با آپشن‌ های سوزوکی ویتارا آشنا شوید

فهرست مطالب


سوزوکی گرند ویتارا یکی از بلندقامتان کمپانی سوزوکی ژاپن است که از سال ۱۹۸۸ میلادی تاکنون در چهار نسل مختلف به بازار جهانی عرضه شده است. سومین نسل از گرند ویتارا که خودروی مورد بحث ما در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک محسوب می‌شود، از سال ۲۰۰۵ وارد خط تولید شرکت سوزوکی شد. این خودرو در سال 2008 تحت یک فیس‌لیفت جزئی قرار گرفت که تغییراتی را در سپر، جلوپنجره، چراغ‌ها و آپشن‌های سوزوکی ویتارا به همراه داشت.

اگر قصد فروش خودروی خودت رو داری، اونم تو سریع‌ترین زمان ممکن، کافیه اینجا کلیک کنید 

تا در طرح فروش سفارشی همراه مکانیک بدون پرداخت هیچ وجهی بعنوان پورسانت خودروت رو بفروشی

به‌واسطه علاقه فراوان شرکت ایران خودرو به عرضه سوزوکی ویتارا در بازار کشور، این خودرو در مدل‌های مختلفی در دسترس خریداران ایرانی قرار دارد که آخرین مدل آن نمونه 2.4 لیتری فیس‌لیفت محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب به سراغ این کراس‌اوور ژاپنی رفته‌ایم و قصد داریم شما مخاطبین گرامی را با مهم‌ترین آپشن‌های سوزوکی ویتارا آشنا کنیم. اگر شما هم جزء کسانی هستید که می‌خواهید بیش از بیش با امکانات و آپشن‌های گرند ویتارا جدید آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

آپشن‌های سوزوکی ویتارا

سوزوکی ویتارا جزو اولین کراس‌اوورهای حاضر در بازار کشور است که در سال‌های ابتدایی ورود به بازار از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بود. این خودرو در مقایسه با رقبای تازه‌نفس چینی و کره‌ای خود از ضعف‌های متعددی مخصوصا در بخش طراحی و امکانات برخوردار است، اما با این‌وجود کیفیت ساخت بالا و توانایی‌های این خودرو ژاپنی سبب شده تا برخی افراد همچنان علاقه فراوانی به ویتارا داشته باشند.

آپشن‌های سوزوکی ویتارا

در سال ۱۳۸۵ اولین مدل‌های گرند ویتارا با موتور ۲ لیتری در سبد محصولات ایران خودرو قرار گرفتند. خروجی ضعیف پیشرانه 2 لیتری ویتارا باعث شد تا در سال ۱۳۸۹، ایران خودرو تولید مدل جدید این خودرو را با موتور ۲.۴ لیتری و آپشن‌های بیشتر آغاز کند. از میان تمامی مدل‌های سوزوکی ویتارا که از گذشته تاکنون توسط ایران خودرو راهی بازار داخلی شده‌اند، نمونه کلاس 10 تیپ فول این خودرو محسوب می‌شود. در ادامه برای آشنایی هرچه بیشتر شما مخاطبین گرامی با آپشن‌های گرند ویتارا نسل سوم، به برخی از مهم‌ترین امکانات و تجهیزات تیپ کلاس 10 این خودرو اشاره کرده‌ایم:

دنده کمکی (Transfer Case)

خودروهای کراس‌اوور معمولا سواری‌هایی با ظاهر شاسی‌بلند هستند و خیلی روی قابلیت آفرود آن‌ها کار نمی‌شود. با این‌حال سوزوکی گرند ویتارا را باید جزو معدود کراس‌اوورهایی دانست که قابلیت آفرود خوبی دارند. گرند ویتارا از سیستم چهارچرخ محرک مجهزبه دنده کمکی استفاده می‌کند و به همین دلیل بیشتر باید آن را یک SUV کوچک دانست تا یک کراس‌اوور شهری. 

دنده کمکی این خودرو از نوع الکترونیکی است و با استفاده از یک کلید چرخان روی داشبورد فعال می‌شود. این دنده دارای حالت‌های 4H، 4H Lock و 4L Lock است که راننده می‌تواند با توجه به شرایط مسیر پیش روی خود، یکی از این حالت‌ها را انتخاب کند.

گرمکن صندلی

مدل‌های نخست سوزوکی گرند ویتارا به‌شدت از کمبود امکانات در برابر رقبای کره‌ای خود رنج می‌بردند. برای همین ایران خودرو تصمیم گرفت تا مدل ۲.۴ لیتری گرند ویتارا را با آپشن‌های بیشتری به میدان رقابت بفرستد. گرچه هنوز هم امکانات و آپشن‌های سوزوکی گرند ویتارا در مقایسه با رقبای خود چندان قابل‌توجه نیست، اما یکی از بهترین آپشن‌های این خودرو تودوزی چرمی تمامی صندلی‌ها به همراه گرمکن صندلی‌های جلو است. کلید گرم‌کن در کنسول مرکزی قرار داشته و در روزهای سرد زمستانی می‌تواند موجبات راحتی و آسایش سرنشینان را فراهم کند. 

