اجرت و هزینه تعویض تسمه تایم و دینام انواع خودرو 1402

فهرست مطالب


اجرت تعویض تسمه تایم برای خودروهای مختلف چقدر است؟ اصولا تسمه تایم چیست و چه وظیفه‌ای در موتور بر عهده دارد؟ هزینه تعویض تسمه دینام ماشین‌های داخلی چقدر تمام می‌شود؟ در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک با ما همراه شوید تا به همه این سوالات پاسخ دهیم.

 

 

اجرت تعویض تسمه تایم ماشین‌های داخلی چقدر است؟

دستمزد تعویض تسمه تایم برای خودروهای مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال اجرت تعویض تسمه تایم ال ۹۰ به دلیل پیچیدگی و سختی بیشتر عملیات تعویض، نسبت به اجرت تعویض تسمه تایم پراید بسیار بالاتر است. اجرت تعویض تسمه تایم سمند ef۷ وضعیت مشابهی دارد و به دلیل سختی بیشتر، مبلغ بالاتری را هم می‌طلبد.

 

هزینه تعویض تسمه تایم

 

در جدول زیر هزینه تعویض تسمه تایم اکثر خودروهای داخلی همچون پراید و ۲۰۶، سمند، ال نود و… به تفکیک ذکر شده است. میانگین قیمت کیت تسمه تایم خودروهای مختلف شامل تسمه و بلبرینگ‌های همراه آن نیز در جدول آورده شده تا بتوانید برآورد کامل‌تری نسبت به هزینه تعویض تسمه تایم اتومبیلتان در سال۱۴۰۲ داشته باشید. البته به دلیل شرایط خاص بازار و نوسانات اقتصادی حاکم بر آن، احتمال افزایش قیمت تسمه تایم و تسمه دینام همچون سایر قطعات یدکی همواره در بازار وجود دارد.

نوع کالا یا خدمت

محدوده هزینه و قیمت

تسمه تایم پراید و تیبا و…

۲۴۰ تا ۴۵۰ هزار تومان

بلبرینگ تایم پراید و تیبا و …

۲۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان

دستمزد تعویض تسمه تایم پراید و 206 تیپ دو

۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان

تسمه تایم 206 تیپ دو

۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان

تسمه تایم پژو 405glx، پارس،سمندمعمولی

۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان

بلبرینگ تایم پژو 405glx، پارس،سمندمعمولی

۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان

اجرت تعویض تسمه تایم پژو 405 ، پارس و…

۲۲۰ تا ۴۵۰  هزار تومان

کیت تسمه تایم ال90 (شامل تسمه و بلبرینگ‌ها)

۲.۶ تا ۳.۸ میلیون تومان

تسمه تایم L90 بدون بلبرینگ

۷۰۰ هزار تا ۱.۳ میلیون تومان

اجرت تعویض تسمه تایم ال 90

۴۶۵ تا ۶۰۰ هزار تومان

تسمه تایم سمند EF7

۴۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان

اجرت تعویض تسمه تایم سمند ef7 ، دنا

۴۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان

هزینه تعویض تسمه تایم 206 تیپ 5 پارس تیوفایو و…(اجرت)

۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان

تسمه تایم 206 تیپ 5 ، پارس تیوفایو و…

۵۰۰ تا ۹۵۰ هزار تومان

کیت تسمه تایم موتورtu5 (206، پارس، 405slx)

۲.۴ تا ۳.۶ میلیون تومان

تسمه دینام پراید و تیبا و…

۸۵ تا ۲۰۰ هزار تومان

اجرت تعویض تسمه دینام پراید و تیبا و…

۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان

تسمه دینام 206 تیپ 5، پارس تیوفایو و…

۲۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان

اجرت تعویض تسمه دینام 206 تیپ 5، پارس تیوفایو…

۷۰ تا ۹۰ هزار تومان

تسمه دینام 405، پارس و سمند معمولی

۱۶۰ تا ۴۰۰ هزار تومان

اجرت تسمه دینام 405، پارس و سمند معمولی

 ۱۱۰ تا ۱۳۵ هزار تومان

 

تسمه تایم چیست و چه کاربردی دارد؟

بعد از آنکه نسبت به اجرت تعویض تسمه تایم خودروهای پرفروش داخلی آگاه شدید، بهتر است با این قطعه و وظیفه آن بیشتر آشنا شوید و بدانید چرا باید هزینه نسبتا بالایی جهت تعویض دوره‌ای آن صرف کنید.

