مشخصات فنی بی ام و X3 ؛ نگاهی به محبوب دل‌ها

فهرست مطالب


بی ام و X3 یکی از کراس‌اوورهای لوکس و قدرتمند بازار کشور است که از گذشته تا به امروز در مدل‌های مختلفی، مهمان جاده‌های کشورمان بوده است. محبوبیت فراوان BMW X3 در بازار داخلی، ما را برآن داشت تا در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک به سراغ این کراس‌اوور آلمانی برویم‌ و شما مخاطبین گرامی را با امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و مشخصات فنی بی ام و ایکس 3 آشنا کنیم.

مشخصات فنی بی ام و X3

پس از موفقیت‌های چشمگیر اولین نسل از بی ام و X3 که بین سال‌های 2003 تا 2010 بر روی خط تولید شرکت سازنده قرار داشت، شرکت BMW تصمیم گرفت تا نسل دوم این خودرو را با حجم انبوهی از تغییرات مثبت در بخش طراحی و مشخصات فنی، به بازار جهانی عرضه کند. از همین‌رو در نمایشگاه خودرو پاریس سال 2010، نسل دوم بی ام و ایکس 3 برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت و در پایان همان سال نیز این خودرو به‌عنوان مدل 2011 در اختیار خریداران قرار گرفت.

در بازار کشور ما بی ام و X3 نسل دوم که با کد F25 شناخته می‌شود، با کمی تأخیر و در سال 2013 به بازار عرضه شد. زمان چندانی از عرضه گسترده X3 F25 نگذشته بود که شرکت «پرشیا خودرو» با همکاری کمپانی بی ام و موفق شد نمونه فیس‌لیفت این خودرو را نیز راهی بازار داخلی کند. این خودرو نسبت به نمونه اولیه از چهره بسیار جذاب‌تری برخوردار بوده و تنها در پکیج 28i در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفته است. برای اطلاع از مزایا، معایب و مشخصات فنی بی ام و X3 در ادامه با ما همراه باشید.

مشخصات فنی بی ام و X3

موتور بی ام و X3

بی ام و X3 نسل دوم با موتورهای متنوعی راهی بازارهای جهانی شده است، اما همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، نمونه فیس‌لیفت این خودرو به دلیل محدودیت‌های موجود در واردات خودرو تنها در نمونه 28i در ختیار خریداران ایرانی قرار دارد و از یک موتور 1997 سی‌سی توربوشارژ با کد N20B20O0 بهره می‌برد. این موتور نسبتا کم‌حجم و پیشرفته، توان تولید نیرویی برابر با 242 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور را دارد که برای یک کراس ‌اوور جمع‌وجور، توان خروجی قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

چنین نیرویی از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ X3 BMW منتقل می‌شود تا این کراس‌اوور 1720 کیلوگرمی بتواند طی زمانی در حدود 6.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. چنین شتابی باعث می‌شود تا بی ام و ایکس 3 نیوفیس، در زمره سریع‌ترین کراس‌اوورهای موجود در بازار داخلی قرار گیرد. یکی از نکات قابل‌توجهی که در بخش مشخصات فنی بی ام و X3 وجود دارد، برخورداری این خودرو از سیستم توربوشارژ تویین اسکرول (twin scroll turbo) است.

سیستم پیشرفته تویین اسکرول، در ابتدا تنها در خودروهای مسابقه مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما پس از مدتی در خودروهای شهری نیز به‌کار گرفته شد. عملکرد سیستم تویین اسکرول در موتور بی ام و ایکس 3 باعث شده است تا این خودرو ضمن برخورداری از مصرف سوخت بهینه، در مقایسه با خودروهای مجهز به توربوشارژهای معمولی، از لگ (تأخیر ابتدای حرکت) کمتری برخوردار بوده و چالاکی بیشتری را از خود نشان دهد. مصرف سوخت ترکیبی بی ام و X3 برابر با 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر است و حداکثر سرعت آن نیز حدود 230 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. با نگاه به جدول زیر می‌توانید از جزئیات مشخصات فنی بی ام و X3 آگاه شوید:

مدل خودرو

بی ام و X3

پیشرانه

پیشرانه چهار سیلندر خطی توربوشارژ

حجم موتور (سی‌سی)

1997  سی‌سی

حداکثر قدرت اسب‌بخار

242 اسب‌بخار در 5000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور نیوتن‌متر

350 نیوتن‌متر در 4800 دور در دقیقه

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر

شتاب صفر تا 100

6.5 ثانیه

حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت

230  کیلومتر بر ساعت

 

آپشن‌ها و امکانات رفاهی بی ام و X3

همان‌طور که از یک کراس‌ اوور لوکس و گران‌قیمت آلمانی می‌توان انتظار داشت، بی ام و ایکس 3 در بخش آپشن‌ها و امکانات رفاهی نیز با دستی پر راهی بازارهای جهانی شده است. اغلب نمونه‌های بی ام و X3 نسل دوم که در بازار کشورمان حضور دارند، از کیت M POWER برخوردار هستند که از جمله ویژگی‌های بارز آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی با طرح ستاره‌ای، پکیج آئرودینامیک M برای بدنه (طراحی متفاوت سپر جلو، رکاب‌ها و دیفیوزر سپر عقب به رنگ دودی متالیک)، ریل سقف دودی براق، پادری و زیرپایی راننده با طرح M، غربیلک فرمان با پوشش چرم طرح M، لوگوی M بر روی نمای جانبی و سیستم تعلیق اسپرت.

