ترک بلوک سیلندر خودرو چیست؟

فهرست مطالب


یکی از خرابی‌های دردسرساز در قسمت موتور خودرو را می‌توان ترکیدگی یا ترک برداشتن سرسیلندر یا بلوک سیلندر دانست. این مشکل که بر اثر دلایل مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد، باعث ایجاد نقص در کارکرد فنی موتور می‌شود. وجود ترک در سرسیلندر و بلوک سیلندر یکی از ایرادات فنی است که هر خریدار و فرد وارد به مسائل فنی آن را یک مشکل جدی قلمداد خواهد کرد.

دقت داشته باشید که هر چه قدر هم ترک سیلندر یا سرسیلندر شما به خوبی تعمیر و ترمیم شود، باز هم موتوری که دارای ترک بلوک سیلندر است در لبه تیغ خراب شدن قرار دارد و احتمال خرابی مجدد آن بسیار زیاد هست.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید

تعویض پلاک خودرو

راهنمای خرید دست دوم

استعلام خلافی خودرو

بنابراین بهتر است پیش از ایجاد چنین مشکلی با دلایل وجود آن و همچنین نشانه‌های آن آشنا شوید. برای آگاهی از جواب‌های سوال «ترک بلوک سیلندر خودرو چیست ؟» در ادامه با مجله تخصصی همراه مکانیک همراه باشید.

دلایل ترکیدگی سیلندر

دلایل ترکیدگی سیلندر

ترکیدگی سرسیلندر یا بلوک سیلندر دلایل و عوامل متعددی دارد که می‌توان به گرم شدن بیش از حد موتور، سرد شدن بیش از حد بدنه سیلندر و همچنین سرد و گرم شدن‌های ناگهانی اشاره کرد. مسائل دیگری مانند ضربه خوردن سرسیلندر یا بلوک سیلندر نیز می‌تواند باعث ایجاد ترک در بدنه آن شود.

به‌طور معمول ترکیدگی بلوک سیلندر بر اثر دمای بیش از حد به‌دلیل نقص فنی در سیستم خنک کننده خودرو اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین به خاطر داشته باشید که به‌عنوان یک راننده وارد و حرفه‌ای برای پیشگیری از ایجاد ترک‌خوردگی در سیلندر خودرو همیشه باید حواستان به آمپر دمای آب خودرو باشد. در صورتی‌که این آمپر دمایی خارج از محدوده استاندارد و نرمال نشان دهد باید به نحوی آن را خنک کرده و برای رفع اشکال به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید.



این مشکل در تابستان‌های بسیار گرم و در شهرهای پرترافیک بیشتر شایع است. بنابراین در صورتی‌که شهر شما دارای دمای هوای بالا در فصل‌های تابستان و ترافیک‌های سنگین است، سیستم خنک کننده خودروی خود را بر طبق زمان‌بندی‌های اعلام شده سرویس و چک کنید تا دچار مشکل ترک‌خوردگی سیلندر خودرو بر اثر دمای بالا نشوید.

سرما، بلای سیلندرسوز

به‌طور معمول ترک‌خوردگی بلوک سیلندر بر اثر سرمای بیش از حد در زمستان‌هایی با سرمای بیش از حد روی می‌دهد. کمتر کسی است که اهمیت ضد یخ درون آب رادیاتور نداند، ولی باز هم پیش می‌آید که برخی افراد از اضافه کردن ضد یخ در آب رادیاتور غفلت کرده و در نتیجه با مشکلاتی همچون ترک بلوک سیلندر روبرو می‌شوند. در صورتی‌که آب داخل رادیاتور به میزان کافی ضد یخ یا محلول در خود نداشته باشد، با سرد شدن هوا و پایین آمدن درجه دما به زیر صفر، احتمال یخ‌زدگی آب در داخل حفره‌های سیلندر به‌وجود می‌آید.

بر اثر یخ زدن آب در سیلندر به‌علت افزایش حجمی که در یخ زدن اتفاق می‌افتد ترک‌­هایی بر روی قسمت‌های مختلف بلوک سیلندر ایجاد می‌شود. این ترک‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد و در ساخت‌وساز فنی موتور خودرو مشکلات بسیاری ایجاد کند. بنابراین سعی کنید که در شروع فصل‌های سرد به میزان کافی ضد یخ به آب رادیاتور خود اضافه کنید؛ همچنین در صورت امکان در طول شب خودرویتان را محیط‌های باز نگذارید.

گرما هم به سیلندر رحم نمی‌کند

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث ترک‌خوردگی بلوک سیلندر شود، سرد و گرم شدن ناگهانی سیلندر خودرو است. برخی از افرادی که دارای اطلاعات کافی در مورد مشخصات فنی خودرو نیستند، در صورت بالا رفتن ناگهانی دمای موتور، سعی می‌کنند با روش‌هایی عجیب و غریب موتور خودرو را خنک کنند. دیده شده است که برخی از موارد افراد به اشتباه برای سرد کردن موتور خودرو از فشار آب استفاده می‌کنند. این کار می‌تواند آسیب‌های جدی به بلوک سیلندر یا سرسیلندر وارد کند و باعث ایجاد ترک‌خوردگی‌های مختلفی در این قسمت شود.