سانروف برقی

سانروف برقی ویتارا

همه مالکان گرند ویتارا حتما جای خالی سانروف را در مدل ۲ لیتری این خودرو حس کرده‌اند. حال ایران ‌خودرو با مجهز کردن مدل ۲.۴ لیتری نیوفیس، به سانروف برقی ۳ حالته این نقص را برطرف کرده‌است. گرچه امروزه دیگر اکثر خودروها از سقف پانوراما بهره‌مند هستند، اما نصب همین سانروف نیز گامی مثبت در جهت افزایش آپشن‌های ویتارا محسوب می‌شود. 

سیستم مالتی مدیا

سوزوکی گرند ویتارا 2.4 لیتری از یک مانیتور ۷ اینچی لمسی بر روی داشبورد بهره‌مند است؛ اما در کنار این، دو مانیتور دیگر نیز روی پشت‌سری‌های جلو نصب شده‌اند که سرنشینان عقب می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این مانیتورها قابلیت اتصال بلوتوث، هندزفری و پخش فایل از روی کارت SD را دارند.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید

۶ عدد ایربگ

۶ عدد ایربگ

گرند ویتارا از 6 عدد کیسه هوا برخوردار است که شامل 2 کیسه هوا جلو، 2 کیسه‌ هوا جانبی و 2 کیسه هوا پرده‌ای می‌شود. گرچه امکانات ایمنی دیگری نظیر سیستم کنترل پایداری، رادار تصادف یا سیستم هشدار نقطه کور در لیست آپشن‌های سوزوکی ویتارا دیده نمی‌شود، اما این خودرو در مقایسه با محصولات به‌اصطلاح لوکس چینی موجود در بازار کشور، از امنیت قابل‌قبولی برخوردار است.

سیستم ترمز ضد بلوکه (ABS)

ارتقاء ترمزها یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های ویتارا 2.4 لیتری با مدل‌های قدیمی است. سوزوکی گرند ویتارا در مدل‌های قدیمی ۲ لیتری، دارای ترمز جلوی دیسکی خنک شونده و ترمز کاسه‌ای در عقب بود، اما در نسخه‌های 2.4 لیتری جدید، هم در جلو و هم در عقب به ترمز دیسکی مجهز شده‌است.

ترمزهای این خودرو از سیستم ضد بلوکه یا همان ABS بهره‌مند هستند. این سیستم با استفاده از سنسور و سوپاپ‌های عملگر، می‌تواند زمان قفل شدن را به‌صورت مجزا برای هر چرخ تشخیص داده و با قطع و وصل کردن فشار ترمز روی چرخ قفل‌شده، چسبندگی را دوباره برای آن چرخ فراهم کند.

آپشن های سوزوکی ویتارا

کروز کنترل (Cruise control)

یکی از آپشن‌های سوزوکی گرند ویتارا کروز کنترل است. سیستمی که می‌تواند سرعت خودرو را ثابت نگه دارد تا راننده در مسیرهای طولانی و بزرگراه‌ها، بتواند مقدار سرعت خود را تنظیم کرده و بدون نیاز به فشردن مداوم پدال گاز، رانندگی راحت‌تری را تجربه کند.

سنسور دنده‌ عقب

در خودروهای شاسی‌بلند، راننده دید مناسبی نسبت به عقب خودرو ندارد و معمولا آینه‌های جانبی نیز تصویر کاملی از بخش عقبی خودرو ارائه نمی‌دهند. آینه‌ وسط نیز نمی‌تواند پوشش خوبی نسبت به عقب خودروهای شاسی‌بلندها داشته باشد.

به همین دلیل وجود سنسورهای دنده‌عقب در خودروهای شاسی‌بلند امری الزامی محسوب می‌شود. سوزوکی گرند ویتارا نیز از این آپشن برخوردار است و با قرار دادن دنده در حالت R سنسورهای دنده‌عقب آن فعال شده و به‌صورت صوتی فاصله با اجسام پشت سر را به راننده هشدار می‌دهند.

سنسور دنده‌ عقب

از دیگر امکانات سوزوکی گرند ویتارا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهویه خودکار
  • تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل
  • رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی
  • کامپیوتر سفری
  • استارت بدون کلید
  • سيستم رهياب

جمع‌بندی بررسی آپشن‌های سوزوکی ویتارا

به آخرین بخش از مقاله آپشن‌های سوزوکی ویتارا رسیدیم؛ سوزوکی گرند ویتارا یک کراس‌اوور توانمند از نظر قابلیت‌های آفرودی است که از مجموعه فنی بادوام، مطمئن و کم‌هزینه‌ای نیز برخوردار است. توانایی‌های حرکتی در جاده و امکانات رفاهی این خودرو در سطحی متوسط و تجهیزات ایمنی آن نیز در مقایسه با خودروهای امروزی پایین‌تر از متوسط هستند. با این‌وجود گرند ویتارا ممکن است برای کسانی‌که به دنبال یک کراس‌اوور ژاپنی کم‌هزینه، با خدمات گسترده و طراحی مناسب هستند، انتخاب مناسبی باشد.

مطالعه مقالات مرتبط زیر را از دست ندهید

مزایای سوزوکی گرند ویتارا

معایب سوزوکی گرند ویتارا 2000

مقایسه سانگ یانگ تیوولی و سوزوکی گرند ویتارا

چرا سوزوکی ویتارا بخریم؟

مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و رنو داستر دو دیفرانسیل

مقایسه‌ سوزوکی گرند ویتارا ٢٠٠٠ و گرند ویتارا ٢٤٠٠ سی‌ سی

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها