راهنمای خرید کیا سراتو آپشنال

فهرست مطالب


در سال 2008 کمپانی کیا تصمیم گرفت تا دومین نسل از کیا سراتو را در سه کلاس هاچبک، کوپه و سدان راهی بازار جهانی کند. این خودرو که در برخی کشورها با نام کیا فورته نیز شناخته می‌شود، به طور رسمی اولین بار در سال 2010 راهی بازار داخلی شد.

استقبال چشمگیر خریداران ایرانی از این خودرو باعث شد تا شرکت سایپا نیز به فکر مونتاژ کیا سراتو نسل دوم بیفتد و مقدمات راه‌اندازی خط تولید و قرارداد با کمپانی سازنده را فراهم کند. در ابتدا تنها مدل‌های معمولی و با تجهیزات حداقلی روی خط تولید قرار گرفتند تا اینکه در سال 1396 سایپا با عرضه کیا سراتو 2 لیتری آپشنال، مجهزترین تیپ این خودرو را به مصاف خودروهایی همچون مزدا 3 نیو، هیوندای النترا و حتی تویوتا کرولا فرستاد.

نکات مهم در خرید کیا سراتو TD

از آنجایی که این خودرو محبوبیت فراوانی در بازار کشورمان دارد و افراد متعددی علاقه‌مند هستند که برای خرید سراتو آپشنال اقدام کنند، در این متن قصد داریم شما مخاطبین عزیز همراه مکانیک را برای خرید این سدان جذاب کره‌ای راهنمایی کنیم.

مقدار افت قیمت نمونه‌های مختلف سراتو آپشنال

آغاز تحریم‌ها و به دنبال آن قطع همکاری شرکت کیا، باعث شد تا در حال حاضر آخرین مدل‌های سراتو آپشنال در بازار کشور ما مربوط به سال 98 باشد. اگر بحث معدود نمونه‌های صفر کیلومتری که در بازار یافت می‌شود را کنار بگذاریم، مطابق انتظار نمونه‌های کم‌کارکرد این خودرو ضمن برخورداری از قیمت بالاتر، از ارزش خرید بیشتری نیز نسبت به نمونه‌هایی با کارکردهای بالا برخوردار هستند.

با توجه به بررسی‌های انجام شده اگر بخواهید کیا سراتو آپشنال سال 98 را با کارکرد نسبتا کم یعنی چیزی در حدود 10 هزار کیلومتر خریداری کنید باید مبلغی در حدود 830 میلیون تومان هزینه کنید؛ این در حالی است که چنین خودرویی با کارکردهای 30 و 60 هزار کیلومتر به ترتیب حدود 20 و 60 میلیون تومان افت قیمت را تجربه خواهند کرد.

افت قیمت سراتو بر اساس کارکرد
افت قیمت سراتو بر اساس کارکرد

علاوه‌بر بحث تاثیر مقدار کارکرد این خودرو بر قیمت آن، کیا سراتو نیز مانند سایر خودروها در ازای گذشت هر سال از زمان تولید، مقداری از قیمت اولیه خود را از دست خواهد داد و اصطلاحا دچار افت قیمت خواهد شد. چنین افت قیمتی برای سه سال ابتدایی یعنی سراتوهای کارکرده مدل 98 تا 96 حدود 60 الی 70 میلیون تومان به ازای هر سال خواهد بود.

به عبارت دیگر با توجه به قیمت سراتو در حال حاضر شما می‌توانید با بودجه‌ای در حدود 650 میلیون تومان برای خرید کیا سراتو آپشنال مدل 96 اقدام کنید، اما چنانچه بخواهید به سراغ نمونه کم کارکردتر و به اصطلاح مدل بالاتر این خودرو که در سال 97 تولید شده است بروید باید بودجه خود را حدود 70 میلیون تومان افزایش دهید.