در صورتی‌که می‌خواهید دمای موتور را با آب پایین بیاورید، بهتر است دقت کنید که از پاشیده شدن آب بر روی بلوک سیلندر و سرسیلندر خودداری کنید و آب را در قسمت جلوی رادیاتور بریزید. این کار باعث می‌شود دمای مایع رادیاتور پایین آمده و در نتیجه آب در حال گردش در موتور با دمای پایین‌تر باعث انتقال گرمای موتور و خنک شدن آن شود. آب ریختن بر روی سیلندر و سرسیلندر گرم علاوه‌بر ترک‌خوردگی می‌تواند باعث ایجاد تاب‌خوردگی در قطعات شود که ممکن است نیاز به تعویض سیلندر و سرسیلندر خودرو به‌وجود بیاید.

دقت داشته باشید در صورتی‌که بالا رفتن دمای موتور خودرو بر اثر درست کار نکردن یا روشن نشدن فن به صورت دور تند است، می‌توانید با روشن کردن کمپرسور کولر خودرو فن‌ها را وادار به روشن در دور تند کنید و با این کار دمای موتور را تا حدود زیادی کاهش دهید. البته دقت داشته باشید در صورتی‌که از این ترفند برای کاهش دمای خودرو استفاده می‌کنید باید مطمئن شوید که پس از روشن شدن کمپرسور کولر فن‌های دور تند نیز روشن می‌شوند وگرنه این کار می‌تواند نتیجه عکس دهد.

ضربه هم خطرساز است

ضربه خوردن در قسمت‌های سیلندر و سرسیلندر می‌تواند باعث ایجاد ترک­هایی شود که این ترک‌ها نیز مانند دیگر انواع ترک‌خوردگی‌های بلوک سیلندر می‌تواند مسئله‌ساز باشد. به‌طور معمول ترک‌خوردگی سرسیلندر و بلوک سیلندر بر اثر ضربه درمواقعی  اتفاق می‌افتد که موتور خودرو بنا به دلایلی برای تعمیر باز می‌شود و ممکن است در تعمیرگاه بر اثر اهمال کاری شاگردان تعمیرگاه موتور شما ضربه خورده و بنابراین ترک‌های ریزی بر روی آن ایجاد شود. توصیه می‌شود برای تعمیر سیلندر و سرسیلندر خودرویتان را به تعمیرگاه‌های مطمئن و معتبر ببرید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

علائم ترک‌خوردگی سیلندر

علائم ترک خوردگی

در این بخش از مقاله «ترک بلوک سیلندر خودرو چیست؟» به علائم ترک خوردگی سیلندر می‌پردازیم. وقتی بلوک سیلندر یا سرسیلندر خودرو دچار مشکلاتی مانند ترک‌خوردگی شوند، علائم و نشانه‌هایی در کارکرد خودرو به وجود می‌آید که از آن طریق می‌توان به ایجاد ترک‌خوردگی پی برد.

یکی از شایع‌ترین علائم ترک‌خوردگی بلوک سیلندر خودرو را می‌توان مخلوط شدن آب و روغن دانست که نشان می‌دهد منافذ آب و روغن سیلندر خودرو به یکدیگر راه پیدا کرده‌اند. این مشکل را می‌توان از طریق چک کردن روغن داخل کارتر یا آب رادیاتور به خوبی متوجه شد.

از دیگر علامت‌های ترک‌خوردگی بدنه سیلندر می‌توان به دیر روشن شدن موتور و همچنین کار نکردن موتور به‌صورت سالم و ریپ زدن موتور خودرو اشاره کرد. سوختن پی در پی واشر سر سیلندر خودرو نیز می‌تواند یکی از علائم ترک‌خوردگی در سیلندر یا سرسیلندر خودرو باشد. خروج بخار آب از اگزوز نیز نشان‌دهنده وجود راه‌هایی از قسمت خنک کننده خودرو به خروجی دود خودرو است که نشانه مطمئنی بر ترک‌خوردگی سیلندر خودرو است. داغ شدن بیش از حد موتور خودرو و بالا رفتن آمپر آب، نقص در سیستم خنک کننده خودرو را نشان می‌دهد. یکی از دلایل موجود برای نقص سیستم خنک کننده خودرو را می‌توان ترک‌خوردگی بلوک سیلندر دانست.

در صورتی‌که با یکی از علائم بالا روبرو شدید بهتر است به جای سهل‌انگاری در کمترین زمان ممکن به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید تا مشکل خودروی شما حل شود. برخی از ترک‌خوردگی‌ها ممکن است در کارکرد طولانی مدت خودرو افزایش یافته و باعث تحمیل هزینه‌های بیشتری شوند.

