چری آریزو 5 توربو صفر بخرم یا هیوندای اکسنت 2017 کارکرده؟

فهرست مطالب


چری آریزو 5 توربو صفر بخرم یا هیوندای اکسنت 2017 کارکرده؟ شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد. در این مقاله به بررسی و مقایسه این دو خودرو می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف هر یک را بیان می‌کنیم. در ادامه مقاله با مجله خودرو همراه مکانیک همراه باشید.

رقابت بین خودروهای چینی صفرکیلومتر و کره‌ای‌های کارکرده، از جمله رقابت‌های داغ و جذاب بازار ایران در دهه گذشته بوده که حتی پس از افزایش قیمت شدید نیز همچنان ادامه دارد. قیمت چری آریزو 5 توربو و قیمت چری آریزو 5 توربو اتوماتیک در محدوده 500 الی 600 میلیون تومانی بازار است که یکی از جذاب‌ترین مقایسه‌های چینی–کره‌ای خواهد بود که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

معرفی هیوندای اکسنت
هیوندای اکسنت

قسمت اول این رقابت را هیوندای اکسنت شکل می‌دهد، سدانی جمع‌وجور و اقتصادی که نسل چهارم آن در فاصله سال‌های 2013 تا 2017 به بازار کشورمان وارد شد. استهلاک اندک، مصرف سوخت اقتصادی و کیفیت قابل‌قبول از جمله مزایا هیوندای اکسنت هستند. هیوندای اکسنت در بازار ایران با رقبای مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به کیا سراتو سایپا، رنو سیمبل و چری آریزو 5 توربو اشاره کرد.

معرفی چری آریزو ۵ توربو
چری آریزو 5 توربو

در سوی دیگر رقابت سدان مدرن و جویای نام چری قرار دارد. چری آریزو 5 از اواسط دهه 1390 در ایران حضور یافت و به واسطه مواردی همچون چهره زیبا و امکانات فراوان به شهرت دست پیدا کرد. مشکل اصلی چری آریزو 5 در ابتدای ورود، پیشرانه کم‌حجم و نه‌چندان قدرتمند این خودرو بود که تجربه رانندگی لذت‌بخشی را برای رانندگان فراهم نمی‌کرد. در نتیجه مدیران خودرو این محصول را با پیشرانه توربوشارژر به بازار فرستاد تا بزرگترین نقطه ضعف آن را برطرف کند. آن‌چه در ادامه خواهید خواند، مقایسه چری آریزو 5 توربو با یکی از جدی‌ترین رقبای آن در بازار، یعنی هیوندای اکسنت کارکرده وارداتی است.

[hm_sell_form_inline]

هیوندای اکسنت

ایرانیان از گذشته با هیوندای اکسنت آشنا هستند، چرا که نسل دوم این خودرو با نام ورنا در کشورمان شهرت قابل توجهی دارد. از این رو تغییر چهره هیوندای اکسنت در چند نسل برای ایرانیان محسوس است و به‌همین‌دلیل مشتریان ایرانی از ظاهر اسپرت و در عین حال کوچک این خودرو به شدت استقبال کردند. سبک کلی طراحی نسل چهارم هیوندای اکسنت هیجان‌انگیز و جذاب است که این مورد برای یک سدان اقتصادی مزیت محسوب می‌شود.

اگر با محصولات نسل قبل هیوندای همانند سوناتا YF آشنایی داشته باشید، در برقراری ارتباط با فضای داخلی اکسنت به مشکلی برخورد نخواهید کرد. کابین هیوندای اکسنت را می‌توان نسخه‌ای ارزان‌سازی شده و کوچکتر از دیگر محصولات هم نسل این شرکت همچون الانترا MD و سوناتا YF‌ دانست که نسبت به آن‌ها از امکانات کمتری برخوردار است، با این حال در مقایسه با دیگر محصولات اقتصادی بازار همچون رنو سیمبل جزئیات بیشتری در کابین این خودرو قابل مشاهده خواهد بود. نکته منفی کابین اکسنت، کمبود فضای سر برای سرنشینان عقب این خودرو است.

چری آریزو ۵ توربو صفر بخرم یا هیوندای اکسنت کارکرده؟
کابین هیوندای اکسنت

زیر کاپوت هیوندای اکسنت، پیشرانه‌ای چهار سیلندر با حجم تقریبی 1.6 لیتر و سیستم تنفس طبیعی قرار دارد. این موتور می‌تواند حداکثر 122 اسب‌بخار قدرت و 156 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و این قدرت را با استفاده از گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. اکثر نسخه‌های اکسنت در کشورمان به پیشرانه با سیستم تزریق سوخت غیرمستقیم مجهز هستند که سازگاری بهتری با بنزین کم‌کیفیت دارد، با این حال تعدادی از نسخه‌های مجهز به موتور بلو (blue) نیز وارد کشورمان شده‌اند. مصرف سوخت ترکیبی اکسنت حدود 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن نیز حدود 12 ثانیه است.

هیوندای اکسنت بخرم یا آریزو 5 توربو؟
موتور هیوندای اکسنت

برخلاف تصوری که در مورد خودروهای اقتصادی وجود دارد، هیوندای اکسنت به امکانات قابل قبولی مجهز شدهاست. کنترل کشش و کنترل پایداری، شش کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، کول‌باکس، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه‌های جانبی برقی و سانروف بخشی از امکانات رفاهی اکسنت هستند. نسخه‌های بلو که به صورت محدود وارد کشورمان شده‌اند نیز به دو آپشن روکش چرمی صندلی‌ها و آینه الکتروکرومیک مجهز هستند.

