معرفی ماشین Togg | اولین خودروی برقی ترکیه

فهرست مطالب


ماشین ملی ترترکیه چند روز پیش شاهد عرضه اولین خودروی ملی برقی خود بود که توسط رئیس جمهور این کشور به طور رسمی از خط تولید خارج شد. در این مقاله به معرفی ماشین Togg یا همان ماشین ملی ترکیه می‌پردازیم تا ببینیم این خودرو از چه ویژگی‌هایی برخوردار است و با چه قیمتی به دست مشتریان می‌رسد. در ادامه با «مجله خودرو همراه مکانیک» همراه باشید.

معرفی ماشین Togg 

سال ۲۰۱۷ بود که چند شرکت بزرگ فعال در صنعت خودروسازی ترکیه تصمیم گرفتند با بنیان‌گذاری یک کمپانی مشترک در قالب قرارداد جوینت ونچر، اولین خودروی الکتریکی ترکیه را وارد بازار کنند. این شرکت در سال ۲۰۱۸ رسما آغاز به کار کرد و به اختصار TOGG یا «گروه جوینت ونچر اتومبیل ترکیه» نام گرفت.

این شرکت چند روز پیش اولین محصول خود را که یک کراس ‌اوور سایز متوسط نسبتا لوکس با قوای محرک الکتریکی است، به صورت رسمی از خط تولید خارج کرد تا رویای آنها جهت ورود به عرصه تولید خودروهای برقی رنگ واقعیت به خود بگیرد. 

ماشین توگ

البته در صنعت خودروسازی امروز با توجه به هزینه‌های بسیار بالای طراحی و تولید یک محصول کاملا جدید، صحبت از خودروی ملی تماما ساخت داخل چندان با واقعیت جور درنمی‌آید؛ چراکه ساخت یک محصول از صفر تا صد در داخل یک کشور فارغ از داشتن دانش و فناوری لازم، نیازمند صرف هزینه‌های بسیار زیاد است که در بسیاری موارد از نظر اقتصادی اصلا مقرون به صرفه نیست و شرکت‌های کوچک‌تر معمولا سعی می‌کنند که از دانش و پلتفرم‌های آماده موجود در دنیا جهت ساخت محصولات جدید بهره ببرند.

ظاهرا شرکت توگ هم همین کار را کرده و گفته می‌شود که محصول شاسی بلند الکتریکی خود را بر اساس پلتفرم و طرح یکی از محصولات موسسه ایتالیایی «پنین فارینا» توسعه داده است. موتور و پک باتری‌ها نیز توسط شرکت‌های خارجی تامین می‌شود.

خودروی togg

 اولین محصول شرکت توگ یک شاسی بلند الکتریکی با طراحی ظاهری نسبتا زیبا و متعادل است که به نوعی رقیب محصولات برقی همچون مرسدس بنز EQC محسوب می‌شود و با دو نوع قوای محرکه به فروش می‌رسد. در کابین نیز از نمایشگرهای مختلف روی قسمت میانی داشبورد استفاده شده است تا جلوه هماهنگ‌تری با قوای الکتریکی این محصول در نظر کاربر ایجاد شده و تکنولوژی بالای آن تا حدودی به رخ کشانده شود.

نمای داخل ماشین ملی ترکیه

مشخصات فنی خودروی ملی ترکیه

خودروی الکتریکی ترکیه قرار است به صورت تک موتوره محرک عقب یا دو موتوره چهارچرخ محرک وارد بازار شود. نسخه تک موتوره این خودرو قدرتی برابر با ۲۰۰ اسب بخار از پیشرانه الکتریکی خود دریافت می‌کند تا به‌واسطه آن چرخ‌های عقب را به گردش درآورد. گفته می‌شود که این خودرو قادر است در مدت زمان حدود ۷.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که برای یک شاسی بلند خانوادگی در چنین ابعادی، رضایت‌بخش و کافی به نظر می‌رسد.

البته این پایان کار نیست، چراکه نسخه دوموتوره ماشین توگ با قدرت ۴۰۰ اسب بخار به صورت چهارچرخ محرک (هر محور یک موتور) به دست مشتریان می‌رسد. شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل برابر ۴.۸ ثانیه اعلام شده که اگر درست باشد، یکی از سریع‌ترین خودروهای ساخته شده در خاورمیانه لقب می‌گیرد.