راه تشخیص ترکیدگی سیلندر

راه تشخیص ترکیدگی سیلندر

مهم‌ترین بخش مقاله «ترک بلوک سیلندر خودرو چیست؟» بررسی راه‌های تشخیص ترکیدگی سیلندر است. همان‌طور که می‌دانید ترکیدگی بلوک سیلندر باعث ایجاد راه‌هایی به بیرون خواهد شد که می‌تواند فشار داخل سیلندر را کم کند و در نتیجه کارکرد فنی خودرو یعنی احتراق، تخلیه دود و همچنین مکش برای فراهم آوردن اکسیژن و سوخت دچار مشکل می‌شود. در برخی از موارد ترک‌خوردگی سیلندر خودرو به قدری زیاد است که با چشم دیده می‌شود و تشخیص آن نیاز به راهکارهای خاصی ندارد، ولی در برخی از موارد ترک‌های ریزی بر روی سیلندر ایجاد می‌شود که به‌علت کوچک بودن یا بد بودن موقعیت در دید قرار نمی‌گیرند.

در این حالت علائم و مشخصات کارکردن ناقص خودرو می‌تواند نشان‌دهنده وجود کمپرس یا کم بودن فشار داخل سیلندر شود؛ بنابراین یکی از احتمال‌ها می‌تواند ترکیدگی سیلندر خودرو باشد. در این موارد لازم است که با استفاده از ابزارها و روش‌های خاصی که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم، ترکیدگی سیلندر خودرو تشخیص داده شود.

در تشخیص ترکیدگی سیلندر خودرو یک روش مناسب فنی وجود دارد. برای تشخیص ترکیدگی سیلندر خودرو باید شمع‌های سیلندر باز شده و با استفاده از فشارسنج، فشار داخلی سیلندرها تک تک اندازه‌گیری شود. لازم به ذکر است درصورتی‌که افت فشار همه سیلندرها تقریبا با هم برابر باشد، میتوان این افت فشار را ناشی از مشکلات سرسیلندر یا واشر سرسیلندر دانست. چنانچه خانه‌های مختلف سیلندر فشارهای متفاوتی را نشان دهند، امکان دارد مشکل ترک‌خوردگی در داخل سیلندر وجود داشته باشد. البته لازم است بدانید استانداردترین روش برای تشخیص ترکیدگی بلوک سیلندر یا سرسیلندر روش استفاده از اشعه ایکس است که در ایران آن‌چنان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

راهکار ترک خوردگی بلوک سیلندر

راهکار ترک خوردگی بلوک سیلندر

در صورتی‌که خودروی شما دچار ترک‌خوردگی در سرسیلندر یا بلوک سیلندر شده است بهترین راهکار را می‌توان تعویض این قطعه دانست، اما در بیشتر مواقع به‌دلیل هزینه‌های بالا مالکین خودرو اقدام به تعمیر و اصطلاحا دوختن بلوک سیلندر می‌کنند.

مطالعه مقالات مرتبط زیر را از دست ندهید

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
80 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
دانیال
1402-10-09 21:10

سلام من از اگزوز ماشینم داءم قطرات اب میپاشه بیرون حتی بعد از چند ساعت کار ولی ماشین اب کم نمیکنه و اب و روغنی قاطی نشده
به نظر شما ماشین مشکلی داره ماشین هیبرید هست

ملیکا
1402-09-18 01:04

سلام من تصادف کردم ۲۰۶تیپ۵ مدل ۹۸از جلو زدم به تریلی ماشین گذاشتم ایرانخودرو بیمه داشتم تعویض اتاق زد حالا ایرانخودرو ۲۲۰میلیون فاکتور کرده واسم میگه بعوک سیلندرو فرستادیم تست که مشکلدنداشته باشه مجبور بودیم موتور رو هم چک کنیم کلی هزینه همین دوقلم تو فاکتور شده بیمه هم اصلا این دوتا هزینه و اقلامو قبول نکرده حالا سوال نمایندگی میگه مجبور بوده چک کنه شاید اسیب دیده بیمه میگه اگه بلوک سیلندر اسیب دیده بود خودم اسقاط میکردم از اول ماشین نو میدادم بهت من هزینه موتورو بیمه رو قبول ندارم منم گیر کردم که ایا اصلا لازم بوده… بیشتر »

علیرضا
1402-09-15 23:34

سلام
موتورخودروی من ازداخل کانالها اب وروغن سوراخ داره وروغن همیشه تو رادیات هستش مشکلی بابت کرکردن موتور نیست نیوشم خوبه فقط او وروغن تو رادیاتور باهم هستن میخواستم بپرسم ایا موادی چسبی چیزی هست که با روغن قاطی کنم اون سوراخ ریز رو بگیره حتما هم باید بروغن اضافه بشه چون روغن میره به ابچندین بارم واشر سرسیلندر وسرسیلندررو تحت فشار گذاشتن اینا سالمه،

طیب
1402-10-19 21:39
پاسخ به  علیرضا

سلام ۱۰۰گرم زردچوبه بریز داخل رادیات درستش میکنه

Morteza
1402-09-12 14:07

سلام پرشیا مدل83دارم خیلی واشرتند تندمیزنه پدرمودراورده ینی واشردرست میکنم بعد3روز شروع میکنه ب اب کردن خیلی اب کم‌میکنه هر سه ماه هم واشرمیزنه کسی واردهست راهنمایی کنه چیکارکنم

مجید
1402-09-24 15:58
پاسخ به  Morteza

احتمالا بوش پیشتون ترک داره که آب روغن قاطی میکنه مشکل از واشر نیست.