اگر با اصول کار پیشرانه‌های احتراقی آشنا باشید، می‌دانید که به طور کلی موتور از دو بخش بلوک سیلندر و سرسیلندر تشکیل شده است. پیستون‌های درون بلوک سیلندر توسط میل‌لنگ به حرکت درمی‌آیند و در قسمت سرسیلندر نیز سوپاپ‌ها به طور هم‌زمان بالا و پایین می‌روند تا عملیات ورود مخلوط سوخت و هوا به داخل سیلندر، انفجار، کار و تخلیه دود انجام گیرد تا موتور خودرو روشن شود و به کار خود ادامه دهد.

 اما به‌منظور آنکه موتور به بهترین صورت کار کند، نیاز است تا زمان‌بندی دقیقی بین حرکت پیستون درون سیلندر و باز و بسته شدن سوپاپ‌ها در سرسیلندر وجود داشته باشد. بدین منظور واجب است که موقعیت میل‌سوپاپ نسبت به میل‌لنگ در وضعیتی ثابت قرار داشته باشد و هر دو با سرعت مشخص نسبت به هم دوران کنند تا موتور بتواند به طور دقیق کار خود را انجام دهد.

 

هزینه دستمزد تسمه تایم

 

 بدین منظور مهندسان از یک تسمه به نام تسمه تایم یا تسمه تایمینگ جهت انتقال نیروی میل‌لنگ به میل‌سوپاپ و به چرخش درآوردن آن با زمان‌بندی دقیق، استفاده کرده‌اند. درواقع تسمه تایم در یک طرف روی چرخ دنده سر میل‌لنگ قرار می‌گیرد و در طرف دیگر به چرخ دنده سر میل‌سوپاپ متصل است؛ بدین ترتیب میل‌سوپاپ نیروی خود را از میل‌لنگ دریافت کرده و با زمان‌بندی ثابت نسبت به میل‌لنگ به چرخش درمی‌آید. درنتیجه سوپاپ‌ها در تایم مشخص باز و بسته می‌شوند و موتور به‌صورت دقیق کار خواهد کرد. گفتنی است در بسیاری از خودروها بجای تسمه از زنجیر تایم استفاده می‌شود.

در این بین علاوه بر چرخ دنده سر میل‌لنگ، تسمه تایم و چرخ دنده سر میل‌سوپاپ، یک یا دو غلتک هرزگرد یا سفت کن نیز حضور دارند تا میزان کشش تسمه به حد استاندارد برسد. زیرا اگر تسمه تایم بیش از حد شل باشد، ممکن است جابجا شود یا بیرون بزند که در این صورت خطرات جدی برای موتور و سوپاپ‌ها به وجود خواهد آمد. اگر تسمه بیش از حد سفت باشد نیز امکان پاره شدن و بروز صدمات احتمالی برای سوپاپ‌ها به قوت خود باقی خواهد بود.

 

هزینه دستمزد تسمه تایم

 

علائم تایم نبودن موتور چیست؟

نصب تسمه تایم روی میل‌سوپاپ و میل‌لنگ نیازمند دقت بالا است و باید حتما این دو قطعه در موقعیت‌های مشخص قرار داشته باشند تا تسمه روی آنها نصب و تایمینگ موتور به طور دقیق تنظیم شود. اگر به هر دلیلی موقعیت میل‌سوپاپ و میل‌لنگ نسبت به یکدیگر دچار خدشه شود، در این حالت موتور از تایم خارج شده و علائمی مثل قدرت کم موتور، شتاب پایین و در موارد حادتر شنیده شدن صدایی شبیه تق‌تق از سمت سرسیلندر که ناشی از برخورد سوپاپ‌ها با پیستون است، وجود خواهند داشت.

در موقعیتهایی نظیر از بین رفتن چند دندانه روی تسمه تایم و یا پارگی کامل تسمه، احتمال برخورد بسیار شدید سوپاپ‌ها با سر پیستون و کج شدن این قطعات وجود دارد. در این موارد خودرو روشن نخواهد شد و لازم است به تعمیرگاه ارجاع شود تا سرسیلندر باز شده و سوپاپ‌ها به طور کلی تعویض شوند. ضمنا اگر پیستون‌ها نیز آسیب دیده باشند، باید این قطعات را نیز با پیستون‌های نو جایگزین کرد.

timing belt

 

زمان تعویض تسمه تایم چه موقع است؟

زمان تعویض تسمه تایم به طور کلی چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر کارکرد عنوان شده است. البته بسته به کیفیت و جنس قطعات مصرفی، این بازه می‌تواند کمتر و یا بیشتر هم بشود. با توجه به سطح کیفی تسمه تایم‌های موجود در بازار کشورمان به‌ویژه انواع تسمه تایم‌های خودروهای داخلی که از لحاظ کیفی در سطح متوسط قرار دارند، به طور کلی توصیه می‌کنیم تسمه تایم اتومبیل خود را در بازه ۵۰ تا ۵۵ هزار کیلومتر تعویض کنید تا از بروز صدمات جدی برای پیشرانه و سرسیلندر جلوگیری به عمل آورید.

