مقایسه موتور TU5 و EF7 ، قلب‌های تپنده ایران خودرو

فهرست مطالب


مقایسه موتور TU5 و EF7 موضوع این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک است؛ در این مقاله قصد داریم به بررسی مشخصات موتور TU5 و تحلیل مشخصات موتور EF7 بپردازیم و درواقع این دو موتور را از نظر توان خروجی، استهلاک و عملکرد با یکدیگر مقایسه کنیم. بنابراین اگر علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری از مشخصات موتور EF7 و موتور TU5 به‌دست آورید یا چنانچه می‌خواهید بدانید که کدام‌یک از موتورهای TU5 و EF7 می‌توانند انتخاب بهتری برای شما باشند در ادامه با ما همراه باشید.

چرا موتور TU5 و EF7؟

در بازار کشور ما خودروهای میان‌رده فراوانی وجود دارند که بخش عمده‌ای از آن‌ها توسط شرکت ایران خودرو به بازار عرضه می‌شود. اغلب این هاچبک‌ها و سدان‌های میان‌رده و اقتصادی به دو پیشرانه EF7 و TU5 مجهز شده‌اند؛ از همین‌رو در این مقاله تصمیم‌ بر آن شد تا از میان معدود پیشرانه‌های موجود در بازار کشور موتورهای TU5 و EF7 را مورد بررسی قرار دهیم و مشخصات آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

ناگفته نماند که خودروهای میان‌رده بازار داخلی به موتورهای دیگری مانند XU7 و K4M نیز مجهز شده‌اند، اما موتورهای TU5 و EF7  در حجم گسترده‌تری از خودروهای حال حاضر بازار کشورمان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

موتور TU5 در برابر موتور EF7 

TU5 یکی از متداول‌ترین پیشرانه‌های گروه خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) محسوب می‌شود که در بسیاری از محصولات اقتصادی و میان‌رده این شرکت مورد استفاده قرار گرفته‌است. این پیشرانه عضو کوچکی از پیشرانه‌های سری TU شرکت PSA است که نمونه اولیه آن در سال 1986 به‌جای موتورهای سری X در محصولات پژو سیتروئن مورد استفاده قرار گرفت. در کشور ما این موتور اولین‌بار با پژو 206 تیپ 5 در دسترس خریداران داخلی قرار گرفت و از همان بدو ورود با ویژگی‌هایی همچون استهلاک کم، مصرف سوخت بهینه و توان خروجی قابل‌قبول موفق شد تا نظر اغلب خریداران ایرانی را به سوی خود بکشاند.

tu5

TU5 به‌نوعی نمونه ارتقاءیافته موتور TU3 محسوب می‌شود که پیش‌تر روی پژو ۲۰۶ تیپ دو امتحان خود را پس داده بود، اما TU3 از مشکلات متعددی برخوردار بود و از نظر شتاب و قدرت نیز ضعف‌های فراوانی داشت؛ به‌همین‌دلیل پژو سیتروئن دست‌ به کار شده و با کمک مهندسین خبره‌اش، موتور به‌روزرسانی شده‌ای را تحت عنوان TU5 روانه بازار کرد.

EF7 ، با دوام و نسبتا ملی

ایپکو شرکت تحقیق، طراحی و تولید ایران خودرو محسوب می‌شود که فعالیت‌های خود را از سال 1376 آغاز کرده‌است. در سال 1383 این شرکت تصمیم گرفت تا در پروژه‌ای به نام EF7 زمینه طراحی و تولید موتور ملی را فراهم کند. پس از تحقیقات فراوان و همکاری با شرکت F.E.V آلمان، ایپکو موفق شد در اسفند سال 1385 از اولین نمونه موتور EF7 رونمایی کند. EF7 یک موتور چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ است که از لحاظ ساختار شباهت فراوانی با موتورهای K4M یا حتی TU5 دارد، اما در مقایسه با دو پیشرانه نام برده شده از تطبیق‌پذیری بیشتری با گاز طبیعی برخوردار است.  

موتور EF7

در سال‌های آغازین عرضه خودروهای مجهز به پیشرانه EF7، برخی از مشتریان از بروز مشکلاتی در سیستم برق و بخش‌های دیگر شاکی بوده و تعمیرکاران نیز به دلیل عدم آشنایی با برخی ویژگی‌های آن در کنار کمبود قطعات یدکی بسیار ناراضی بودند؛ هرچند اکثر این مشکلات پس از سال 1392 حل شد و اعتراضات نیز تا حدودی فرونشست.

چه خودروهایی صاحب موتور TU5 و EF7 شدند؟

چه خودروهایی صاحب موتور TU5 و EF7 شدند؟

 همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، در مقایسه موتور TU5 و EF7 نقش خودروهای داخلی بسیار پررنگ بوده و ایران‌خودرو در اغلب تولیداتش از میان این دو موتور یکی را برگزیده است. موتور TU5 که برادر بزرگ‌تر TU3 محسوب می‌شود، ابتدا بر روی 206 تیپ  5 سوار شده و آن را به یکی از محبوب‌ترین هاچبک‌های بازار ایران تبدیل کرد.

عملکرد TU5 روی تیپ 5 به‌‌قدری خوب بود که عده بسیاری از علاقه‌مندان حوزه خودرو، هنوز هم آن را یکی از بهترین خودروهای جاده‌های ایران در این رنج قیمتی می‌دانند؛ اما پس از 206 تیپ 5، ابهت TU5 نیز رو به افول گذاشته شد و بعدها که بر روی خودروهایی نظیر پژو پارس، 405، رانا و H30 Cross قرار گرفت، دیگر قادر به جلب رضایت صاحبان خود نشد. هرچند که مزایایی همچون عملکرد نرم و کم صدا یا مصرف سوخت بهینه، همچنان بخشی از نظرات مثبت خریداران برای این پیشرانه است.

سمند EF7

نام موتور EF7 به‌نوعی با نام خانواده سمند گره‌ خورده و اغلب دارندگان خودرو سمند، این پیشرانه را با همین خودرو می‌شناسند. از آن‌جایی که EF7 اولین موتور رسمی پایه گازسوز کشور است و گاز، سوخت اصلی برای احتراق این پیشرانه محسوب می‌شود، استفاده از آن بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و توجه خریداران زیادی را به خود جلب کرده‌است. مهم‌ترین مزیت موتور EF7 همین قابلیت دوگانه‌سوزی آن است و با صرف‌نظر از مواردی چون ایجاد مشکل برقی در مدل‌های اولیه، می‌توان آن را یک پیشرانه قابل اطمینان دانست.

ویژگی‌های فنی موتور EF7 و TU5 

در مقایسه موتور TU5 و EF7، حال زمان آن فرارسیده تا مشخصات فنی موتور EF7 و مشخصات فنی موتور TU5 را زیر ذره‌بین برده و ببینیم کدام موتور نسبت به دیگری برتری دارد؟!

TU5 با 16 سوپاپ و حجم 1587 سی‌سی خود قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور است. این موتور در سدان سنگین وزنی همچون پژو پارس عملکرد ضعیفی داشته و موجب شکایت برخی خریداران و رانندگان شده‌است، اما شتاب و قدرت این موتور بر روی پژو 206 تیپ 5 بسیار مناسب بوده و حتی هنوز هم مثال‌زدنی است. اگر تصمیم به خرید خودرو داشته اما بودجه کافی ندارید، از خدمت فروش اقساطی ایران خودرو شرکت همراه مکانیک استفاده کنید.

ویژگی‌های فنی موتور EF7 و TU5 

اما مقایسه موتور TU5 و EF7 که گویای شباهت این دو موتور در بخش سوپاپ است، به ما می‌گوید که توان EF7 بیشتر از TU5 بوده و با حجم 1645 سی‌سی توان تولید 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. همان‌طور که اشاره شد، EF7 تا حدودی با خودرو سمند عجین شده و در حال حاضر صاحبان این خودرو نیز از عملکرد موتورهای دوگانه‌سوز خود راضی به نظر می‌رسند. در مجموع مشخصات فنی EF7، برتری اندکی نسبت به TU5 داشته و نشان‌دهنده پیشی گرفتن آن در رقابت فعلی است.

مزایا و معایب موتور TU5

از معایب موتور TU5 می‌توان به بالا بودن همیشگی دما، تکنولوژی ساخت قدیمی و حساسیت به تعویض روغن اشاره کرد؛ همچنین مزایای موتور TU5 شتاب قابل‌قبول، قدرت قابل‌قبول نسبت به حجم موتور، صدای کمتر، استاندارد آلایندگی بالاتر، مصرف سوخت بهینه و هزینه نگهداری نسبتا مناسب است‌. 