سعید
1402-08-23 13:48

سلام ماشینم پراید اچ پی هست روغنش خالی شد بردم تعمیرگاه گفت کاسه نمد ها خرابه عوض کرد موقع تعمیر گفت اوستا قبلی به خاطر ی پیچ که نبسته زده بربرینگ و خراب کرده سیلندر سوراخ کرده باید ببری تراشکاری از اول قاب بگیره بیست تومنی هم خرج داره تازه یک ماه نشده 15 تومن خرج کردم حالا باید چیکار کنم آیا تعمیرگاه راست میگه لطفاراهنمایی کنید اگه کسی اطلاع داره

حسین
1402-04-01 19:53
امتیاز دهی :
     

سلام من ۴۰۵ دارم واشر سوزونده بردم مکانیک بهم گفت سیلندر ماشین شما بالای ان سوارخ داره شاید موقع بستن سرسیلندر بشکنه چون فشار زیاد روی ان میاد حالا که بسته همون داخل مغازه روشن کرده بعد از ده دقیقه کارکردن سیلندر شکسته میخواستم بدونم ایااین اتفاق مشیه بیوفته یا تعمیر کار اشتباه کرده

عای
1402-07-06 02:07
پاسخ به  حسین

یک پیچ بلند داره ک بوش داره بدای سر سیلندر اگر مکانیک یادش بره بلوک سوراخ میشه میشکنه .باید دید از اونجاس

صادق بیگدلی
1402-03-14 00:32

سلام من یه ماشین پژو پارس مدل 90دارم سال 97بلوکم ترک ریز برداشت مکانیک چسب زد تا الان که یکم آب میده می‌خوام بدونم که جوش بزنم مثل اولش میشه یا مرور زمان مثله قبل میشه

یاغی
1402-04-04 14:27
پاسخ به  صادق بیگدلی

لعنت برپژوبااین بلوکه سیلندراشغالش

میکائیل
1403-01-19 17:34
پاسخ به  یاغی

سلام. تعویضش کن داداش فایده نداره جوش دادن دوباره بعد چند ماه میشکنه

عای
1402-07-06 02:08
پاسخ به  صادق بیگدلی

ارع جوش بزن عالیه

رادمان
1402-02-29 16:38

سلام ممنون میشم راهنمایی کنید ۲۰۶ تیپ۲ دارم حدود ۳تا۴ماه بود که صدای شبیه قُل قل کرد پشت صفحه کیلومتر ماشینم میومد پیش چنتا مکانیک رفتم متوجه عیبش نشدن تا چند روز پیش بود یکدفعه متوجه آمپر آب شدم که داره میره بالا و رسید به بالا و چراغش قرمز شد و زدم کنار درب کاپوت رو که زدم بالا دیدم قمقمه آب رادیات ازش داره آب به رنگ قهوه‌ای میزنه بیرون بعد از خنک شدن ماشین پرکردن مخرن رادیاتور فوری رفتم پیش مکانیک که گفت ماشین سر سیلند زده و باید بره تراش کاری و بعد از تراش کاری… بیشتر »

مصطفی اسفهلانی
1402-02-28 17:29
امتیاز دهی :
     

سلام
عزیزان موتورخودروی من میگن ازداخل کانالها اب وروغن سوراخ داره وروغن همیشه تو رادیات هستش مشکلی بابت کرکردن موتور نیست نیوشم خوبه فقط او وروغن تو رادیاتور باهم هستن میخواستم بپرسم ایا موادی چسبی چیزی هست که با روغن قاطی کنم اون سوراخ ریز رو بگیره حتما هم باید بروغن اضافه بشه چون روغن میره به ابچندین بارم واشر سرسیلندر وسرسیلندررو تحت فشار گذاشتن اینا سالمه،
ممنون

مجید
1402-09-24 16:03

واندرولد بگیر طبق دستورالعمل بریز درشت میشه.
فیلم آموزشی تو گوگل داره

محسن حیدری اصل
1402-01-11 10:28

خداشاهده بهترین چسب گرفتم.هر یاسانتش،۱۰۰هزارتومن.از جنس چدن بود.جواب نداد/گفتن ی چسب خارجی و گرون هست میریزن،تورادیات،۴۰۰هزار شد اون محلول چسب مخصوص جواب نداد/سیلندر دوزی واسه چندسانت میشه اونم تضمینی توش نیست.بیشتر از ی بندانگشت،نوبندازید*دوستان تماما مقصرخودمونیم،سر تایم ب ماشین نمیرسیم.والا چرا باید بلوک بترکه*واشر بزنه.سیلندرنو پژو خریدم ۵و۶۰۰،نمایندگی ۳تومن هزینه مکانیک،وسایل داخلش هم اونایی ک ایرادداشت عوض کرد۷تومنی شد.کلا۱۵تومنی خرج میبره/کار اداری هم داره چندروزی.

