چه منطقی اینا را نوشته بنده مدل ۱۳۸۷تا کنون شمع عوض نکردم تمام ماشین عالی عالی بخاری محشر و کولر داخل یخچال می کنه
  • سواری معرکه است هم کلاس داره هم ابهت دارهذهم خوش استیله من برادر مکانیکی داره اون ماشینها که این قارتعریف می کنه خدا نکنه خراب بشه هیچ قطعه اش گیر نمیاد ولی ویتارا فراوان به چرت و پرت های اینا گوش ندهید کار خودتان را انجام دهید
مرتضی
1401-11-25 11:24

بنده مدل ۲۰۰۸ دارم هم مگان داشتم هم سمند هم پارس هم ۲۰۶ و هم مزدا به نظرم ویتارا بهترین خودرویی هست که تا بحال سوار شدم البتهذبا بنز و تویوتا مقایسه نمیکنم ولی مسافرت باهاش لذت میده اصلا حس قدرت و باکلاسی میده به ادم تو این چند سال اصلا و اصلا خرج نداشته ژاپن الکی چیزی نمیسازه من گرفتم ۶۸ میلیون فروختم ۴۰۰ بعد چند سال کرفتم ۶۷۰ فروختم ۷۵۰ الانم یکی دو سالی هست دستمه ۸۵۰ خریدم ۱۱۰۰ پولشه این مزخرفات و گوش نکنین خوردروی محشری هست

علیرضا
1402-03-09 11:08
پاسخ به  مرتضی

یدونه مدل ۲۰۰۹ هست مشکی.گیربکسشم تعمیر کرده کارمردش ۱۵۰ ارزش داره ۱/۰۵۰ پول بدم؟؟ یا هایما اس ۷ بخرم؟؟؟

Sonya
1402-03-30 21:28
پاسخ به  علیرضا

اگه اخر هفته ها یه طبیعت گردی و بیراهه نوردب ام با خانواده دوست داری داشته باشی ویتارا ولی اگه فقط شهری استفاده میکنی اس۷بهتره

بردیا
1402-04-03 12:05
پاسخ به  علیرضا

چینی رو با ژاپنی ای که صفر تا ۲۰۰۰۰۰ هزار تا کار کرده مقایسه نکن ویتارا بخر ولی اگه دنبال ماشین با آپشن هستی چینی خوبه ولی هایما نه مثلاً x55 pro خوبه

حسام
1401-11-04 23:00

واقعا این مطالب رو یک کارشناس گفته ؟؟!!
من که شک دارم ایشون کارشناس باشه
آخه کدوم کارشناس میاد ویتارا رو با کپچر مقایسه کنه. کپچر اصلا دنده کمکش کجا بود
یا کدوم کارشناس ماشین ژاپنی باکیفیت رو با ماشین چینی آشغال بخاطر اینکه دکمه زیاد داره مقایسه میکنه
واقعا متاسفم

فرهاد
1401-05-07 18:34

به نظرم کسی که این دیدگاه در نورد ویتارا نوشته یا خودش بنز اخرین سیستم داره یا در ایران زندگی نمی کنه و ماشبن های داخل کشور نمی شناسه یا کلا دنبال تخریب ویتاراست. ویتارا بهترین خودروی اقتصادی حتی الان در سال ۲۰۲۰ در دنیاست چه برسه در ایران با خودروهایی به ظاهر شاسی مثل اسپورتیج یا جک چینی

بهزاد
1401-06-31 12:59
پاسخ به  فرهاد

منم یه ویتارا دارم تاحالام ۱۰ مدل ماشین سوار شدم هیچکدوم به کیفیت و سواری ویتارا نمیرسه.من که واقعا ازش راضیم

فربد
1400-08-08 16:45

من دارم ماشین خوبی هست فقط یکنم خشک هست درکل راضیم

شهباز مرتضوی
1399-11-14 23:43

سلام ماشین بنده مدل ش برج 12 سال 97 است یعنی 22ماه و…. تا الان 3000 کیلومتر کارکرده یعنی صفر هست و همیشه پارکینگ بوده . چند روز پیش سوار بودم که احساس کردم عملکر ترمز در اسفالت صاف با اسفالت قلوه کن شده و سرعت گیر ها متفاوته یعنی جایی که اسفالت صاف است ترمز خوب است اما جاییکه اسفالت کنده شده و قلوه کن مانند شده مخصوصا هنگامیکه به سرعت گیر نزدیک میشوی ترمز پس میزنه یعنی شما ترمز را کامل فشار دادی اما پدال از پایین برمی گرده بالا و ماشین کماکان راه میره بردم دو تا… بیشتر »

احسان هوشمند
1401-06-06 13:29

سلام، همکاران ما در نمایندگی به درستی راهنمایی کردند، زمانی که در خواست شما از ترمز بیشتر از آستانه ترمز گیری باشه با محاسبه ایسیو ای ابی اس و فرمان آن به شیربرقی‌، پدال ترمز زیر پا برگشت میزنه، تا از قفل شدن چرخ جلوگیری کنه.
ممکنه خودروی شما دچار مشکل شده و اطلاعات اشتباهی به یونیت ای بی اس میرفسته که عملکرد ناصحیحی از خودرو احساس میکنید.
در آخر رانندگی با سرعت مطمئنه پیشنهاد میکنم.