مزایا و معایب موتور EF7

از معایب موتور EF7 یا همان موتور ملی می‌توان به مواردی همچون روغن‌ریزی در اویل ماژول، هزینه تعمیر بالا، کمبود قطعات، کیفیت پایین دسته موتور استاندارد و قیمت نسبتا بالای آن اشاره کرد.

مزایا و معایب موتور EF7

موتور EF7 از قدرت بیشتری نسبت به موتور TU5 برخوردار است؛ همچنین کیفیت بالای قطعات، دوگانه‌سوز بودن پیشرانه و جدیدتر بودن تکنولوژی ساخت این موتور باعث شده تا مزایای بهتری نسبت به TU5 داشته باشد و خریداران را به سمت خود جذب کند.   

موتور TU5 یا EF7 کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟

مقایسه موتور TU5 و EF7 به ما نشان می‌دهد که هر کدام از این پیشرانه‌ها دارای ویژگی‌های منفی و مثبت متعددی بوده و نمی‌توان یکی را با اختلاف زیاد برنده رقابت مذکور خواند.

مقایسه موتور TU5 و EF7

به‌عنوان مثال اکنون می‌دانیم که موتور TU5 به‌دلیل سابقه درخشان خود در 206 تیپ 5، تولید صدای کم و مصرف سوخت مناسب مورد توجه عده‌ای از خریداران و منتقدان قرار دارد. این در حالی است که موتور EF7 مشخصات فنی قوی‌تری داشته و از آن‌جایی که یک دوگانه‌سوز مطرح در کشور محسوب می‌شود، علاقه‌مندان خاص خود را به‌دست آورده است. محبوب‌ترین عملکرد این پیشرانه نیز روی خودرو سمند بوده و حضور آن در جاده‌های کشور بر روی همین خودرو نیز غیرقابل اغماض است.

درواقع از مقایسه موتور TU5 و EF7 می‌توان نتیجه گرفت که نکته اصلی در تولیدات داخلی، مسئله هماهنگ‌سازی پیشرانه‌های مذکور با خودروهای مختلف بوده و اکثر نارضایتی‌های کنونی نیز به‌دلیل کمبود این‌ چنین هماهنگی‌هایی در مدل‌هایی چون پژو پارس TU5 یا پژو 405 SLX است.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
172 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
رومن
1403-01-30 17:24

من دوتا ۲۰۶ تیپ دو عوض کردم خوب بودن ولی شتاب خیلی پایین و فقط به درد داخل شهر می‌خورد ولی در کل راضی بودم بعد رفتم سراغ کوییک سه ماه بیشتر نتونستم تحمل کنم چون واقعا الان هم وقتی میبینمش یه جوری میشم. صدای موتور واقعاً روی مخ هست وقتی هم گاز میدی یه جوری غرش می‌کنه انگار میخواد زمین پاره کنه و خیلی هم خشک هست. البته امکانات ش خوب بود. بعد رفتم سراغ ۲۰۷ ارتقاء یافته که ماشین خیلی خوبی هست فقط تنها ایرادی که داره به درد خانواده نمی خوره و بخاطر نیاز مالی فروختم. حالا… بیشتر »

masuod
1403-01-15 14:26

شما دارین ی موتوربا طراحی آلمانی رو با ی موتوربا طراحی فرانسوی مقایسه میکنید ک هر کدوم خصوصیات خودشونو دارن، ولی موتور EF7 از نظر طراحه پیشرفته تره و پایه گاز سوز بودنش مزیت بسیار مهمی هستش
EF7 قدرتی تره و در دورهای بالا ک دنده CVVT عمل میکنه شتاب میگیره
دلیل کم بودن شتاب اولیش وزن زیاد بدنه سمند هستش

علی
1402-12-17 10:27

متور tu5 بهترین متور ایران خودرو هست خود پرسنل ایران خودرو بهشون میگی کدوم متور بهترین میگن tu5

آتیلا یازلی
1402-11-27 04:57
امتیاز دهی :
     

سلام بنده یه سورن موتور تیوفایو صادراتی مدل اسفند ۹۴ (تحویل ۹۵) دارم با وجود حجم پائین TU5 (1600 cc) و لاش سنگین (۱.۳۰۰ کیلوگرم) سمند اما شتاب اولیه خارق‌العاده‌ای داره به طوری که دنده یکش توی کسری از ثانیه پر می‌کنه و درواقع اگه تجربه نداشته باشی؛ موقع حرکت ابتدائی همش در حال تکاف زدنی موتورش از ECU 7.4.4 با سوزن انژکتور نارنجی بهره می‌بره که به گفتهٔ اهل فن، بهترین پکیج تیوفایو محسوب می‌شه شاهین رو نمی‌دونم اما به‌جز زانتیا می‌تونم ادعا کنم که خوروهای هم‌رده خودش مثل پارس، رانا، دنا، تارا، ۴۰۵، ۲۰۷، ۲۰۶، L90، ساندرو، آریسان۲،… بیشتر »

علیرضا
1402-11-15 23:08

اقا کلا با هر ماشینی درست رفتار کنی خوبه یه عده میگن این خوبه و اون بده تی یو فایوم شتابش عالیه واسه ما انسانهایی که مجبوریم تو این رنج قیمت پول بدیم دوتاییش خوبه به شرطی که درست با ماشین راه بری وگرنه ماشین فقط ماشین خارجی مثلا تویوتا chr سوار بشید یا بی ام و ببینید اینا کلا ماشین نیست

علیرضا
1402-11-15 23:01
امتیاز دهی :
     

اقا من سمند سورن ef7 دارم تو اتوبان تهران قم پلیس دنبالم کردن ۲۳۰ تا باهاش رفتم ۲۲۰ تا نوشته یه خط رد کرد از ترسم تند رفتم اینجا نمیخوام ماشینم بفروشم که کلاس بزارم شتابشم عالیه با ۲۰۷ کورس گذاشتم اصلا کم نیاورد دمشم گرم ما ازش خیلییی راضیم سوختشم ۷.۵ تو جاده میسوزنه از سال ۹۴ صفر دارمش هنوز آخ نگفته

yaghob
1402-10-18 23:29

من12سال سمند ef7 دارم بخدا هنوز هیچ جایی از موتور رو دست نزدم فقط تنها خدمتی برای این موتور کردم سر5هزار روغنش رو عوض کرم واز اول که صفر خریدم روغن کاسترول10w40مگناتک ریختم بخدا پارسال با رادیاتور سوراخ از رفسنجان رفتم قشم و برگشتم والله موقع اومدن سوراخش کلا باز شد که آب نداشت داخل رادیاتور بخاری بیاد150کیلومتر به منطقه خودم از بخاری میباست استفاده کنم بخاری اصلا گرم نبود چون آب نداشت ولی هیچ مشکلی هم پیش نیومد الان یکسال خم هست تاراtu5دارم که واقعا اینو میگمtu5باید جلویef7 لنگ بندازم موتور ef7با گاز خداشاهده 220کیلومتر رو پر میکنه از… بیشتر »

علی
1402-11-05 22:33
پاسخ به  yaghob

رادیات منم سوراخ بود تو ترافیک شدید. در حدی که فن ماشین هم چون یکسر روشن بود سوخت ولی موتور آخ نگفت الانم یک سال و نیم از اون زمان میگذره و هنوزم مثل ساعت کار میکنه

علی
1402-11-12 08:58
پاسخ به  yaghob

هفت سال داری چقدر کار کشیدی مهمه ، برادر من کارش با ماشین است تا دلت بخواد سمندش خراب شده و هزینه وحشتناک تعمیر ، تعصبی نظر ندید هیچ مکانیکی در ایران برتری را به ef7 نداده و نمی‌ده برید بپرسید ،مخوصا اگر tu5 پلاس باشه کلا بازی عوض میشه ، سایپا اومده سفارش چند هزار موتور tu5 پلاس به ایران خودرو داده ، تعصب رپ ماشینتون نداشته باشید من خودم کوییک دارم برادرم سمند پسرخاله ها پژو با tu5

Mohammad
1402-11-13 23:39
پاسخ به  yaghob

چرا انقدر قسم میخوری، قبولت داریم

میثم
1402-11-26 00:15
پاسخ به  yaghob

موتور تارا با اون کپ و تاخیر و شتاب ضعیفی که داره اصلا قابل قیاس با موتور tu5 رانا مدل ۹۳ با دریچه گاز سیمی و ایسیو زیمنس که ۹ ساله و بالایه ۲۲۰ هزارتا باهاش راه رفتم نیست…یعنی وقتی برای اولین بار سوار تارا شدم ناامید شدم!!!