حمید
1402-02-30 00:03

آقا یه سئوال بردن ماشین به تعویض پلاک برای گرفتن مجوز اجباریه؟

حمید
1402-02-30 00:13

سلام ، برای گرفتن مجوز تعویض سیلندر آیا بردن خودرو به مراکز تعویض پلاک اجباریه؟

Amir
1402-07-28 21:59
پاسخ به  حمید

اگه بخوای اصولی باشه بعد به مشکل نخوری بله

محسن حیدری اصل
1402-01-11 10:14

سورن مدل۸۹واشر زد.بعد که بازکرد.بلوکه سیلندر ترک داشت…خلاصه دم عیدی هزینه سنگینی متقبل شدم…دوستان خواهشا من سرم آوند شما بلا سرتون نیاد.۱.زدیخ خیلی مهمه۲.تنبلی نکنید تا آب کم کرد نگید حالا سر فرصت okمیکنم.سریع رفع عیب۳.تعمییر بلوکه سیلندر عذر میخوام یعنی …….من ضربه خوردم شمانخوردید۴.بلوک سیلندر نمایندگی تقریبا۲تا۲ونیم ارزونتره،یکمم بدو بدو داره تعویض پلاک و راهور و اینحرفا۵.تعمییرکار خیلی مهمه پیش مکانیکی کارکشته ببرید…

وحید
1402-04-14 09:01

چقد هزینه تعویض سیلندر با کار های قانونیش شد ؟

محسن حیدری اصل
1402-01-11 10:07

سلام دوستان

علی
1402-01-09 14:18

سلام و درود؛ چندی قبل از عید نوروز، با خودروی سمند رفتیم شهر دیگه خرید، خودرو روغن ریزی از پایین داشت و حدود دو ماه بود روغن نریخته بودم، موقع برگشت صدای تق تق از موتور بلند شد اما متاسفانه نگه نداشتم چون شب بود و میخواستم برسیم شهرمون، حدود 10 کیلومتر بعد دیگه خودرو کامل خاموش شد. زنگ زدیم یدک کش اومد برد و گفتن شاتون زده و سبلندر ترکیده و باید عوض بشه که به دلیل هزینه بسیار زیادش، نزدیک ده روزی هست گذاشتیم مونده؛ عزیزان بنظر شما راه حل دیگه ای مانند چسب و غیره وجود داره… بیشتر »

علی
1402-01-08 22:32

سلام و درود؛ چند روز قبل از عید نوروز، با خودروی سمند رفتیم شهر دیگه خرید، خودرو روغن ریزی از پایین داشت و حدود دو ماه بود روغن نریخته بودم، موقع برگشت صدای تق تق از موتور بلند شد اما متاسفانه نگه نداشتم چون شب بود و میخواستم برسیم شهرمون، حدود 10 کیلومتر بعد دیگه خودرو کامل خاموش شد. زنگ زدیم یدک کش اومد برد و گفتن شاتون زده و سبلندر ترکیده و باید عوض بشه که به دلیل هزینه بسیار زیادش، نزدیک ده روزی هست گذاشتیم مونده؛ عزیزان بنظر شما راه حل دیگه ای مانند چسب و غیره وجود… بیشتر »

پیمان
1401-12-13 12:47

سلام،بنظرتون خودرویی که تراشکاری سیلندر شده و رینگ پیستون عوض کرده باز هم کیفیت کارکردش به قبل برمیگرده یا بهتره به فکر خودروی دیگری باشیم

یاغی
1402-04-04 14:24
پاسخ به  پیمان

بستگی داره کی تعمیرش کنه ممکنه بهترم بشه ازقبل

ALIAKBAR
1401-11-03 18:24

سلام
من ماشینم ریو منتاژ هسته بلوک سیلندرش سوراخ شده بر اثر خوردگی
میخواستم بدونم اگر عوضش کنم
ماشین مثل روز اول میشه یا نه
حساس میشه بازم خراب میشه؟

پیمان
1401-12-13 12:58
پاسخ به  ALIAKBAR

منم دقیقا همین سوال را دارم چون ریو ماشین نرمی هست و نگران میشی مثل روز اول نشه

حمیدرضا شیرازی
1402-02-24 04:29
پاسخ به  ALIAKBAR

داداش بده بدوزن سیلندر ریو چدنه راحت دوخته میشه

علی
1401-10-23 20:18

سلام ،یک چسب هست میگن برای سلیندر که ترک داره با اب قاطی میکنی میکنی میریزی ترک رو از داخل میگیره.شما پیشنهاد میکنین بگیرم یا نه