تسمه دینام چیست و چرا باید تعویض شود؟

تسمه دینام همان‌طور که از اسم آن مشخص است وظیفه به حرکت درآوردن دینام جهت شارژ باتری را بر عهده دارد. این تسمه از یک طرف به پولی سر میل‌لنگ متصل می‌شود و در طرف دیگر بعد از گذشتن از برخی هرزگردها و تسمه سفت‌کن‌ها به پولی سر دینام وصل است. در بسیاری از خودروها تسمه دینام وظیفه به گردش درآوردن کمپرسور کولر را نیز بر عهده دارد اما در برخی دیگر نظیر پراید و تیبا از تسمه مجزا جهت به گردش درآوردن کمپرسور کولر استفاده می‌کنند.

 

Car alternator

 

بنابراین واضح هست که اگر تسمه دینام پاره شود باتری شارژ نخواهد شد و بعد از خالی شدن کامل شارژ باتری، اتومبیل روشن نمی‌شود. همچنین در بسیاری از خودروها تسمه دینام وظیفه چرخاندن پمپ هیدرولیک فرمان را هم بر عهده دارد. در این صورت اگر تسمه دینام پاره شود فرمان نیز بسیار سفت شده و عملا رانندگی با خودرو کاری بسیار طاقت‌فرسا خواهد شد؛ حتی احتمال بروز خطر تصادف نیز می‌رود. بنابراین لازم است که تسمه دینام در بازه‌های زمانی مشخص که عموما بین ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر است، با قطعه نو تعویض شده تا احتمال پارگی آن به حداقل برسد.

 در پایان لازم است اشاره کنیم که علاوه بر خود تسمه تایم و تسمه دینام، معمولا توصیه می‌شود که بلبرینگ‌های سفت کن و هرزگرد آنها را نیز در هر مرتبه تعویض کنید تا خیالتان به طور کامل از این بابت راحت شود. البته بلبرینگ‌ها معمولا قیمت‌های بالایی دارند و اگر توان مالی شما این اجازه را نمی‌دهد که در هر مرتبه آن را تعویض کنید، توصیه می‌کنیم نهایتا هر دو مرتبه که تسمه تایم یا تسمه دینام را عوض کردید، بلبرینگ‌های مربوطه را هم حتما تعویض کنید. اگر در مرتبه دوم هم این کار را انجام ندهید، احتمال خرابی بلبرینگ، از جا دررفتن و پارگی تسمه تایم و تسمه دینام بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
30 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
محمد
1402-11-30 14:35

چرا رنج قیمت اینهمه فاصله داره ؟این باعث سو استفاده میشه .نرخ مصوب دقیق توسط اتحادیه اصناف منتشر میشه شما هم نرختون را اصلاح کنید کمنون

معینی
1402-11-26 01:19
امتیاز دهی :
     

سلام و عرض ادب دوستان من امروز تو ازاد راه تبریز زنجان ماشینم که سمند موتور ملی هستن تسمه دینام و یکی از هرزگردهاش شکست و تسمه دینامم خراب شد
از امداد خودرو اومدن از من بخاطر تعویض و یک عدد تسمه دینام و هرزگرد کوچک زیر دینام از من 2میلیون 300 پول گرفتن میخوام شکایت کنم ممنون میشم کمک کنید

محمد
1402-07-14 22:59

سلام
من پژوه 307 دارم و نمیدونم تسمه تایم کی عوض شده باید چی کار کنم? و اینکه همزمان با تسمه تایم دیگه چه چیز های باید عوض بشه و هزینه کلش چقدر میشه ?