حمید رضا غفاری
1402-11-26 09:01
پاسخ به  yaghob

موتور tu5 به درد تارا نمیخوره بدنه به موتور سوار است

محمدرضا
1402-09-21 13:30

سلام
ممنون بابت مقاله خوب و توضیحات کامل تون
میخواستم بپرسم بنظر دوستان و طبق تجربه ای که داشتن بین رانا پلاس پنج دنده و دنا پلاس پنج دنده کدوم ماشین گزینه بهتر و منطقی تریه ؟ بیشتر برای استفاده درون شهری و بعضی وقتا سفر .

yaghob
1402-10-18 23:02
پاسخ به  محمدرضا

دنا پلاس مطمئن باشید

حسین
1402-09-01 22:51

سلام من سمند lx ساده دوگانه دست داشتم خیلی اذیت کرد تا این که دوگانه شرکتی با موتور EF7 گرفت انصافا جای قدر دانی داره این موتور

Mazhar
1402-10-17 20:57
پاسخ به  حسین

سلام مدل ماشین تون چنده ؟

Misha
1402-08-02 18:42

دوستان من ۶ سال ef7داشتم هم از نظر قدرت و هم از نظر شتاب عالی بود و اصلا تو جاده کم نیاورد و بدون اغراق من از این موتور که تو رنج خودش و حجم موتورش راضی بودم ،این موتور در صورت ریمپ شدن واقعا غولی میشه برای خودش تو جاده ها هم کم مصرف وهم پرشتاب و اینکه سرگاز ۱۳۰ تا میره و اگر ماشین اب بندی خوبی شده باشه و روغن بموقع عوض بشه واقعا رو دست نداره و سرجاش بگازی و الکی به ماشین وکلاج و گیربکس موتور فشار نیاری تا ۷ سال هم رنگ مکانیک رو… بیشتر »

ناصر
1402-07-23 07:49

رو چه حساب این حرفارو میزنید
آشغال تولید ملی تا هزار سال دیگه به پا تی یو فایو نخواهد رسید خودتون رو دارید گول میزنید!!!

مهران
1402-07-29 14:36
پاسخ به  ناصر

آقا ناصر عزیز.
میشه با دلیل و منطق به ما ثابت کنید که مزایای tu5
از ef7 بیشتره؟

فرزاد
1402-07-20 11:08

نظر سنجی بکنین ببینین طرفدار کدوم بیشتره به نظرم تی یو فایو ثابت شده است و بازار بهتری هم داره شتابش هم بهتره کلا 50 سی سی حجم شاتون بیشتره که با سنگین بودن خوده موتور و بدنه خودرو شتابش کمتره تی یو فایو خیلی استاندارد تره اگه میخوای ماشینی بگیری که اصلا خرابی نداشته باشه برو تویوتا بخر یه عمر برات کار کنه

مرتضی
1402-07-20 11:05

TU5 اگه داغون شده هم باشه باز از ایی اف سون شاتون تنبل خان خیلی سر تره

امیدرضا
1402-07-20 11:03

شتابی که صفر تا صد بخوای پر کنی تی یو فایو اشاره کنی 110 پر میکنه ولی ایی اف سون رو باید نازشو بکشی تا صد پر کنه :)) شاتونم تعریف داره

Ali
1402-11-27 20:48
پاسخ به  امیدرضا

داداش من اون ۲۰۶ ۳۰۰ ۴۰۰کیلو سبک تر از ماشین هایی که ef7 توش استفاده شده ef7 بخاطر این یکم لشه که روی ماشین های سنگینه تو تیو فیو رو بنداز رو سمند اگه راه رفت واس چی نمیدازن روش بخاطر اینکه تی یو فایو توان کشیدن ماشین سنگین رو نداره

سام
1402-07-20 11:00

سلام دوستان .واقعیتش اینه من 11 ساله دوتا ماشین دارم یه تی یو فایو و یکی هم ایی اف سون همه جا باهاش رفتم شمال و جنوب و کوه وصحرا هر جا فکرشو بکنی رفتم جاده های سنگ لاخی گل و لای دشت و صحرا رفتم و واقعا از تی یو فایو راضی تر بودم پار سال فروختم صفر گرفتم هر دو تا اشغال به تمام معنی بودن الان تقریبا یه سال تی یو فایو مدل 94 دریچه گاز سیمی گرفتم و دنا معمولی مدل 8 بازم خداییش تی یو فایو بهتره یه مقایسه کن ایی اف سون تو کدوم… بیشتر »

حسن
1402-06-30 13:04

سلام
من اخیرا سمند ef7 دوگانه گرفتم.۱۰ سال و ۱۷۰ هزار کار.
پدرم را درآورده اما به نظرم به دلیل عدم مراقبت افراد قبلی بوده. با اینکه کلی مشورت کردم سمند ef7 قدیمی انتخاب کردم.
میخوام بگم ماشینی خوبه که خوب ازش مراقبت بشه.
دوستانی که مقاله را میخونن تا ماشین کارکرده بخرند، این موضوع را لحاظ کنن.
آدم هست که ۱۰ هزار تا هم روغن عوض نمیکنه. این ماشین میخواد tu5 باشه میخواد ef7 مستری بعدی را بیچاره میکنه

Ali
1402-11-27 20:50
پاسخ به  حسن

ef7 های جدید خیلی بهتره

هادی سلیمانی
1402-06-24 11:40

نزدیک به 7 سال SLX TU5 با ایسیو BOSCH 7.4..4 داشتیم بعدش پارس TU5 خریدیم مزایای SLX این بود که شتابش خیلی خوب بود ولی تا زمانی که روغن موتورش رو ۳ هزار تا عوض کنی بعد ۳ هزار تا اگه عوض نکنی شتابش خیلی افت می‌کنه به دلیل نبود دو شاخه کلاج مشکل صفحه دیسک داشت یعنی تو ترافیک پدر آدمو در میآورد کلاج سفت میشد و پا رو به عقب مینداخت و گیر میکرد نزدیک 70 هزار تا روندیم و ۴ دفعه صفحه دیسک عوض کردیم به ندرت تو ترافیک رانندگی میکردیم مشکل دیگش نا هماهنگی گیربکس با… بیشتر »

جواد
1402-07-09 22:23

سلام،کاملان با حرفتون موافقم،پدر من ده ساله تیوفایو سوار وقتی سال 92 یه پژو 405 مدل 90 اتاق قدیم با موتور تیوفایو گرفت که معروف به جی ال ایکس تیوفایو اونا با اس ال ایکس زمین تا اسمون فرق داشتن لامصب چی بودن اونا سربالایی عالی میرفت بالا،شتاب عالی عجوبه ای بود واسه خودش اخه موتوراشون nfu فرانسه بود،سال 96 فروختیمش پدرم یه اس ال ایکس صفر خرید وقتی سوارش میشد همش میگفت اون کجا این کجا سربالایی کم میورد کم جون شده بود 15تا کار فروخت سال 97 یه پرشیا تیوفایو 97 کلاس 15 خرید اونم مشکل سربالایی داشت… بیشتر »

رزگار
1402-09-09 15:08
پاسخ به  جواد

خیلی دروغگوی تو بیا تا بهت بگم تیو چجوری راه میره تو فقط فرمونو بلدی دست بگیری

رزگار
1402-09-09 15:05

خیلی دروغگو هستی تیو راه نمیره اخه یه حرفی بزن که اروپا بهت نخنده شوماخر

هادی
1402-10-05 15:01
پاسخ به  رزگار

تو ی جوری حرف بزن که مردم ایران بهت نخندن اشکالی نداره بزار مردم اروپا بخندم بهم بهتر از اینه که مردم کشور خودم بهم بخندن پسر جان من با تیوفایو بزرگ شدم تمام ریزه کاری هاشو بلدم برو این حرفارو به کسی بزن که از تو بی سواد تر باشه

علی
1402-11-01 00:00
پاسخ به  رزگار

شما شوماخری دادا ما جلوی شما لونگ میندازیم مردم از خنده روده بر شدن

Omid
1402-06-21 13:53

سمند دارم سه سیلندر گشاد کرده بود
خوزستان متوجه شدم روغنش کمه ،روش روغن ریختم توی مسیر چندتا مکانیک رفتم گفتم آقا روغن کم کرده گفتن طبیعیه
اومدم باهاش تا اصفهان اونم با گاز
موتور به حدی بی صدا کار میکرد انگار که هیچ مشکلی نداره روغن رو چک کردم دیدم از نصف هم کمتره
کامل تعمیرش کردم
سمند با ۲ لیتر روغن باقیمانده و سه سیلندر گشاد کرده
شاتون نزد
شما چه کردید که شاتون میزنه؟