محمد
1401-12-19 00:51
پاسخ به  علی

سلام میشه اسم چسب و به من بگید؟

شهریار
1402-07-20 05:09
پاسخ به  محمد

واندرسیل یا بلکسیل

محمدرضا
1401-10-23 01:40

سلام،۲۰۶دارم،چندماه پیش داغ میکرد و آب کم میکرد بردم میکانیکی گفت واشر باید عوض بشه،چون قبلا دوبار تراش داده بودم سرسیلندر نو خریدم ولی بازم مشکل کم شدن آب و داغ کردن حل نشد و البته روغن ریزی هم اضافه شد،بعداز چندین بار مراجعه به تعمیرگاه دوباره واشر رو تعویض کرد و یه تراش سطحی داد و بازم مشکل حل نشد،البته مشکل داغ کردن رو با پایین اوردن دمای ماشین حل کرد و به طوری که دودرجه مونده به وسط فن کار میکنه و نمیزاره دما بالا بره ولی کم کردن آب و روغن ریزی حل نشد،چندشب پیش موتورو باز… بیشتر »

محمد
1401-12-10 12:54
پاسخ به  محمدرضا

سلام میشه ماشین من همین مشکل داره الان می‌خوام بدونم چی کار کردید

محمد
1401-10-22 14:25

من ماشینم 405 هست امروز صبح دیدم ماشین یخ زده یادم رفته بود ضد یخ بریزم بعد ماشینو هل دادم گزاشتم تو آفتاب یه ساعت موند بعدم آب گرم ریخم تو رادیات و لوله های رادیات . بعد که استارت زدم ماشین روشن شد و اصلا هم بد کار نکرد و مث همیشه . حالا میخواستم بدونم احتمال این هست که ماشین سیلندرش ترک خورده باشه . البته کامل هم ماشین یخ نزده بود خورده یخ تو رادیات بود

حسین
1401-08-07 15:35

دوبارروغن عوض کردم

رضا
1401-10-10 00:39
پاسخ به  حسین

عین بلای تو به سر منم اومده

حسین
1401-08-07 15:34

سلام دوماهی هست سرسیلندر نوخریدم ولی درب گارترروغن ک بازمیکنم شیری رنگه ماشین پژو ۹۰دوکانه مشکلی دیگر ندا رد مرتب کارمیکنداب و،،، هم کم نمیکنه مکانیکم گفت روغن عوض کن

مصطفی
1401-06-26 00:49

سلام .من یک خودروی پارس مدل۸۷دارم.اب روعن قاطی کردبردم مکانیک.تعمیرکردموقع تحویل به من گفت تعمیرکارقبلی پیچ سرسیلندراشتباه بسته بزرگتربسته پیچ بلوک سیلندرسوراخ کرده میخواستم بدونم همچین چیزی امکان داره یا طرف دروغ میگه؟

عای
1402-07-06 02:03
پاسخ به  مصطفی

برای منم شد اره درسته یک پیچ هست ک بلند هست و بوش داره اگر نزارن بلوک رو سوراخ میکنه سمت واتر پمپ

فرامرز
1401-05-12 03:15

سلام پراید کاربرات مدل ۸۰ دارم قبلا واشر عوض شده خریدم الان رادیات سر رادیات لوله و …همه نو و درست کردم اما هر ۳۰۰ کیلومتر ۲لیوان اب کم میکنه کنه که من هر روز اضافه میکنم دلیلش چی میتونه باشه ایا سرسیلندر دفورمه شده ؟ماشین خوب کار میکنه دودم نمیده سریع روشن میشه نشدی هم نداره خواهش میکنم کمکم کنید.

عای
1402-07-06 02:04
پاسخ به  فرامرز

بخار اب داری

وحید
1401-03-13 23:27

سلام یه خودروی ۴۰۵ داشتم که ضد یخ هم داخل ماشین ریختم بودم و با گاز ال پی جی کار میکرد که زمستان بخاطر سرما و خودروی دیگر این ماشین درب خونه پارک بوده که بعد عید که هوا گرم شد روشن کردم و بخاطر بی احتیاطی واشر ترسانده بود و گاهی اوقات هم حدودی با اون برای خرید این و ر و اون ور میرفتم ویا اینکه بعضی اوقات روشن میکردم درجا کار میکرد و خاموشش میکردم بخاطر اینکه باتریش نخوابه برج ۳ ماشین را فروختم که خریدار ماشین را داده بود واشر را تعویض کرده بود و سیلندر… بیشتر »

سردبیر
1401-03-16 11:48
پاسخ به  وحید

سلام. متاسفانه پیرامون این قضیه نمیشه نظر قطعی داد. در هرصورت قابل اثبات هم نیست

موسی
1401-03-22 13:57

سلام وقت بخیر ببخشید من یه ۲۰۶ تیب ۲ مدل ۹۱ دارم چند ماه پیش سیلندرش ترک خورد چسب زدن ایا ماندگار هست چسب یا این ک باید بلوک عوض کنم تا الان هم اب نداده حدود ۶ ماهه

سردبیر
1401-03-23 08:51
پاسخ به  موسی

سلام ببینید بستگی به شرایط خودرو و نوع رانندگی دارد. در کل تعویض بلوک کار درست تری است