در کنار حضور پررنگ نمونه‌های مجهز به پکیج M، به‌طور محدود تیپ xLINE این خودرو هم در بازار حضور دارد که نسبت به نمونه‌های M Power، کمتر از حال‌وهوای اسپرت برخوردار است. رینگ‌های آلیاژی سبک با پره‌های Y شکل، قاب فلزی دور پنجره‌های جانبی، پادری‌های آلومینیومی همراه با عبارت BMW xLine و طرح متفاوت سپرهای جلو و عقب تنها بخشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تیپ ایکس لاین محسوب می‌شود.

بی ام و x3
بی ام و x3

 

در ادامه می‌توانید با مطالعه جدول زیر از امکانات و تجهیزات موجود در نمونه فول این کراس‌اوور جذاب مطلع شوید:

تجهیزات

بی ام و X3

چراغ

چراغ جلو زنون- دیلایت- اتولایت- نور بالای خودکار چراغ چرخشی- چراغ بدرقه – چراغ شور

سیستم‌های مولتی‌مدیا

16 اسپیکر – سیستم پخش 600 واتی Harman Kardon – هندزفری / قابلیت پشتیبانی از قابلیت پشتیبانی Bluetooth – USB – CD – MP3 AUX – Apple CarPlay –

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش 8.8 اینچی لمسی

رینگ‌ها

245/50R18

آینه

آینه جانبی تاشو برقی- تنظیم برقی آینه‌ها به همراه گرمکن – مموری آینه – آینه عقب الکتروکرومیک

تهویه مطبوع

تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه – دریچه تهویه عقب

صندلی

روکش چرمی صندلی‌ها- صندلی راننده 8 حالته برقی، تنظیم برقی گودی کمر- صندلی سرنشین جلو 8 حالته برقی به انظمام تنظیم گودی کمر- گرمکن صندلی‌های جلو و عقب

شیشه

شیشه بالابرهای برقی- سقف پانوراما- سانروف

سیستم‌های هشداردهنده

کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی – سنسور پارک در جلو و عقب- سنسور فشار باد تایر- دوربین 360 درجه – رادار نقطه کور – رادار تصادف جلو، رادار تابلو خوان

سایر امکانات

کروز کنترل هوشمند، شارژر وایرلس، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در سرازیری، اتو پارک، تعلیق هوشمند، سیستم رهیاب، هدآپ دیسپلی، درب صندوق هوشمند

 

ایمنی بی ام و X3

ایمنی ب ام و ایکس 3

در این بخش از مقاله «با مشخصات فنی بی ام و X3 آشنا شوید»، به سراغ سطح امنیت این کراس‌اوور آلمانی رفته‌ایم. ایکس 3 به‌واسطه بهره‌مندی از بدنه‌ای مستحکم و همین‌طور لیست بلندبالای تجهیزات امنیتی، توانسته است امتیازات ایمنی ارزشمندی را از موسسات مختلف دریافت کند. به‌طور مثال بی ام و X3 نسل دوم در سال 2011 میلادی موفق شد 5 ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی یوروانکپ دریافت کند؛ علاوه‌بر این ایکس 3 نیوفیس در تست تصادف موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) موفق به کسب نمره قابل‌قبول G (GOOD) در ارزیابی‌های مختلف شده است.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید

در ادامه به برخی از تجهیزات ایمنی این کراس ‌اوور آلمانی اشاره‌کرده‌ایم:

تجهیزات ایمنی

بی ام و X3

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

ایموبلایزر، سیستم هشداردهنده، ورود و استارت بدون کلید

کیسه هوا

مجهز به 6 کیسه هوا (سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده‌ای)

سیستم ترمز

ABS-EBD-ESP-EBA-DTC-EPB- CBC

سایر تجهیزات

سیستم بازیابی انرژی ترمز، پشت‌سری‌ فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده، سیستم پایش فشار باد تایر، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب دیسکی

جمع‌بندی مشخصات فنی بی ام و X3

جمع‌بندی مشخصات فنی بی ام و X3

به انتهای مقاله مشخصات فنی بی ام و X3 رسیدیم؛ در یک نگاه کلی می‌توان گفت که بی ام و X3 یکی از اسپرت‌ترین و جذاب‌ترین کراس‌اوورهای موجود در بازار کشور است که همواره جزو خودروهای محبوب قشر مرفه جامعه بوده است. برخلاف نسل اول X3 که به‌واسطه استهلاک بالا و مشکلات فنی متعدد خود پس از مدت کوتاهی به حاشیه‌نشین بازار کشور تبدیل شد، نسل دوم این خودرو مخصوصا نمونه نیوفیس آن از همان بدو ورود به بازار تا به امروز فروش قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

این خودرو از مزایایی همچون پیشرانه قدرتمند، طراحی جذاب، کیفیت ساخت بالا و امکانات بسیار متنوع برخوردار است؛ اما چنانچه به هر دلیلی در این رنج قیمتی علاقه چندانی به خرید این آلمانی باابهت ندارید، می‌توانید به سراغ لکسوس NX بروید و از رانندگی با این سامورایی جذاب و کم‌استهلاک لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
2 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
فرهاد
1400-12-12 08:47

سلام . ممنونم از اطلاعات مفیدی که ارائه نمودید . بی ام و ایکس 3 ماشینی بی نظیر و زیبا و جادار و بسیار پرشتاب و مناسب برای نسل جوان و خانواده می باشد . تنها ایراد این ماشین اینه که هرکس این ماشین رو سوار بشه دیگه نمی تونه هر ماشینی رو سوار بشه ………………………………