هادی سلیمانی
1402-07-16 19:20
پاسخ به  Omid

طرف ۱۰ هزار تا میرونه بازم روغن موتور عوض نمیکنه اونم روغن موتور SL می‌ریزه بعد روی ماشین عیب میزاره…
روغن موتور های که تو بازار ایران هستند نهایتا تا ۴ هزار تا نهایت نهایت ۵ هزار تا کار میکنن این موضوع درباره هر خودرویی صدق می‌کنه چه ایرانی چه خارجی
ولی مردم اهمیت نمی‌دن ۱۰ هزار تا میرونن بازم عوض نمیکنن

ناوارو
1402-06-11 00:20
امتیاز دهی :
     

سلام من 11 ساله سمند ef7 دارم و هم جاده زیاد رفتم هم داخل شهر تردد زیاد داشتم باید بگم موتور قوی و کم اصطحلاکیه ولی هزینه تعمیرش به نصبت ماشین ایرانی یکم بالاس که البته به چشم نمیاد چون اگر اصولی رانندگی کنید دوام موتورش بسیار بالاس من تا حالا نشده واشر بزنم با اینکه ی سره از کولر استفاده میکنم حتی یبار از شمال تا تهران با ی فن سوخته اومدم تو حرکت امپر از وسط بالاتر نیومد اگه پژو بود قطعا واشر میزد حتما روغن خوب بریزید اگه قدرت ماشینتون کم شد حتما وایر یا کوئل رو… بیشتر »

Reza
1402-07-25 15:23
پاسخ به  ناوارو

ممنون از راهنمایی

عباس
1402-10-07 21:21
پاسخ به  ناوارو

درود بر شما

آرش
1402-03-28 11:55
امتیاز دهی :
     

سلام ، لطفاً برای موتور EC5 یا همان TU5Plus هم مقاله تهیه کنید و اینکه آیا موتور EF7 نیز مدل پلاس دارد ؟ چون در سایت ایران خودرو در سری خودرو توربوشارژ در مدل دنا جوانان عبارت EF7P TC نوشته شده با قدرت 160 اسب بخار که نسبت به موتور EF7 TC به نوشته سایت ایران خودرو 10 اسب بخار قدرت بیشتری دارد ، لطفاً برای این موارد هم مقاله تهیه کنید تا شبهات ما در مورد انواع موتورهای تقویت شده تنفس طبیعی و همچنین توربو شارژ برطرف بشه ، خیلی ممنون

مجتبی
1402-02-23 16:43

من ۴سال سمند ef7داشتم پایه گازسوز مدل ۹۰ بود کار کرده گرفتم تروتمیز و بدون رنگ.خدایی با گاز حتی بهتر از بنزین هم راه می‌رفت و شتاب داشت.عالی بود.تو این ۴سالی که دستم بود شاید ۱۰ بار بنزین زدن یا نه.از نظر هزینه مصرف سوخت خیلی کمه با گاز تو‌جاده کفی و سرعت یکنواخت بری تا 280کیلومتر مسیر می‌رفت.اهل مسافرت باشی جا و بزرگی ماشین برات مهم باشه خیلی عالیه.روغن خوب بریزید خیلی تاثیر داره تو استهلاکش. مزایا: هزینه کم سوخت شتاب و قدرت خوب جادار و بزرگ عالی برای مسافرت معایب: هزینه تعمیر بالا نسبت به همرده های خودش… بیشتر »

مهدی
1402-02-08 18:10

سلام خدمت دوستان من سمند خوب دارم میخوام بفروشم به نظرتون پارس tu5بگیرم یا ef7یا اینکه سمند tu5صادراتی بگیرم لطفا نظرتون رو بگید..با تشکر

صدرا
1402-02-10 22:51
پاسخ به  مهدی

درود بر شما ،واقعا جای تأسف داره که اینقدر همه تعصب ماشین خودشون دارن و حاضر نیستن ماشین های دیگه رو هم ببینن،من اکثر ما شین های ایرانی رو داشتم ،و با همشون به مدت طولانی رانندگی پرخطر و سنگین داشتم،و همش تو جاده بودم هر ماشینی مزایا و معایب خودشو داره ،موتور تیو فایو روی دویست و شش و دویست و هفت جواب میده روی پارس و چهار صد و پنج چون گشتاورش پایینه توی سربالایی یا وقتی چهار پنج نفر توش باشن کم میاره استهلاکش و مصرفش کمه ،پارس به نظرم خوشگلتره،ولی در مقابل سمنده موتورش ef7 گشتاورش… بیشتر »

امین
1402-05-08 19:23
پاسخ به  صدرا

درباره ای اف سون اطلاعات چندانی ندارم چون حقیقتش باهاش رانندگی نکردم و فقط اطلاعاتش رو تو سایتها و رو کاغذ خوندم و ماشینی رو تا باهاش رانندگی نکنم دربارش حرف نمیزنم و نمیتونم بگم حرف هایی که درباره ای اف سون زدی چقدر درسته اما تمامی توضیحاتی که درباره بقیه چیزا گفتی کاملا درست بود مخصوصا چیزایی که درباره تیوفایو گفتی این موتور تو سربالایی بخاطر ضرایب گیربکس پایینی که داره و دندونه گیربکس درشتی که داره کم میاره و حتی دور بالای خوبی تو جاده کفی هم نداره موقع سبقت تو جاده های دو طرفه کاملا متوجه حرف… بیشتر »

یاسین سمند باژ
1402-04-14 21:26
پاسخ به  مهدی

فقط سمند

علی
1402-02-03 11:55

EF7 چیه یک موتور شاتونی که بر سمند شاتون زن و دنا شاتون زن نصب شده
موتور فقط TU5 و XU7P

یاسین سمند باژ
1402-04-14 21:26
پاسخ به  علی

گوه نخور واشر باز

مهدی
1402-05-11 17:51
پاسخ به  علی

اره داش فقط تیوپشم و واشر پلاس

امیرحسین
1402-06-03 16:50
پاسخ به  علی

واشر باز

م حسبن پور
1402-09-09 02:09
پاسخ به  امیرحسین

نه ببینید ای اف سون اولاش خیلی خوب بود. ولی نمیدونم ایران خودرو چه بلایی سرش آورد الانه هم زود روغن سوزی میفته وشاتون هم میزنه.که میگن !!!! مثل ۴۰۵ اولاش موتور سراغ دارم  ۱۰سال هم بازنشد  ولی باز دست ایران خودرو افتاد هرسال واشر واشر.  الان سمند ۸۶اکثرشون موتور ۴۰۵هسش  دیگه  اکثرشون هنوز موتوراشون بازنشده.  بپرس. 

دانیال
1402-06-05 05:23
پاسخ به  علی

این از اوناست که سالی یبار یادش میفته روغن عوض کنه عزیز من وقت داره چه روغن چه آب رادیات چک نشن مشکل ایجاد میکنن

امین
1402-06-10 19:14
پاسخ به  علی

اولا به هیچ عنوان موتور ۸سوپاپ توصیه نمیکنم به کسی بخره و اصلا به درد نمیخوره.۸سوپاپ برای دوره بوقه.و متاسفانه خودمم دارم که فقط و فقط به دلیل اینه که پولم به بقیه موتورا نرسید خریدم تنها۸سوپاپی که واقعا استهلاک کمی دارهTu3یا همون موتور ۲۰۶تیپ۲هستش که اونم فقط برای استفاده شهری خوبه و به درد جاده نمیخوره اصلا مخصوصا تو سربالاییا که کلافه میکنه ادمو فقط چون استهلاک کمی داره برا شهر خوبه و برادر این گفته های شما درباره ef7که میگین شاتون شاتون کاملا الکیه.هر موتوری که رسیدگی نداشته باشه صددرصد نابود میشه موتوری شاتون میزنه که قبلش یاتاقان… بیشتر »

هادی سلیمانی
1402-06-20 17:35
پاسخ به  امین

توضیحات شما کاملا درست و منطقی بود و بدون تعصب حرفتون رو گفتین

هادی سلیمانی
1402-07-06 13:52
پاسخ به  علی

موتور TU5 که ضعیف رینگ پیستون داره و بهش فشار زیادی بیاری به روغن سوزی میفته همچنین به تسمه تایم و کوئل خیلی حساسه به روغن موتور هم خیلی حساسه TU5 موتور XU7 هم واشر زن معروفه ی کم بهش فشار میاد واشر میزنه موتور EF7 هم به دلیل تراکم بالا و داشتن اوئل ماژول و CVVT به کیفیت و زمان تعویض روغن موتور خیلی حساسه روغن موتور های که تو بازار ایران هستند ۳ تا ۴ هزار تا عمر دارم نهایتا باید سر ۴ هزار تا عوض بشن حالا رو هر نوع ماشینی بریزی چون کیفیت و دوام پایینی… بیشتر »

Hazrat cvvt
1402-07-06 16:01
پاسخ به  علی

همین xu7 که داری میگی شاتون میزنم درباره ای اف سون نمیدونی چرت پرت نگو واشر باز

م حسبن پور
1402-09-09 02:00
پاسخ به  علی

ول کن عامو. ماشینی که آرم رو کاپوتش کله الاغه بدرد لای جرزم نمیخوره.  آرم فقط سلطان بایدباشه.برندجهانی    یه شیرجلو پنجره پژو پارسو  باکل وجود کله الاغ دارا عوض نمیکنم. اکثر سمندبازا ماشین اولشون آردی بوده.  پژونمیخریدن بخاطر تشابه داشپورتش بعد رفتن سراغ سمندی که اصالت نداشتش کپی برداری شده ازسلطان  بوده.  هاهاها

بهزاد
1402-11-11 18:20
پاسخ به  علی

فقط حرفای اینستایی میزنین شما ها
من خودم مکانیکی کار میکنم تا حالا ندیدم ای اف به خاطر شاتون بیاد تعمیر گاه
حتی به خاطر موتوری هم نمیاد
فقط برای تعویض شمع و وایر و مشکلات جزئی بدون تحقیق همینجوری نظر میدین بعضیاتون

محسن
1402-01-28 14:36

بعضیا جوری میگن‌قدرت اون ببشتره این بیشتره اتگار اصلا مفعوم پیک گشتاور در دورموتور رو نمیفهمن من باید موتور بدبخت رو به دور موتور ۶۰۰۰‌برسونم‌تا گشتاور ماکس بشه.دور موتور ۶۰۰۰ برای یه موتور ساخت ایران یعنی انفجار هزینه

علی
1402-01-06 21:25
امتیاز دهی :
     

باسلام وخسته نباشید لطفا مقاله ای درخصوص+ tu5 که درخودرو تارااستفاده شده و مقایسه با ef7 درخودرو دنا درخصوص مزایا ومعایب این دو هم مقاله ای درج نمایید واینکه ایا تغیراتی داشته اند این دو موتور یا خیر چون بیشتر سایت ها درخصوص گیربکس اتومات و فضای کابین و ظاهر این دو خودرو توضیحاتی داده اند اما در مورد موتور زیاد بحثی صورت نگرفته. باسپاس

م حسبن پور
1402-09-09 00:59
پاسخ به  علی

مقایسه سمند با تی یو فایو مثل مقایسه پیکان با پژو ۴۰۵ قدیمیه    یعنی تی یو فایو مثل موشک  میکنه ازش رد میشه  مصرف سوختشم عالیه .  ولی باید شمع کویل بموقع عوض کنی واصلشو بندازی. روغنم بموقع عوض کنی.  پارس ۹۵ تی یو فایو دارم  تاحالا اجازه ندادم سمند وسورن  فکرسبقت راهم توخواب ببینند.  

Mda
1401-11-20 23:17

من پنج ماه میشه که تی یو فایو پلاس دارم وانصافا با سمند و پارس انداختم یه سرو گردن بالاتر بوده

مهدی
1402-05-11 17:52
پاسخ به  Mda

تو خواب به ای اف نمیخوره

امیرحسین
1402-06-03 16:51
پاسخ به  Mda

تیو فایو پلاس مگه داریم؟

هادی سلیمانی
1402-07-03 12:13
پاسخ به  Mda

به ای اف سون نمی‌رسه
ای اف سون ی چیز دیگس

محمد
1401-10-01 22:15

هنوزم پژو پارس ار رده خارج شده تو ایران تازه مدل شده

سعید
1401-09-30 11:15

باسلام
سمند ef7دوگانه دارم مدل ۹۶ خیلی خوبه راضی ام
با گاز خیلی خوب کار میکنه.تا حالا خراب نشده
از۹۶ تا الان فقط تیغه برف پاک کن و باطری خریدم
از پارس بهتره
اشاره به CVV2 نکرده بودید که
با دور موتور پایین مصرف در حد tu5میشه

هرمز - مستوفی
1401-08-28 13:11

سلام ، دوستان توجه بفرمایید که هزینه تعمیر یک موتور مثلا پژو در بازار امروز چیزی در حدود پنجاه میلیون تومان است .از طرفی موتور مورد بحث برای بنزین با اکتان 98 طراحی شده و نه گاز طبیعی و غیر طبیعی . با گاز شتاب خودرو نصف میشه . برای استفاده از گاز بهترین راه تهیه خودرو با موتور پایه گازسوز است .ایام به کام

هرمز - مستوفی
1401-08-28 13:04
امتیاز دهی :
     

سلام نمیدونم چرا گازسوز شدن خودروها برای برخی هموطنان تا این اندازه جذابه ؟!!! چرا باید یه موتور کم مصرف و توانا مثل TU5 را با گاز طبیعی زمین گیر و نابود کرد . صرفه جویی ناشی از مصرف گاز طبیعی بسیار نازل تر از هزینه های تعمیر یک موتور است . تازه اگر مکانیک دلسوز و کارش درست باشه .

هرمز - مستوفی
1401-08-28 12:58
امتیاز دهی :
     

سلام در صورت امکان مشخصات و تصاویر کامل تری از قوای محرکه و نکات فنی تر از این موتورها درج بفرمایید .مقالات شما با مشخصات اکنون ، فقط برای صاحبان خودرو کافی است ولی برای مکانیک هایی مانند بنده که خودرو ام را در منزل تعمیر میکنم کافی نیست . بطور مثال نیروی گشت آور پیچ های سر سیلندر و سایر سیستم ها . برای شما دوستان آرزوی توفیق بیشتر از درگاه احدیت دارم .

م حسبن پور
1402-09-09 01:06

نه.  نودو پنجش خداوکیلی یه چیز دیگس. (میگن این مدل را برای ترکیه زده بودند )کلا همه چیش بابقیه پژو پارسها متفاوته.  منم راضیم. هیچ ماشینی هم به گردم نمیرسه که بخای سمندو باهاش مقایسه کنی.  

هرمز - مستوفی
1401-08-28 12:51
امتیاز دهی :
     

سلام ، سال 95 یکدستگاه پژوی پارس TU5 بصورت خرید نقدی تهیه و بعلت کیفیت بالای عملکرد موتور و مصرف پایین سوخت به عزیزانمان در ایران خودرو آفرین گفتم . بعداز سه سال و با کارکرد 45 هزار کیلومتر فروختم . هنوز از فروش آن خودروی نازنین پشیمانم و حالا صاحب یکدستگاه آریو هستم ولی خصوصیات پژو با موتور TU5 بیاد ماندنی است .آیا کیفیت مدل های روز هم همان است ؟

مجتبی
1401-07-14 17:33
امتیاز دهی :
     

مقاله بسیار خوبی بود اما خیلی طولانی و کش دار بود. مخاطب از خواندن این همه متن خسته شده و بیخیال میشود.
هنر یک نویسنده خوب، خلاصه و جامع بودن مطالبش هست
باسپاس

بدون نام
1401-07-01 12:22

من هم slx صفر دوتا داشتم سمند هم ef7 صفر داشتم و الان یکی مدل ۹۳ دارم ماشین ها هردو در رده ی ماشین ها قابل قبول هستند ولی سمند بهتره چون هم جادار تره هم بنده صفت و محکمی داره قدرت و شتابش از ۴۰۵ بهتره موتور tu5 فقط برای ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲۰۷ خوب کاربردی که مخصوص داخل شهر است ولی الان نباید سمت ماشین صفر برید اگر می خواهید ماشین بخرید سمند گزینه ی خوبیه ولی زیر مدل ۹۵ بخرید که هم ارزون تر هست هم موتور آلمانی داره و منتاژ نیست خلاصه که سمند بهتره… بیشتر »

ب ت چ
1401-10-25 11:48
پاسخ به  بدون نام

تو یا صدای موتور صفر رو نشنیدی یا داری خودتو میزنی به …

اسماعیل
1401-12-03 16:58
پاسخ به  بدون نام

سلام سوال دارم

اسماعیل
1401-12-04 14:34
پاسخ به  بدون نام

سوال دارم

صابر
1401-06-11 02:12

مشکل اصلی هر دو این موتورها (که در مقاله بهش اشاره نشد) در خودرو های تولید داخل هماهنگ نبودنشون با گیربکس هست که بازدهی موتورها رو تا حد زیادی کم کرده. موتور xu7 با اینکه قدیمی و ۸ سوپاپ و پرمصرف هست و مشکل واشرزدن داره اما با گیربکسش خیلی هماهنگه. اگه در نسخه بهینه شده این موتور ( همون xu7 پلاس ) این مشکلات رو برطرف کرده باشن به نظر من از ef7 و tu5 هم بهتره حتی با اینکه روی کاغذ قدرتش کمی از اونها کمتره ولی هماهنگی با گیربکس اینم جبران میکنه.

یاشار
1401-09-28 05:01
پاسخ به  صابر

Xu7pفقط 1ریمپ لازم داره وسلام. با خیال راحت بخرید و سوار شید کیف کنید

علی
1402-02-03 12:02
پاسخ به  یاشار

حق

SAJI
1401-06-07 21:06

اقا EF7 ادمو به کلی خرج میندازه اما tu5اصلا باهاش خوب تا کنی تا امریکا هم میره EF7 هم موافقم خوراک جادس ولی موتورش ادمو به کلی خرج میندازه

بدون نام
1401-07-01 12:25
پاسخ به  SAJI

من داشتم از ۹۳ بجز مصرفی دیگه خرجی نداشته ماشین هم ۴۰۵ صفر داشتم هم سمند ولی در هردو صورت سمند بهتره ۴۰۵ اتاق سبکی داره و در عوض جوان پسنده ولی سمند اتاق سنگین بزرگ و محکم با ایمنی بالا داره و خوراک جاده اس

هادی سلیمانی
1402-07-03 12:17
پاسخ به  SAJI

شما از اون دسته افراد هستین که روغن موتور رو تا ۱۰ هزار تا میرونین
روغن موتور هایی که تو بازار ایران هستند رو هر ماشینی نهایتا ۴ هزار تا میشه روند
دوستم ۲۰۶ تیپ ۲ داشت رو ۵ هزار تا روغن عوض کرد درپوش روغن رو باز کردیم دیدیم داخل موتور جرم بسته و روغن موتور کف کرده بود الان سر ۴ هزار تا عوض می‌کنه کاملا هم موتور تمیزه چون روغن موتور خاصیت شویندگی داره

هادی سلیمانی
1402-07-06 13:56
پاسخ به  SAJI

موتوری که تراکم بالایی داره و اوئل ماژول و CVVT داره به کیفیت و زمان تعویض روغن موتور خیلی حساس میشه
روغن موتور هایی که تو بازار ایران هستند کیفیت بسیار پایینی دارند و باید هر ۳ یا ۴ هزار تا عوض بشن نهایتا سر ۴ذهزار تا باید عوض بشن حالا رو هر ماشینی بریزی
طرف با روغن موتور ایرانی ۱۰ هزار تا میرونه بعد میگه ماشین به خرج افتاد
خریدن خودرو هنر نیست نگهداری اصولی هنر هست

رضا
1401-05-10 13:47

ef7 بنظرم خیلی بهتر از TU5 هس

علی
1402-02-03 12:01
پاسخ به  رضا

زر نزن

م حسبن پور
1402-09-09 01:39
پاسخ به  علی

اولا ماشینی که اصالت نداره من هیچوقت طرفش نمیرم دنا رانا سمند تارا تیبا وو.   .ولی  پژو یه برند جهانیه اصالت داره استخوان بندیش.مال فرانسه است و‌ همه این ماشینیهایی که آرم روکاپوتش کله (الاغ ) داره  برگرفته از تکنولوژی پژو هسش.  سمند ساده موتور پژو گیربکس پژو سیم کشی همه چی.  بعد سمندال ایکسو چراغاشو تغییر داد. بعدموتور ای ف سون گذاشت.  یعنی کلا این خودرو نیست حرومزاده به تمام معناست.   مثال توسمندو بزن جایی. عمرا اگه بتونی جمع کنی سروصدا نداشته باشه.  ولی ده سال پیش پژو ۲۰۰۰چپ کردم طوری جمعش کردن برام همه مشتریش بودن.… بیشتر »

حسین زراعتی
1401-02-07 23:52

سلام دوستان اگرقرار باشه شما یک ماشین خوب خرید کنید دنا پلاس ۶ دنه را خرید میکنید یا تارا دستی یا پژو پارس تیوفایو ؟؟؟ممنون اکر کسی اطلاعات دقیق داره بده تشکر

محمد
1401-02-21 13:03
پاسخ به  حسین زراعتی

معلومه دیگه دنا پلاس شیش دنده هم گیربکس ب روز تری داره هم قدرت و شتاب بالاتری داره گسترش ک خیلی خوبه

EF7
1402-02-21 11:55
پاسخ به  محمد

خیلی بهتره

مهدی
1401-02-24 00:13
پاسخ به  حسین زراعتی

اخه پارس شد ماشین اصلا با دنا و تارا مقایسه نکن دنا و تارا ماشینهای لوکس هستند پارس حتی از سمند هم بدتره یه ماشین معمولی که موتور ضعیفی داره اپشن هم نداره

هادس
1401-07-03 12:08
پاسخ به  حسین زراعتی

تارا تابلو هه
پارس قدیمی هه
دنا هم همون ۴۰۵ بزک شده هستنش
تارا ماشین به روز تری هست
اونا یکی دو سال دیگه از رده خارجن

مهدی
1401-07-28 19:59
پاسخ به  حسین زراعتی

به نظر من تارابهتره ایمنی بهتری نسبت به دوتای دیگه داره

علی
1402-01-06 21:35
پاسخ به  حسین زراعتی

دنا رو با تارا مقایسه نکنید تارا خودروی بروزتری هست دنا که همون سمند ۳۰سال پیش خودمونه پلتفرم تارا بروزتره و کپی شده پژو ۳۰۱ هست ودرثانی تارا بجزاینکه کنترل ایستایی در سربالایی داره کنترل esp هم داره شما وقتی باتارا جاده حرکت میکنید هیچ صدای موتور رو احساس نمیکنید راحتی و فضای بیشتری هم نسبت به دنا داره .

امین
1402-02-25 23:40
پاسخ به  علی

فقط یادت باشه ک تارا موتورش تیوفایو هستش ولی دنا ای اف سون

علی
1402-02-03 12:00
پاسخ به  حسین زراعتی

پرشیا

هادی سلیمانی
1402-07-03 12:23
پاسخ به  حسین زراعتی

اول تارا دوم دنا پلاس توربو ۶ دنده سوم پژو پارس TU5 تارا پلتفرم پژو ۳۰۱ هست و این مزیت بزرگی نسبت به دنا پلاس و پرشیا هست دنا پلاس توربو ماشین خوبیه فقط توربوش زود داغ می‌کنه البته این موضوع به دلیل پایین بودن کیفیت بنزین هست همچنین گیربکس دنا پلاس گیربکس خوبیه فقط باید روغن موتور خوب بریزید و سر ۴ هزار تا عوض کنین البته روغن موتور های که تو بازار ایران هستند کیفیت پایینی دارند و رو هر ماشینی نهایتا تا ۴ هزار تا میشه روند … ربطی به نوع موتور خودرو نداره پارسTU5 هم داشتیم… بیشتر »

داود عظیمی والا
1401-02-03 03:55
امتیاز دهی :
     

من چندین سال از دوموتور استفاده کردم از همه معایب و مزایا گذشته . EF7 بهتر عمل کرده . البته از سال ۹۵ . دیگه هیچ مشکلی نداشته. میشه با خیال راحت از این مدل موتور روی هر خودروی هست دوست دارید استفاده کنید . و من بعد ۲۰۶ و جی ال ایکس . پارس و سمند . الان دناپلاس دارم مدل ۹۶ سه ساله دستمه و هیچ مشکلی نداشته خیلی راضی هستم .