محمد
1402-09-25 20:05
پاسخ به  محمد

سلام.اگرربه تعمیرگاه برید از طریق قاب تسمه تایم بازدید انجام میشه و اگر نیاز به تعویض باشه مشخص میشه

محمداحمدی کشکولی، فرهنگی
1402-06-25 14:28
امتیاز دهی :
     

بسیارعالی وبدور از هر گونه منافع شخصی وگروهی توضیحات واگاهی بخشی صورت گرفته کاربرهیچگونه سردرگمی وپرت شدن از موضوع را ندارد.
دستمریزاد عالی ودرعین صداقت کاری ونیت خیر

Reza
1402-06-25 13:55

سلام خدمت دوستان
پراید ۸۷ دارم یه مدت پیش واشر عوض کردم بعد اون قدرت و شتاب ماشین خیلی کم شده بود دوباره بردم پیش مکانیک گفت سوزن با دریچه گاز باید باز بشه منم باز نکردم بردم پیش یه مکانیک دیگه سریع رفت سمت تسمه تایم باز کرد گفت دوتا دندونه جابجا انداخته تسمه رو درست کرد بستیم ماشین عین اولش شد.و یه هزینه دیگه گذاشت رو دستم.ولی کاش دوستان مکانیک همونجوری که دستمزد میگیرن بادقت کار کنن چون دستمزد و قطعه واقعا گرونه.به هر حال امیدوارم این مطلب بدردتون بخوره.یاحق

مرتضی خلیلی
1402-06-24 11:06

درود برشما که علم و وقت گرانبهایتان جهت آگاهی بیشترم دراختیارما قرارمیدهید.

امیرحسین موسوی سیرت
1402-06-17 18:44

یک سوال دارم و ممنون میشم پاسخ دهی کنید . ۱_دینام پژو ۲۰۰۸ رو که ۱۵۰ آمپر هست میشه انداخت روی تیبا یا خیر ۲_چه نوع دینام هایی برای سیستم صوتی روی تیبا میندازن (حداقل دینامی که میخوام ۱۵۰ آمپر بدون رگلاتور و برق ۱۲ ولت)

ارش سارلی
1402-06-05 00:56
امتیاز دهی :
     

بسیار عالی مختصرومفیدوجاداره یه خداقوت جانانه بهتون بگیم ،خداقوت وخسته نباشین ممنونیم ازشما❤️

حامد
1402-05-31 21:22
امتیاز دهی :
     

سپاسگذارم بابت اطلاع رسانی و اگاهی رسانیتون .دم همه عوامل این سایت گرم و خسته نباشید

سردبیر
1402-06-01 16:01
پاسخ به  حامد

سپاس از همراهی شما دوست عزیز

ناصر افروغ اذر
1402-05-29 13:03

اجرت تعویض تسمه دینام سورن چقدر است

ناصر افروغ اذر
1402-05-29 13:00

تازه عضو شدم

سیامک
1402-05-01 23:18
امتیاز دهی :
     

با سلام و خسته نباشید تشکر از اطلاعات و مطالب مفید و ارزنده و باعث آگاه سازی میشه و از پراخت هزینه اضافی جلوگیری میکنه.

سردبیر
1402-05-04 16:06
پاسخ به  سیامک

سلام دوست عزیز و ممنون از همراهی شما

روح الله حیدری
1402-04-15 06:47

هذینه تعویض تسمه تایم وسیپکها وسرسیلند هذینه تعویض ودسمزد مکانیک کلا چقد میشه برای ماشین کوییک

رضا جلوبندی
1402-07-23 02:13

5 تومن

محمد
1402-09-27 00:43
پاسخ به  رضا جلوبندی

با قطعه این قیمته؟؟؟

ابراهیمی
1402-02-26 22:06

سلام اطلاعات عالی هزینه تنظیم سوپاپ ها چقدراست

مرتضی جنکا
1402-01-30 20:41

با سپاس از توضیحات شما

علی‌شاکری
1401-11-15 01:27

کدام‌تسمه‌تایم‌برای‌پژو‌پارس‌موتور‌معمولی‌خوب‌است

اکبر دهقانی پوربندری
1401-11-15 00:45

خوب

ف ک
1401-11-03 09:28
امتیاز دهی :
     

بسیار عااالی اطلاعات مفیدی ارائه دادین سپابس

Abas ziyai
1401-10-20 18:28
امتیاز دهی :
     

بسیار عالی بود ممنونم از راهنمایی شما باتشکر ضیائی

سردبیر
1401-10-21 13:01
پاسخ به  Abas ziyai

ممنون از همرهی شما دوست عزیز

رضا
1401-10-08 14:55

سلام بسیار عالی و کامل توضیح دادید خداوند عوضش را بشما عطا کنه

سردبیر
1401-10-10 16:10
پاسخ به  رضا

ممنون از همراهی شما دوست عزیز

رضارافع
1401-08-03 18:03

مکانیک موتور وگیربکس

کامران
1401-07-16 16:11
امتیاز دهی :
     

سلام ممنون از اطلاع رسانی شما

Omidali mokhtari
1401-06-22 15:46
امتیاز دهی :
     

سلام خیلی خوب است بیشتر!!!