سید رضا
1401-06-23 22:54
پاسخ به  موسی

سلام بله، من حدود ۴ سال هست استفاده میکنم. کدوم شهر هستید؟

فرید
1401-10-17 06:52
پاسخ به  موسی

سلام داداش ‌کی چسب زد؟اسم چسب چی بود لطفا راهنماییم کن

یاغی
1402-04-04 14:21
پاسخ به  فرید

چسب خمیری بزنیدچندوقتی کارمیکنه بسته به شرایط استفاده بخایدتعویض کنید۲۵میلیونی توخرج میفتید

حسین
1402-03-14 11:59
پاسخ به  موسی

سلام چه نوع چسبی زدین؟

مهدی
1402-03-23 02:51
پاسخ به  موسی

ماله منم همین مشکل داشت چسب زدم ۲سال رفت ولی واشر زد حالا که باز کردم سوراخ همون اندازه هست ولی چون آب شهری ریختم داخلش خیلی خراب کرده ولی میگن قابل درست شدنه

یاغی
1402-04-04 14:20
پاسخ به  موسی

متاسفانه بلوک سیلندرپژو۴۰۵و۲۰۶تیپ۲اشغال هست واکثراترک میخورن

حمید
1402-12-02 09:23
پاسخ به  موسی

سلام داداش میشه سوال کنم چ چسبی زدی چون ۲۰۶ منم همین مشکل داره

ali
1401-01-13 11:22

سلام
۴۰۵ دارم
ماشینم سنگ رفت زیرش و کارتل شکست
کارتل عوض کردم
الان از همون سمت کارتل نشتی مخلوط آب و روغن داره
یه جورایی روغن رقیقه
نمیدونم مشکل از کارتل یا چیه؟؟
اصلا نمیدونم دقیقا چی نشت می کنه
بعضیا میگن تو تصادف سیلندر ترک برداشته
ولی اصلا بد کار نمی کنه
حالا نمیدونم مشکل از چیه
ممکنه کارتل بد بسته باشن یا مشکل از بلوک سیلندر؟؟؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

رضارضایی
1401-03-11 17:30
پاسخ به  ali

باسلام من ماشینم پارس87هستش ماشینم چند روز پیش واشرسوزوندبردم مکانیک چونکه آب باروغن هنوزقاطی نشده بودوماشینم هنوزصاف کارمیکردفقط واشرعوض کردیم امابعداز2روزماشین سیلندرش ازوسط ترک برداشت وازبالای پولکی روغن روغن خالی کردایااین ازکارمکانیک بوده یا طبیعی هستش

سردبیر
1401-03-16 11:59
پاسخ به  رضارضایی

سلام طبیعی هست. در زمان واشر زدن سعی کنید کل بلوک سیلندر را عویض کنید

Mahla
1401-05-14 11:57

سلام من سیلند ماشینمو ترک خورده بود از سه جا پژوپارسه تازه سفارش دادم بیاد ک عوض کنم به نظر شما ماشینم اوکی میشه دیگ؟یا بازم خرابی داره

صابر
1401-11-30 22:32

چقدر قشنگ میگید بلوک سیلندر عوض کنید .۱ماه دوندگی اداری داره. برای شماره. هیچ. با تعویض وقیمت نو انداختن و اجرات ۲۰میلیون هزینه بر میداره تازه پراید الباقی ماشینها که یا خدا

حمیدرضا شیرازی
1402-02-24 04:23
پاسخ به  رضارضایی

داداش کار مکانیکه ،گشتاور مجاز سفت کردن پیچ های سرسیلندر پژو ۹ کیلوگرمه اما هیشکی زیر ۱۱ کیلو نمیکشه که باعث تو سرد و گرم شدن دور تا دور زیر فشار باشه و از یجا که فشار گرما بیشتر ترک بخوره اکثرا هم پشت موتوره چون اگزوز پشته

مازیار
1400-12-17 23:24

سلام
۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۸
مدتیه آب کم میکنه مکانیک گفت سیلندر ترک خورده باید تعویض بشه! هزینه های بالا هم داره
آیا راه دیگه ای هم هست؟

جاهد
1401-05-09 13:30
پاسخ به  مازیار

سلام دوست عزیز باید ببری سیلندر و جوش بدی

سعید
1401-08-21 21:43
پاسخ به  جاهد

سلام،، جوش دادنش عمری میشه؟

اسی
1400-05-28 16:59

سلام.و خسته نباشید .اقا من دیروز موتور وانت پیکان رو جمع کردم چون پول نداشتم نتونستم سیلندر شو ببرم تراشکاری چون لبه دار شده بود ولی من رینگ و پیستون نو انداختم سوالم از شما بزرگواران اینه که حد اقل ۲سال مشکلی ایجاد نمیکنه یا نه احتمال خراب شدنش وجود داره .ممنون میشم اگه پاسخ منو بدهید