در نمودار زیر می‌توانید جزئیات افت قیمت این سدان محبوب کره‌ای را به خوبی مشاهده کنید:

افت قیمت سراتو در سال های مختلف
افت قیمت سراتو در سال های مختلف

 شایع‌ترین ایرادات فنی کیا سراتو آپشنال

یکی از ایراداتی که برخی از مالکان کیا سراتو نسل دوم از آن ناراضی هستند سیستم تعلیق نسبتا خشک این خودرو است. ظاهرا این سیستم تعلیق اسپرت و نسبتا خشک مستعد خرابی‌های متعددی نیز خواهد بود. بر همین اساس حدود 11 درصد از سراتوهای آپشنالی که تا به امروز توسط کارشناسان همراه مکانیک مورد بررسی قرار گرفته‌اند در بخش جلوبندی و سیستم تعلیق دچار معایب مختلف بوده‌اند.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان همراه مکانیک، دومین مشکل شایعی که در نمونه‌های کارکرده کیا سراتو سایپا مشاهده می‌شود، تمایل 7 درصد از فروشندگان این خودرو برای دست‌کاری کیلومتر آن بوده است. مشکلی که تحت عنوان عدم هماهنگی کارکرد واقعی با نمای ظاهر خودرو از آن یاد می‌شود و در صورت عدم تشخیص، می‌تواند خسارت مالی چشمگیری را برای خریدار به همراه داشته باشد.‌


برای خرید کیا سراتو اینجا کلیک کنید.


در نمونه‌های مونتاژی کیا سراتو کیفیت اجزای کابین خودرو در مقایسه با نمونه‌های وارداتی افت قابل‌توجهی را تجربه کرده است. چنین مشکلی باعث شده تا حدود 3 درصد از سراتوهای آپشنال که تا به امروز کارشناسی شده‌اند، از مشکل سروصدای اجزای کابین برخوردار باشند. البته این مشکل چندان شایع و آزاردهنده نیست و نمی‌توان آن را یکی از معایب سراتو دانست.

گرچه کیا سراتو آپشنال از دوام فنی قابل قبولی برخوردار است و قطعات آن عمر مفید مناسبی دارند، اما مانند هر خودروی دیگری دقت در انجام سرویس‌های دوره‌ای و رعایت اصول استاندارد نگهداری از خودرو، تأثیر چشم‌گیری بر عملکرد صحیح قطعات و طول عمر آن‌ها خوهد داشت. در ادامه مقاله راهنمای خرید کیا سراتو آپشنال می‌توانید برخی از شایع‌ترین ایرادات فنی این خودرو را که طی کارشناسی‌ها، بیش از سایر موارد به چشم خورده‌اند را مشاهده کنید.

شایع‌ترین ایرادات ظاهری کیا سراتو آپشنال

طبق آمارهای ارائه‌شده توسط کارشناسان همراه مکانیک چیزی در حدود 34 درصد از کیا سراتو‌هایی که تاکنون مورد کارشناسی بدنه قرار گرفته‌اند، از ناحیه گلگیر دچار آسیب‌دیدگی بوده و همچنین حدود 28 درصد آن‌ها از ناحیه درب دچار آسیب، رنگ‌شدگی، لیسه‌گیری یا حتی تعویض کامل قطعه بوده‌اند؛ بنابراین پیش از خرید این خودرو بهتر است توجه ویژه‌ای به وضعیت قطعات نام برده شده داشته باشید.

شایع‌ترین ایرادات ظاهری کیا سراتو آپشنال
شایع‌ترین ایرادات ظاهری کیا سراتو آپشنال

همانطور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، کیا سراتو به عنوان یک سدان نسبتا اسپرت، از کمک‌های نسبتا خشکی برخوردار است و مانند آنچه در مزدا 3 نیو نیز شاهد آن هستیم ارتفاع نسبتا کمی از سطح زمین دارد. چنین موضوعی باعث شده تا کارشناسان ما در بررسی‌های خود شاهد این موضوع باشند که حدود 14 درصد از کیا سراتوها از ناحیه رکاب دچار آسیب و رنگ شدگی بوده‌اند.

در کارزار خرید خودرو تنها نیستی!

[hm_buy_form_inline]

مقدار افت قیمت سراتو به ازای تعویض قطعات

در بسیاری از مواقع دیده ‌شده که افراد برای جلوگیری از افت بالای قیمت اتومبیل خود، به جای رنگ‌آمیزی قطعات آسیب دیده‌ای نظیر کاپوت، گلگیر، درب و… ترجیح می‌دهند که با صرف هزینه نسبتا بیشتر جهت تعویض قطعه معیوب اقدام کنند.

بهتر است بدانید که برخلاف آنچه تصور می‌شود، حتی تعویض قطعات آسیب دیده نیز مانند رنگ‌آمیزی باعث افت قیمت خودرو خواهد شد. به طور مثال بیایید مقدار افت قیمت کیا سراتو آپشنال مدل 98 که برخی قطعات آن تعویض شده است را برایتان شرح دهیم.

چنین خودرویی به ازای تعویض پرآسیب‌ترین قطعه یا همان گلگیر که پیش‌تر از آن یادکردیم، حدود 25 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد. چنین افت قیمتی به ازای قطعاتی همچون کاپوت یا درب صندوق که معمولا تنها در تصادفات سنگین آسیب می‌بینند و در زیبایی نمای کلی خودرو نیز تاثیرگذارتر هستند حدود 40 الی 50 میلیون تومان خواهد بود. در عکس زیر می‌توانید افت خسارت حدودی کیا سراتو آپشنال مدل 98 که برخی از قطعات بدنه آن تعویض شده‌اند را مشاهده کنید.

راهنمای خرید کیا سراتو آپشنال
افت قیمت کیا سراتو بر اساس تعویض قطعات

جمع‌بندی نهایی

در یک نگاه کلی می‌توان گفت که کیا سراتو آپشنال، یکی از سدان‌های محبوب و خوش‌فروش بازار کشور است که از ابتدای ورود به بازار تا به امروز همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه واقع شده است. این خودرو به دلیل طراحی قابل قبول، توان فنی مناسب، خدمات پس از فروش گسترده و همینطور امکانات نسبتا متنوع توانسته است بازار نسبتا پررونقی را در کشورمان تجربه کند و از ارزش خرید بالایی برخوردار شود.

درصد آسیب های بدنه و فنی سراتو
درصد آسیب های بدنه و فنی سراتو

اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد خرید کیا سراتو آپشنال را دارید بهتر است بدانید که به‌طور کل 48 درصد از سراتوهای آپشنالی که تا به امروز توسط کارشناسان ما ارزیابی شده‌اند از ناحیه بدنه آسیب‌های مختلف (رنگ‌شدگی، تعویض، لیسه‌گیری و…) داشته و چیزی در حدود 26 درصد آن‌ها نیز از ایرادات مختلف فنی برخوردار بوده‌اند.

مطمئنا تشخیص دقیق چنین ایراداتی آن هم در خودروی به‌روزی همچون کیا سراتو نیاز به دانش فنی بالا، ابزارهای مدرن و تجربه فراوانی دارد و این موضوع باعث می‌شود تا ایرادات مذکور به‌راحتی از دید اغلب افراد پنهان بماند. از همین رو توصیه می‌شود اگر قصد خرید کیا سراتو آپشنال را دارید به کمک کارشناسان همراه مکانیک از وضعیت فنی، ایرادات، سلامت بدنه و اصالت مدارک خودروی مورد نظرتان مطلع شده و از ضرر و زیان‌ خود جلوگیری کنید. در پایان می‌توانید سوالات و نقطه نظرات خود را در همین صفحه با ما در میان بگذارید.

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
2 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
مهدی
1402-11-13 10:55

ماشین کره ای بالا شش سال بدرد خرید نمیخوره سرتاسر خرجه فقط رو دستت میزاره با این قیمت اریزو ادم بخره بهتره پراپشن تر از سراتو هم سرعت بخصوص اریزو هشت که رقیبی نداره تو این بازه قیمتی

رضا قویمی
1400-08-12 22:05
امتیاز دهی :
     

من یک سراتو اپشنال با راهنمایی کارشناسان همراه مکانیک خریدم و کاملا از قیمت وکیفیت ودقت کارشناسان ذاضی هستم وامیدوارم همراه مکانیک به داریت مدیریت خوب هر چه بیشتر در خدمت رسانی موفق باشد .