بهتر است بدانید که از خودروهای الکتریکی چنین شتابی اصلا بعید نیست و به دلیل ارائه یکباره کل گشتاور به سر چرخ‌ها، فرآیند لانچ اکثر خودروهای الکتریکی به ویژه آنهایی که از موتورهای پرقدرت استفاده می‌کنند، بسیار سریع است. به همین علت ماشین‌های برقی دارای شتاب و چابکی بسیار مطلوب‌تری نسبت به نسخه‌های احتراقی هم‌رده هستند.

خودروی الکتریکی ترکیه

در مورد ظرفیت باتری این خودروها اطلاعات کمی منتشر شده است و اینکه کدام مدل از چه نوع باتری استفاده می‌کند، فعلا مشخص نیست‌. اما گفته شده که دو مدل باتری برای این خودرو در دسترس است که یکی برد حرکتی ۳۰۰ کیلومتر و دیگری رنج ۴۸۳ کیلومتر با یک مرتبه شارژ را فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد که باتری با ظرفیت کمتر روی مدل تک موتوره و باتری بزرگتر روی مدل دوموتوره نصب خواهد شد تا برد حرکتی کافی و قابل اطمینان را برای این خودرو به وجود آورد.

ظاهرا شرکت سازنده گارانتی ۸ ساله برای پک باتری خودروی ملی ترکیه در نظر گرفته است. همچنین سرعت شارژ این باتری‌ها در حالت استفاده از شارژر سریع معادل حدود ۸۰ درصد در ازای ۳۰ دقیقه اعلام شده است. اگر این رقم صحیح باشد، می‌تواند تا حد زیادی خیال مشتری را از بابت زمان شارژ شدن باتری اتومبیل راحت کند.

جمع‌بندی

در پایان مقاله معرفی ماشین Togg باید به اطلاع برسانیم گفته شده قیمت متوسط این محصول که احتمالا از زمستان سال ۲۰۲۳ میلادی فروش آن آغاز می‌شود، چیزی حدود ۵۰ هزار یورو است. این رقم برای مردم ترکیه رقمی بسیار بالاست و باید دید که فروش توگ در این کشور با وجود چنین قیمت گزافی، چگونه رقم خواهد خورد.  به ویژه که احتمالا نسخه چهارچرخ محرک به قیمت بالاتری در بازار عرضه شود و درنتیجه از دسترس بسیاری از مشتریان عادی خارج خواهد شد.

توگ

به هر حال خودروی الکتریکی ترکیه می‌تواند سرآغاز یک تغییر بزرگ برای صنعت خودروسازی این کشور باشد تا از یک مونتاژکار صرف به یک تولیدکننده اصلی خودروهای الکتریکی در سطح جهان تبدیل شود. اما با وجود رقبای بسیار قدر، از کمپانی‌های مطرح جهانی گرفته تا شرکت‌های نوظهور چینی، به نظر می‌رسد که شرکت توگ راه بسیار دشواری جهت موفقیت در بازارهای بین‌المللی پیش رو خواهد داشت. خصوصا که قیمت محصولات توگ فعلا چندان رقابتی به نظر نمی‌رسد.

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
2 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
mehdi
1401-10-23 11:26
امتیاز دهی :
     

خیلی شیک و زیباست توی ترکیه نمایشگاهش دیدم. عالیه واقعا. امیدوارم ما هم بتونیم بسازیم.
حدودا 74% از کل ماشین در داخل ترکیه تولید میشه و قطعا خودروی ملیحساب میشه حتی به نسبت خودروهایی شرکتهای بزرگ دنیا از نظر میزان ملی بودن برتر و جلوترهست.

قیمتش هم امروز که من این مطلب رو میفرستم حدود 850هزار لیر اعلام شده که حدودا 1.8 میلیارد به تومن میشه. قیمت بسیار رقابتی هست به لحاظ اینکه در ترکیه برای خودروهای کراس عدد یک میلیون لیر بسیار عادی بوده و با این قیمتها طرفدارهای زیادی داره.

محسن آریان
1401-09-14 11:24

چقدر زیباست، عالی