فرشید
1400-01-02 18:09

ماشینم پژو۴۰۵ دوگانه هست

فرشید
1400-01-02 18:06

سیلندر وسر سیلندر از یخ زدگی ترکهای بزرگی برداشتن ما شین زمستان بدون زدیخ توقیف بوده تو پارکینگ. نیروانتظامی ترکش از سرعقب هست آب بیرون میریزد من باید چکار کنم چاره کارم چیه

رضا
1400-07-15 01:17
پاسخ به  فرشید

داداش سیلندر ماشین منم ترک بزرگ داره چه طوری باید درست کنم .چه کار کنم باید .چون تازه از تعمیرگاه در اورده بودم وهزینه کرده بودم .چه خاکی تو سر بریزم

جاهد
1401-05-09 13:29
پاسخ به  رضا

سلام منم همین مشکل و داشتم باید ببری جوشکاری میگن اوکی میشه

میلاد
1399-11-09 13:08

سلام وقت بخیر دو ماه پیش یک پژو ۴۰۵مدل ۸۷خریداری نمودم در جاده متوجه بالا رفتن آمپر شدم که بعد از نشون دادن به تعمیرکار خرابی ترموستات را تایید کردند و بعد از تعویض آن مشکل حل شد ولی همچنان آب کم میکرد بعد از بررسی متوجه شدم که سیلندر ترک برداشته است با توجه به اینکه فروشنده مکانیک بود و داشتن ضدیخ را تایید کرد و خود بنده هم از داشتن ضد یخ اطمینان دارم آیا میتوان گفت این ترک از قبل بوده؟

ابراهیم محمدی
1399-09-29 00:51

سلا من ماشین پژو پرشیا موتور ۴۰۵ دارم یه ترک ریز روی سیلندر داره اینقدر کوچیکه که حتی آب هم کم نمیکنه ولی میخوام درستش کنم بیشتر نشه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

فری
1402-02-14 06:57

فقط از میل پوکس استفاده کن تو ابزار فروشی هست
فوق‌العاده هست

مهسا تیموری
1399-09-28 18:47

سلام.وقت بخیر ممکنه راهنماییم کنید.حدود ۱۰روز پیش ماشینم(پرشیا مدل ۸۳بنزینی) و بردم مکانیک برای فیلر گذاری و شیم گیری.بهم گفتن که واشرم سوزوندی و سرسیلندرم دفعه قبل اخرین تراشکاری رو انجام دادن و اینبار اصولا نمیشد تراش برع.اما مکانیک گفت با جوش ارگون پر کردن و جواب داده.و گفتن که میل سوپاپ و سوپاپ ها و سیت ها همه تعویض شده.اما از روزی که ماشین و تعمیر کردم درست کار نمیکنه.سنسور اکسیژن و سنسور دریچه گاز و استپ موتور و انبار اگزوز عوض کردم نشد.درب رادیاتم شیره نزده و اب کم نکرده.روغنم کم نکرده.ولی درب گیج روغن و باز کردنی… بیشتر »

Saeid
1400-01-18 23:44
پاسخ به  مهسا تیموری

نتونستن خوب جمعش کنن و دلیل این که اول صبح بد کار میکنه یعنی واشر سرسیلندرو درست نبستن

امیر
1401-06-15 22:43
پاسخ به  مهسا تیموری

بلوک سیلندر از داخل ترک دارد بی شک

hosseinali
1401-10-21 10:11
پاسخ به  مهسا تیموری

سلام واشرزده

K.r
1401-10-30 17:32
پاسخ به  مهسا تیموری

سلام.
بوش ترکیده.
شمعارو باز کن ببین جای آب روی کدامش هست همون بوش ترکیده

حسن رجعتی
1401-11-03 13:42
پاسخ به  مهسا تیموری

فقط واشر سوخته

سیاوش
1401-11-18 00:53
پاسخ به  مهسا تیموری

سلام مهسا. بابت دود سیاه و لرزش موتور میتونه علت شیمگیری نا صحیح باشه. و خروج آب از اگزوز مال هوای سرد سال. و فشار زیاد آب داخل رادیاتور حین گرمی موتور طبیعیه

Fateme
1398-11-21 17:32

سلام،۵ماه پیش ۴۰۵ خریدم که قبل سردشدن هوا ضدیخ ریختم اما یکدفعه مسافت یک کیلومتر رفتم دیدم مشکل داره و..به نزدیکترین مکانیک نشون دادم گفت سیلندر ترکونده
ممکن این مشکل ازقبل بوده باشه ؟البته تاقبل از ان به مشکلی برنخورده بودم علت چیست

فردین امیدی
1399-07-04 05:00
پاسخ به  Fateme

ضد یخ علاوه بر ضد یخ بودن ضد جوش و ضد زنگ هم هست ، ماشین شما از قبل هم ترک داشته اما این ترک توسط زنگ ناشی از آب خالی (اب بدون ضد یخ ) کیپ و مانع از خروج آب شده است اما الان که ضد یخ زدین چون ضد یخ می ره و زنگ آهن رو از سطوح پاک میکنه لذا ترک قبلی باز شده و اب از آنجا نشت کرده بیرون