سالار
1401-01-16 23:06

با سلام من یک سمند ef7 مدل ۹۱ از اداره زیر پامه که باهاش ماموریت میرم وتوی این ۱۰ سال با اینکه کلی فشار بهش آوردیم وبنا به اقتضا تا ۲۰۰ تا سرعتم مجبور شدیم باهاش بریم ولی هیچ مشکل موتوری نداشته . خودم هم یک سورن مدل ۹۵ دارم که فقط یک بار براش تسمه تایم عوض کردم و خدارو شکر مشکل موتوری نداشته .ef7موتوری پرقدرت نرم و پرشتاب و بادوامه. موتور tu5هم موتور خوبیه ولی روی پژو۲۰۶ . کسانی که که این موتور رو روی slx و پارس دارن اذعان دارند ، که بازدهی خوبی در سربالایی ها… بیشتر »

بنیامین
1401-11-20 20:09
پاسخ به  سالار

EF7عشق

EF7
1402-02-21 11:54
پاسخ به  بنیامین

عالی

علی
1402-02-03 11:59
پاسخ به  سالار

Ef7. شاتون

EF7
1402-02-21 11:54
پاسخ به  علی

نه تو خوبی واشر سوار

امیر
1402-07-12 00:39
پاسخ به  EF7

داداش به خودت فشار نیار عزیزم EF7 به شاتون معروف تو یه بار هم پشت TU5 ننشستی اومدی اینجا …سر هم میکنی برو جم کن

هادی سلیمانی
1402-06-20 17:39
پاسخ به  سالار

EF7 بهترینه

هادی سلیمانی
1402-07-03 12:26
پاسخ به  سالار

با نظر شما کاملا موافقم
از جایی که ۸ سال ۲ تا TU5 داشتیم یکیش SLX با ای سی یو بوش 7.4.4 و پارس TU5 با ای سی یو KESSENS واقعا پارس TU5 تو گردنه و سینه کشی خیلی ضعیف عمل می‌کنه ولی SLX نسبت به پارس TU5 خیلی بهتر راه می‌ره

نیهاد
1400-12-16 12:22

من سمند موتور ملی دارم خیلی راضی ام هم شتابش خوبه هم مصرفش خیلی کمه وقتی روشن است اصلا صداش رو متوجه نمیشی

بنیامین
1401-11-20 20:07
پاسخ به  نیهاد

واقعا هم همینطوریه بهترین موتور EF7 هم شتاب عالی داره و هم سرعت عالی که تو دور بالا مگه دنبالش بگردی

علی
1402-02-03 11:58
پاسخ به  نیهاد

مگه سوار ماشین تسلا شدی
پز این شاتون رو نده

EF7
1402-02-21 11:53
پاسخ به  علی

داداش اون بماند ما تو ایرانیم چی میگی

حمید
1400-12-06 23:26

سلام موتور tu5 عالی هست نباید با EF7پر هزینه و جواب پس نداده به قول خودشون ایرانی مقایسه کرد نمایندگی ها سر بزنید میبینید نسبت مراجعه EF7 خیلی بیشتر هست

مهدی
1401-02-24 00:10
پاسخ به  حمید

یکی از هزینه ها رو بگید لطفا ما داریم ده ساله سوار میشیم دوگانه هم هست همه جور فشار اوردیم هیچ خرجی بجز لوازم مصرفی نداشته مطمئنم استهلاکش کمتر از تی یو هست

سلطان جاده ef7
1401-04-12 12:46
پاسخ به  حمید

داداش مدل جدیدا خراب شده وگرنه 95 به پایین بی خرج هستش

حمید
1401-12-21 19:25

۷سال سمندef7داشتم تا۵سال فقط گازو روغن هزینه کردم و خیلی ازش راضی بودم البته دسته سیمش مشکل همیشگی بود،این دوسال آخر هرچی داشتم گذاشتم رو ماشین و توی۲سال حدود ۶۰ملیون هزینه کردم به امید اینکه دوباره ۵سال سوارش میشم،اما نه لوازم خوبی براش هست نه مکانیکی که ایراد ماشین رو بفهمه یک سااااال تمام پیش بهترین مکانیک‌هوی مشهد رفتم تا مشکل صدای اضافی استکانی رو بگیرن ولی فقط هزینه
حدود ۳ ماه آخر ماشین توی این تعمیگاه و اون تعمیرگاه خابید،جیگرم آتیشه،فروختمش با کلی ضرر،دیگه نداشتم که خرجش کم
نتیجه،ای‌اف‌به خرج افتاد لباساتو بفروش تا به خرجش برسب که نمیرسب

حسن 66
1402-07-05 02:03
پاسخ به  حمید

دقیقا درست گفتی حمیدخان. ef7 تا 100 تا عالی. بعدش بهتره بهش بگی ای اف دردسر. خرج ناتمام داره. بالاخص اگر دوگانه باشه , و با گاز 100 هزار رفته باشه دیگه چیزی برای موتور باقی نگذاشته.

یاغی
1401-10-02 12:44
پاسخ به  حمید

دعوانکنیدجفتشون مالی نیستن توعراق حتی خریدارندارن

افشین
1400-08-21 07:38

مقاله فوق العاده ضعیف و مطالب تکراری است!
کل این مقاله میتواتد در دو پاراگراف خلاصه شود و بیشتر برلی پر کردن صفحه آب و تاب داده شده است!

Hesam
1400-08-06 18:29

تاحالا اصلا سوار ۴۰۵ slx شدی با سمند لگن مقایسه اش میکنی!

امیر
1400-08-21 11:23
پاسخ به  Hesam

همچی میگه تاحالا سوار شدی مثل اینکه تازه دو روزه 405 اومده بازار بنده خدا 30 ساله داره تولید میشه ماشین از رده خارج رو با سمند مقایسه می کنی.

مصطفی
1401-12-28 12:08
پاسخ به  امیر

سمند اصلا تیپش هم خنده داره لگن اسقات

سلطان جاده ef7
1401-04-12 12:44
پاسخ به  Hesam

هم سمند دارم هم 405 slx ولی برای مسافرت سمند وبرای شهر 405 زیرا سمند بعلت اینکه خیلی بدنه پهن و درازی داره برای داخل شهر درست نشده اما 405 یکم باریک تر و ریز تره برای شهر بهتره

مصطفی
1401-12-28 12:10

اره چون سمند فقط جلو معلومه طرح ناموفق بیمر بود کردن تو پاچه ایران حتی هیچ کشوری هم قبولش نکرد ولی پژو هنوز هم از نظر نمره از 1990بالا دستش نیومده

Saman
1402-02-13 18:19
پاسخ به  مصطفی

چرت و پرت زیبایی بود

یاغی
1401-10-02 12:37
پاسخ به  Hesam

چقدربدبختیم ماایرانیا که براسمندو۴۰۵که توهیچ کشوری خریدارنداره وازدده خارجه داریم بحث ودعوامیکنیم هرچند همینارم دارن بقیمت پورشه تودبی بماتوایران میدن

مصطفی
1401-12-28 12:11
پاسخ به  یاغی

باور کن اگه من پژو تی 16گیرم بیاد با رولز رویس هم عوضش نمیکنم

محمد
1402-01-29 01:13
پاسخ به  مصطفی

خدا رو شکر هنوز گیرت نیومده

Saman
1402-02-13 18:20
پاسخ به  مصطفی

آره دیگه بچه ها کلن پزو دوس دارن

ایمان
1401-10-27 12:46
پاسخ به  Hesam

بچست دیگه چیزی نمیدونه ک

امیرمهدی فتحی
1400-04-03 15:58

سلام ببخشید مزاحم میشم میخواستم ببینم از نظر شما برای خانواده ۵ نفره 405 slx بهتره یا سمند ef7؟؟؟

فرخ
1400-05-18 02:48

درود بر شما دوست عزیز.
از نظر من سمند ef7 از 405خیلی بهتره و قابل مقایسه نیستش

مصطفی
1401-12-28 12:05
پاسخ به  فرخ

چرا قابل مقایسه نیست سمند نه پایداری داره نه دورو ورت معلومه پژو اصلا نقطه کور نداره

بنیامین
1401-11-20 20:02

سمند EF7 بهتره هم جادار تره هم ایمنی تره و هم نرمی خوبی تو جاده داره سرعتش عالی TU5 رو میخوره میره

مصطفی
1401-12-28 12:07
پاسخ به  بنیامین

والا ما سمند شوتی اصلا ندیدیم پس این حرفت همینجا خاتمه پیدا میکنه

Saman
1402-02-13 18:17
پاسخ به  مصطفی

عزیزم تازه سنت دو رقمی شده؟

فرهان
1400-03-25 14:25

خدایش ای اف سون بهتره داشتم که میگم

شاهین
1400-06-01 02:26
پاسخ به  فرهان

سلام داداش خوبی خسته نباشی میخواستم بپرسم آیدی تلگرامی وات اپی چیزی داری ؟درمورد ای اف سون میخواستم یکم تحقیق کنم درموردش

مصطفی
1401-12-28 12:04
پاسخ به  فرهان

ولی همه اونا که دوتا رو داشتن tu5رو به من پیشنهاد دادن

ایرانی
1400-01-13 03:58

سلام کاش در مورد استهلاک و هزینه ی نگهداری و مصرف سوخت توضیحات بیشتر ارائه میکردید واین که slx tu5بهتره یا سمندef7دوگانه سوز دوستان لطفاً راهنمایی کنید ممنون.

مهدی
1401-02-24 00:07
پاسخ به  ایرانی

گاز ای اف سون برابری میکنه با بنزین تی یو فایو و اگر به روغن ای اف برسید اصلا استهلاک نداره بخاطر پیشرفته بودن و سیستم برقی سوپاپ و سیستم خنک کننده روغن پس بهتره سمند دوگانه بخرید از نظر قدرت روی گاز با تی یو برابر ولی رو بنزین خیلی از تی یو بهتره صدوپانزده اسب

امیر
1402-03-01 01:58
پاسخ به  مهدی

کلا گاز شتاب نداره

امیر
1401-06-10 01:30
پاسخ به  ایرانی

در بهتر بودن slx شکی نیست علی الخصوص که با یه ریمپ ساده و وکیت مکش قدرت و شتابش بسیار بهتر میشه . کیفیت ساخت هم که مشخصه از یه ای اف سوار بخواه که یه یه دقیقه کاتاف بکشه ،عمرا جرئتشو نداره ولی رو پدال گاز تی یو یه بلوک بذار برو یه دقیقه بعد بیا ، روغن خوب تو تی یو بریزی مرگ نداره

ایمان
1401-10-27 12:45
پاسخ به  امیر

ایول یه نفر بلاخره یه نظر خوب داد اصلا 405slxهمین جوریشم سمند سورن و ef7و میخوره یه کیت مکش و هدرز روش ببندی به هزارتا ef7میرزه

جواد
1401-11-16 21:38
پاسخ به  ایمان

سلام. من 405slx داشتم فروختم رفتم سورن خریدم.. قدرت و شتاب سورن اصلا با 405 قابل مقایسه نیست.. Tu5 روی 405 و پارس اصلا کارایی نداره

هادی سلیمانی
1402-06-20 17:42
پاسخ به  جواد

گل گفتی

......
1401-12-13 14:59
پاسخ به  امیر

تو اصلا می دونستی تی یو فایو رو بخای تقویتش کنی باید از شاتون ای اف سون استفاده کنی

مصطفی
1401-12-28 12:02
پاسخ به  ......

اره ولی شاتون خودش بدرد خودش نمیخوره ،طبیعیه که برای تقویت ماشین هزارو ششصد باد از قطعات هزارو هفتصد استفاده کنیم .دوستمون راجب فابریک قضیه نظر داد و کل دنیا هم میدونن که tu5خیلی بهتره حالا شما سمند داری پیرمرد بازیت گل کرده مهم نیست

ef7
1402-02-27 23:28
پاسخ به  مصطفی

بسه این شرو ور گفتنا اگ شما ها بزارید سمند و پژو خانواده آیین که باهم مث داداشن اما ما خودمونیم که همش داریم مقایسه میکنیم کدومشون خوبن کدومشون بد ولی از حق هم نگذریم برو اطلاعات ای اف و با تیو مقایسه کن شاید علم و آگاهی ات کمی فقط کمی رشد کنه
خوشتیپ!

یاشار
1401-09-28 04:56
پاسخ به  ایرانی

Ef7دوگانه در صورتی که از صفری دست خودت باشه رو دست نداره

حمید
1401-12-21 19:30
پاسخ به  یاشار

انشالله که به خرج نیفته هیچ وقت
البته ۲۰۰ تلی۲۵۰ به تعمیر اساسی میخوره قطعاااا
اونموقع که لوازم آشغال بستی و اندازه ماشین خارجی خرجش کردی و باز بیای همینجا تعریف کنی

کمیل
1399-03-28 18:42

باسلام آیا پارس تی یو فایو رو میشه دوگانه سوز کرد یا خیر؟

محمد رحیمیان
1399-03-31 20:48
پاسخ به  کمیل

دوست گرامی درکتون میکنم که بنزین گرونه و ممکنه اذیت بشید ولی این کار رو نکنید بشدت زیر هزینه خواهید رفت و موتور بعد از یه مدت شدیدا نابود میشه

میثم
1401-01-29 13:48

بنزین گرونه؟ از آب معدنی ارزونتره

نووص
1401-03-17 03:23
پاسخ به  میثم

راست میگه

طاها
1401-06-18 12:01
پاسخ به  میثم

مقایسه مزخرفی بود نیاز انسان به اب اشامیدنی در طول ۲۴ ساعت کمتر از بطری یک و نیم لیتری هست قابل موجود بدون سهمیه و… ولیکن مصرف بنزین در ۲۴ ساعت اگر صدی ۸ حساب کنی در جاده و توقف نداشته باشی تقریبا ۲۴۰۰ کیلومتر که با بنزین ۳۰۰۰ تومنی میشه ۵۷۶۰۰۰ وبا گاز این مبلغ میشه ۷۰۰۰۰

سعید
1401-10-21 21:19
پاسخ به  میثم

بنزین ارزون نیست، در واقع آب معدنی گرونه، این خیلی نکته مهمی هست

محمد
1401-12-19 16:44
پاسخ به  سعید

ظرف آب معدنی گرونش کرده

امین
1401-11-20 14:27
پاسخ به  میثم

واسه شما پولدارا ارزانه جانم

مسعود
1402-01-21 13:39
پاسخ به  میثم

بنزین رو نسبت به گاز گفتن گرونه

امیر
1402-03-01 01:55

گاز سوز ها شتاب کمتری دارن

محمد
1399-11-15 20:18
پاسخ به  کمیل

سلام مصرفش که خوبه نیاز ندارند که دوگانه کنید به ماشین فشار میاره استهلاک رو میاره بالا.

جلال
1401-08-16 08:07
پاسخ به  محمد

ایا میشه ef7رو دوگانه کرد؟

علی
1399-01-29 16:49

با تشکر از شما

Last edited 10 months ago by سارا مهری
محمد رحیمیان
1399-01-29 18:26
پاسخ به  علی

درود بر شما فکر میکنید چه اطلاعاتی کم هستش که با اضافه کردن اونها مقاله تخصصی تر میشه ؟
بفرمایید تا با همکاری شما مقاله را در بار تر کنیم

جواد
1399-02-21 17:54

به این موارد از جمله تامین قطعات، هزینه تعمیرات، هزینه قطعات، استهلاک موتور… اشاره نشده!

محمد رحیمیان
1399-02-22 16:38
پاسخ به  جواد

حتما در بروز رسانی مقاله این موارد را بررسی خواهیم کرد

عباس
1402-03-18 10:13

درود بر شما، من اطلاعات فنی در خصوص این موتور ها رو در مقاله شما ندیدیم من جمله …موتور بازشده آن مسیر روغن ، خنک کنندگی ، سوپاپ ها ، بستان ها و ………یعنی خصوصیات فنی می تونه مقاله شما رو تخصصی تر و حرفه ای تر بکنه

حسینی
1402-04-25 00:35
پاسخ به  عباس

سلام وقت بخیر.
بنده از ۹۵ تا الانefدوگانه دارم مدل ۸۹
خداوکیلی ۶ ساله تو جاده اهواز تبریزم مرتب در رفت امدم تو برف باران اتوبان گرما سرما من با این زندگی کردم خداوکیلی عیب موتوریش چیه؟ روغن خوب بریز و مکانیک خوب ببر برای مصرفی هاش ببینم کدامef7به مشکل میخوره.

احمد فری
1402-07-20 15:57
پاسخ به  حسینی

منم ی مدل نودef7داوگانه دارم از صفری دست خودمه ادعا ندارم ولی چون راننده سنگین هستم رسیدگی بهش زیاد میکنم و هنور حتی کوچکترین اچاری به موتور بجز تعویض تسمه تایم و واتر پمپ نداشتم، با کارکرد 328هزار کیلومتر هنوز بیشتر از 5هزار تا با روغن اش کار نکردم هر سری تعویض روغن فیلتر روغن هم عوض شده، بالا دست این موتور واقعا من که ندیدم، با هاش تمام ایران رو گشتم، تو سرما و تو گرما، چاکر همه دوستان

مجید نجفی
1402-09-14 11:34
پاسخ به  حسینی

سلام ،من چندین ساله ef7بنزینی دارم،به شدت نرم،پرشتاب،جاده خور عالی،کم استهلاک،
بنظرم tu5فقط رو 206خوب جواب میده نه پارس و 405 ،چون اتاقشون سنگینه