چری آریزو 5 توربو اکسلنت

در ادامه مقاله چری آریزو 5 توربو صفر بخرم یا هیوندای اکسنت 2017 کارکرده؟ به بررسی آریزو 5 توربو می‌پردازیم. آریزو 5 یکی از محصولات نسبتا جدید چری است که از سال 1396 تاکنون در بازار حضور دارد و از زبان طراحی نسل جدید خودروهای این شرکت پیروی می‌کند. جلوپنجره چندضلعی به‌همراه حاشیه کرومی، چراغ‌های بزرگ و خشن و حجم‌های فانتزی در نمای جانبی از آریزو 5 یک خودرو کوچک و اسپرت ساخته‌اند که بهتر از سایر خودروهای چینی مشابه ارزیابی می‌شود. تفاوت ظاهری خاصی میان ظاهر آریزو 5 اتوماتیک و آریزو 5 توربو اکسلنت در نمای ظاهری وجود ندارد و تنها نوشته 1.5T‌ رو گلگیر این خودرو موجب تمایز نسخه عادی و نسخه توربو می‌شود.

فضای داخلی چری آریزو 5 نیز نسبتا نوآورانه طراحی شده و مشابه آن را در کمتر خودرو چینی هم‌رده‌ای خواهیم دید. طراحان چری هنگام خلق کابین آریزو 5 نیم‌نگاهی به محصولات کیا و هیوندای داشته‌اند و الگوبرداری از خودروهای کره‌ای را به ویژه در قسمت میانی داشبورد می‌توان مشاهده کرد. فضای کابین چری آریزو 5 به دلیل ابعاد و اندازه بزرگتر نسبت به هیوندای اکسنت راحت‌تر است و اگر به دنبال خودرویی با فضای کابین راحت هستید، خرید چری آریزو 5 توربو اکسلنت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

طراحی ظاهری آریزو 5 توربو
طراحی چری آریزو 5 توربو

یکی از بزرگترین نقاط قوت چری آریزو 5 توربو قوای فنی این خودرو است، جایی که موتور 1.5 لیتری توربوشارژر با 147 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور کاملا برای ابعاد و وزن خودرو مناسب به نظر می‌رسد. با این وجود به دلیل ذات اقتصادی آریزو 5، این خودرو همچنان از گیربکس اتوماتیک CVT برای انتقال قدرت استفاده می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد 10 ثانیه‌ای، از دیگر مشخصات فنی آریزو 5 توربو اکسلنت هستند.

طراحی داخلی و آپشن های آریزو 5 توربو
کابین چری آریزو 5 توربو

چری آریزو 5 اکسلنت از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطحی قابل‌قبول قرار دارد و همانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی، به طیف گسترده‌ای از آپشن‌ها مجهز است. سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری، شش کیسه هوا، فرمان برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم صوتی به همراه نمایشگر لمسی و چهار بلندگو، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، سنسور پارک و دوربین عقب و سیستم پایش فشار باد تایرها بخشی از امکانات این خودرو را تشکیل می‌دهند.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید

نتیجه گیری، کم‌استهلاکی در برابر جذابیت!

هیوندای اکسنت بهتر است یا آریزو 5 توربو؟
هیوندای اکسنت

انتخاب بین دو گزینه چری آریزو 5 توربو صفر بخرم یا هیوندای اکسنت کارکرده؟ ، کاملا به سلایق شخصی خریداران بستگی دارد. در یک سوی این مقایسه سدان جمع‌وجور و کم‌استهلاک کره‌ای قرار دارد که می‌تواند به عنوان خودرویی مورد اعتماد و کم‌استهلاک تا مدت‌ها در خدمت مالک خود باشد. هزینه نگهداری هیوندای اکسنت چندان گزاف نیست، کیفیت ساخت آن کاملا قابل قبول است و در نهایت به دلیل پیشرانه کوچک و ساده استهلاک پایینی را تجربه می‌کند. با این حال قیمت بالای اکسنت که به دلیل عوارض واردات و نوسانات نرخ ارز به سطحی غیرمنطقی افزایش یافته است، ارزش خرید این خودرو را به شدت زیر سوال برده است.

آریزو 5 توربو بخرم یا هیوندای اکسنت 2017؟
چری آریزو 5 توربو

در سوی دیگر این مقایسه چری آریزو 5 توربو اکسلنت قرار دارد. آریزو 5 از نظر ابعاد و اندازه، امکانات رفاهی و قدرت پیشرانه نسبت به اکسنت در وضعیت بهتری قرار دارد و علاوه برآن مشتریان قادر هستند تا نمونه‌های صفر کیلومتر آن را هم‌اکنون خریداری کنند. با این حال برند چری در مقایسه برند هیوندای از مقبولیت کمتری برخوردار است و از نظر کیفیت ساخت نیز خودروهای چینی در سطحی پایین‌تر از محصولات کره‌ای طبقه‌بندی می‌شوند. در مجموع اگر در این رنج قیمتی به دنبال یک سدان به روز، جذاب و چالاک هستید و صد البته تعصب چندانی روی برند تولیدکننده خودروی مورد نظر خود ندارید، چری آریزو 5 توربو می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. اگر هم تنها برای رفت و آمدهای روزمره خود به دنبال یک سدان کوچک و کم‌استهلاک هستید که از کیفیت ساخت و پرستیژ خوبی برخوردار باشد، از میان این دو خودرو خرید هیوندای اکسنت می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

بیشتر بخوانید

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها