شاهین با موتور tu5 plus | معرفی و بررسی شاهین tu5 plus

فهرست مطالب


به تازگی دو شرکت ایران خودرو و سایپا رویه همگرایی را آغاز کرده‌اند تا در زمینه تولید محصولات مشترک بیش‌ازپیش با یکدیگر همکاری داشته و هزینه‌های تولید خودرو در کشور را به حداقل برسانند. ترتیب میزان زیان انباشته در صنعت خودروسازی کشور کاهش می‌یابد و راندمان این صنعت برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به مرز قابل قبول می‌رسد. در این راستا ظاهرا قرار است شاهین TU5 plus به عنوان پروژه مشترک سایپا و ایران خودرو از اواخر سال ۱۴۰۱ روی خط تولید قرار گیرد. با این حساب در ادامه به بررسی شاهین تیو فایو پلاس می‌پردازیم تا ببینیم محصول مشترک ایران خودرو و سایپا با چه مشخصاتی به بازار ایران راه پیدا می‌کند؟

معرفی شاهین tu5 plus 

شرکت سایپا خودروی شاهین را ابتدا با گیربکس دستی و موتور توربوشارژ شده تیبا یعنی همان پیشرانه ام ۱۵ به بازار فرستاد. از آنجا که فناوری ساخت موتور m15 بسیار قدیمی بوده و سرسیلندر این خودرو نیز از نوع منسوخ‌شده ۸ سوپاپ است، بنابراین از همان ابتدا نیز تقریبا برای همه واضح و مبرهن بود که این پیشرانه نمی‌تواند رضایت خاطر مشتریان را برآورده سازد و از لحاظ دوام فنی پاسخگوی انتظارات کاربران برای خرید شاهین باشد. بنابراین با وجود آن که شرکت سایپا روی فروش و استقبال بالای مشتریان از خودرو شاهین حساب ویژه‌ای باز کرده بود، اما آن طور که بایدوشاید از این سدان نسبتا زیبای ایرانی استقبال نشد.

شاهین tu5

 عمده انتقادات هم در استفاده از موتور قدیمی تیبا روی این محصول متمرکز بوده است. حالا ظاهرا سایپا قصد دارد در کنار عرضه شاهین اتوماتیک با همان پیشرانه m15 توربوشارژ و گیربکس CVT، یک تیپ دیگر از این خودرو را با مشخصات فنی مشابه تارا اتوماتیک روانه بازار کند.

 بنابراین پیشرانه تیو5 پلاس و گیربکس شش سرعته اتوماتیک AT روی نسخه گران‌تر سایپا شاهین اتوماتیک نصب خواهد شد و نسخه مجهز به گیربکس سی وی تی نیز با همان موتور ام۱۵ توربو به عنوان تیپ ارزان‌تر شاهین اتومات در سبد محصولات سایپا جا خواهد گرفت. گفته می‌شود این محصول تا اواخر سال ۱۴۰۱ روی خط تولید قرار می‌گیرد و فروش آن احتمالا از اوایل سال ۱۴۰۲ کلید خواهد خورد. 

از لحاظ مشخصات ظاهری و ویژگی‌های کابین نیز نباید انتظار تحولاتی چشمگیر را در خودروی شاهین تیو فایو پلاس داشته باشیم و به احتمال زیاد دایره تغییرات این خودرو نسبت به مدل قبلی، صرفا در بخش فنی محدود خواهد ماند.

نمای داخل شاهین tu5

مشخصات فنی شاهین tu5

همان‌طور که اشاره کردیم شاهین tu5 plus از لحاظ مشخصات فنی تقریبا با تارا اتوماتیک مشابهت دارد و از پیشرانه و گیربکس این محصول ایران خودرو استفاده می‌کند. پس موتور ۱۶ سوپاپ چهارسیلندر تنفس طبیعی TU5 پلاس که نسخه به‌روز شده موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ محسوب می‌شود، برای شاهین اتوماتیک جدید در نظر گرفته شده است.

 این پیشرانه قادر است توانی در حد ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور ارائه دهد و آن را از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور به سمت محور جلو هدایت کند. بنابراین توقع داریم که قوای فنی شاهین tu5 پلاس در مقایسه با مدل قبلی چندان تغییر نکند. زیرا توان موتور ام۱۵ توربو هم تقریبا در همین محدوده است.

موتور تارا

 اما نکته‌ای که در این بین برای مشتریان بسیار حائز اهمیت جلوه می‌کند، حذف سیستم توربوشارژ و استفاده از سامانه مکش تنفس طبیعی است؛ چرا که موتورهای توربو از لحاظ نگهداری فنی بسیار حساس هستند و طول عمر آنها معمولا پایین‌تر از مدل‌های تنفس طبیعی است. به‌ویژه که موتورهای پرخوران نسبت به کیفیت بنزین و همچنین نوع روغن بسیار حساس هستند و همین موارد باعث می‌شود تا مشتریان در طول دوره استفاده از این گونه خودروها همواره استرس و دردسر بیشتری را تحمل کنند.

 اما موتور tu5 پلاس که در واقع همان نسخه اصلاح‌شده موتور tu5 پژو ۲۰۶ است، سال‌ها در بازار ایران موجود بوده و امتحان خود را پس داده است. بنابراین شاهین اتوماتیک پلاس از لحاظ دوام و استهلاک فنی وضعیت بهتری خواهد داشت.  

پیرامون مواردی مثل شتاب، میزان مصرف سوخت و حداکثر سرعت شاهین tu5 plus به طور رسمی فعلا صحبتی به میان نیامده اما انتظار داریم که این نسخه از شاهین اتومات عملکردی تقریبا شانه‌به‌شانه با تارا اتوماتیک ارائه دهد. بنابراین احتمالا شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو چیزی حدود ۱۲.۵ ثانیه بوده و بیشترین سرعت آن نیز به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد. میانگین مصرف سوخت آن هم احتمالا حوالی ۷ الی ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

خودرو شاهین tu5 plus اتوماتیک
موتور tu5 پلاس – 1.6 لیتر – تنفس طبیعی
توان (HP) 113
گشتاور(N.M) 144
گیربکس شش سرعته اتوماتیک 6AT
شتاب 0-100 (ثانیه) 12.5 
مصرف سوخت (L/100KM) 7-7.4
بیشترین سرعت(KM/H) 190
وزن

آپشن های شاهین TU5 پلاس

هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم که شاهین اتوماتیک پلاس چه نوع امکاناتی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با این وجود می‌شود حدس زد که شرکت سایپا این سدان جمع‌وجور را به امکاناتی مثل سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل، سیستم کمکی توقف در سربالایی، آینه‌های جانبی برقی، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، سانروف، دیلایت، اتولایت، نمایشگر لمسی مالتی مدیا به همراه دوربین عقب، بلوتوث و usb، چهار کیسه هوا و… مجهز می‌کند.

شاهین سایپا

کلام پایانی

طراحی و توسعه خودرو شاهین توسط سایپا یک گام مثبت محسوب می‌شد اما متاسفانه این قدم رو به جلو با نصب موتور m15 توربوشارژ کمی به سمت عقب متمایل شد و نتوانست اسباب رضایت کامل مشتریان را فراهم کند. اما به نظر ما موتور tu5 پلاس که از لحاظ دوام فنی و نوع عملکرد تطابق بیشتری با خواسته مشتریان شاهین دارد، می‌تواند در کنار گیربکس اتوماتیک شش سرعته قابلیت حرکتی بهتری برای این سدان خانوادگی فراهم کند و دردسرهای نگهداری از این خودرو را نسبت به نمونه توربوشارژ به حداقل برساند. بنابراین انتظار می‌رود که استقبال مشتریان از شاهین اتوماتیک پلاس در صورت ارائه این محصول با قیمت منطقی، بسیار بیشتر از قبل باشد. باید منتظر بود و دید که سایپا قیمت شاهین را با موتور جدید، چه عددی تعیین می‌کند.

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
52 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
Hayka
1403-01-06 03:03

اصلاح میکنم موتور دنا پلاس اتومات شانزده سوپاپ هست

Hayka
1403-01-06 03:01

دوستان بدون هیچ تعصبی بنده با اینکه نظرم اینه اگر فرد بتونه خودروی ژاپنی یا نه کره ای بخره حتی کارکردش خیلی بهتره اگر نتونست خودروی داخلی بهتر از چینی هست.بنده هر دوی خودروهای دنا پلاس توربو اتومات و شاهین CVtاتومات دارم. تنها ایرادی که میشه روی شاهین گذاشت اول اینکه هشت سوپاپ هست با همون موتور تیبا که توربو شارژ شده و صدای موتور خیلی داخل کابین میاد ولی طراحی داخل کابین خیلی از دنا پلاس اتومات بهتره اما دنا پلاس اتومات در عوضش موتورش ای اف سون هشت سوپاپ هست که توی قدرت و شتاب فوقالعاده برتری داره.دقت… بیشتر »

عماد
1402-11-08 17:05

من منتظر tu5 توربو‌ هستم حالا رو هر اتاقی✋

محمد
1402-10-06 21:21

من۲ سال میشه شاهین خریدم
۵۰هزار کیلومتر راه رفتم
نقاط ضعف:صدای موتور خیلی زیاد داخل کابین میاد ، دیسک وصفحه ضعفی داره وقتی تو ترافیک هستی صفحه داغ میکنه و موقع حرکت لرزش داره.بخاریش ضعیفه نسبت به پژو و سمند ، کلاج سفتی داره تو ترافیک پاتو خسته میکنه،مصرف سوخت تو جاده صدی ۱۰ لیتر مصرف میکنه،
نقاط قوت:شتابش خوبه تو سربالایی کم نمیاره،ظاهرش خوبه،میگن خودرو ایمنی هست،کولرش عالی،

به توچه
1402-09-27 14:15

ریدم تو ماشین های ایرانخودرو با سایپا

سیدمحمد
1402-05-24 15:46

بسیار عالی
پرشتاب
جادار
ایمن
کم مصرف
من که خیلی خیلی راضی هستم

محمدکریم جلیلوند
1402-05-18 03:58
امتیاز دهی :
     

کی به دست مردم میرسدیاثبت نام آن چه تاریخی است.یااینم شده یک رئیابرای مردم…

محمد
1402-04-28 23:08

شاهین اتومات دراومدم زمستان ۴۰۲اگه موتورm15بودتوکسری ازثانیه حذفش میکنم

ماهان
1402-04-13 17:49

چرا تیوفایو رو توربو نمیکنن برا شاهین و تارا؟ هم دوامش از ef7 و m15 بیشتره هم قدرتش!

فرصتی دوباره
1402-03-05 10:14
امتیاز دهی :
     

الان اینTu5رو شاهین هست رونخرید توصیه من اینهm16قویترمیاد خرید کنید

احسان
1402-02-29 23:56

بنظرم ماشین خوبیه ولی بهتره چرخ هاش پنج پیچ بشه و یکم بزرگتر

صابر
1402-02-21 22:39

شاهین آشغاله به تمام معناس

رضا
1402-02-09 10:35

الان میشه بگید واسه این ثبت نام اریبهشت ۱۴۰۲ با موتور m15 یا tu5 ؟؟؟؟

حمید
1402-02-11 21:19
پاسخ به  رضا

الان با m15 هست چون توی خبرا نوشته از نیمه دوم سال تیو فایو میکنن

محمد
1401-12-20 21:42

من نمیدونم دوستان چرا تعصبی رو خودرو نظر میدید.همه میدونن شاهین در قضیه موتور افتضاحه اولی هاش که توربو رو هم نداشت موتورش کم شتاب و پر سر و صدا هست .برعکس موتور تیوفایو کم سوخت کم صدا و خر کاره اونم پلاسش.اما ای کاش برمیگشتن و موتور زانتیا رو میگزاشتن روی شاهین تا تمام مشتری ها رازی میشدن موتور زانتیا با توجه به استهلاک زیاد ولی خدایی خوب قدرت داشت و داره اگرم توربو کنن که پرواز میکنه.ای کاش اینا بجای این همه ادعا میتونستن دوتا موتور خوب تولید کنن برعکس میگن موشک میسازیم بابا بدید اعتبار دست مهندسین… بیشتر »

مصطفی
1402-01-28 22:17
پاسخ به  محمد

سلام به همه دوستان من 4ماه شاهین خریدم البته کارکرده الان 30هزار راه رفته عید باهش رفتم مسافرت واقعا ماشین عالیه اولش با ترس خریدم والان نظرم به کل عوض شد پارسال با 206رفتم مسافرت کباب شدم ولی امسال با این ماشین واقعا حال کردم چقد بی دردسر بود تا چابهار رفتم تمام مسیر زیر 120نرفتم از لحاظ شتاب واقعا بین ماشینهای که تو ایران تولید میشه بهتر هرکس که شاهین داره برین ازش سوال کنید میگن چه ماشین خوبیه به نظر من سایپا با این طراحیش گل کاشته بعد از این همه جون گرفتن از بابت پراید این واقعا… بیشتر »

هومن
1403-01-14 18:59
پاسخ به  محمد

ای کاش فارسی رو پاس بداریم….راضی نه رازی مجید جان

جلال
1401-10-28 16:58

من 4 ماهه که این ماشین رو دارم.خودروهای قبلیم هم ، 206، sd و سراتو سایپا بودن.
نقاط قوت: جاداری کابین،زیبایی طراحی بیرونی، شتاب ثانویه خوب، امکانات ،فرمان پذیری عالی.
نقاط ضعف :صدای موتور،شتاب اولیه پائین،کندی عملکرد آپشنها ،دیر روشن شدن موتور در هوای سرد.
کارکرد ماشین 6000 کیلومتر است و درخصوص دوام موتور و سایر امکانات قضاوت زوده ، کیفیت مونتاژ مثل بقیه ماشینهای تولید داخله. در مجموع به نسبت سایر خودروهای مشابه و مبلغی که هزینه کردم تا الان رضایت دارم.امیدوارم نظرم مفید بوده باشه.موفق باشید

داود
1401-10-20 21:33

من شاهین دارم ۳ماه هست که دارمش واقعاخودروعالی هست گشتاور خودرو زمان پارک در پارکینگ آپارتمان ما که نیاز به دقت در پارک برای نخوردن به دیوار که نیاز به حرکت سانتی متری هست عالیه .ازنظر موتوری همه خوبه .اما شرکت میبایست در برنامه نرم افزار خوردو حساسیت بیشتری به خرج دهد تا نیازی به ریمپ نباشد

علی
1401-10-19 09:53

شاهین خیلی خوبه مال من تا حالا ۳۰۰ هزار کیلومتر راه رفته و موتور داره عین ساعت کار میکنه
خریدمم آبان ۱۴۰۱ بود
واقعا راضیم
تو جاده با هایما S7 کل انداختیم و سوسکش کردیم
آپشن ها عالیه

امیر
1401-10-22 22:03
پاسخ به  علی

سلام
ببخشید چجوری استفاده میکنید که توی این مدت کم عرضه شاهین ۳۰۰ هزار باهاش راه رفتین

مهدی
1401-11-16 13:11
پاسخ به  امیر

دو ماه ۳۰۰ تا رفته ماشین اصلا خاموش نکرده خخخخ

احمدی
1401-12-11 11:46
پاسخ به  امیر

فکنم اشتباه تایپی بوده. بجای ۳ نوشته ۳۰۰ نه غلام…

طاها
1401-12-04 17:10
پاسخ به  علی

احتمالا منظورش ۳۰ تا بوده هرجور فکر کنی ۳۰۰ تا نمیشه رفت در کل شاهین همینجوریشم خیلی خوبه من که از همه چیش راضیم

Amir
1401-12-21 16:49
پاسخ به  علی

ماشین در پیت چینی رو با m15 مقایسه میکنی؟
مردی بیا با tu5 کل بنداز بعد تازه چجوری در عرض دو ماه 300 هزار کیلو متر رو رفتی چرا دروغ میگی اگر اینجوری باشه باید ماشین تا الان یه دور موتور پیاده کرده باشه

علیرضا
1402-03-18 22:12
پاسخ به  علی

محاله تو یک سال ۳۰۰هزار تا بره تاکسی کرایه های تهران رشت هم در سال ۱۵۰هزار تا بازور میرن

Ali
1402-03-28 22:25
پاسخ به  علی

من ماشینم مدل ۸۶ هست تازه ۴۰۰ شده شما چطور مدل ۴۰۱ را ۳۰۰ هزار بهاش رفتی

اشکان
1402-03-29 16:37
پاسخ به  علی

با هایمایی که کل انداختی رانندش پاهاش خواب بوده وگرنه اون لگنت رو میکرد تو قوطی

احمدی
1401-10-11 22:00

شاهین با موتور m15 بسیار ماشین خوبیه و هرکسی داره راضیه لطفا خبرهای دروغ نذارید

Last edited 1 year ago by احمدی
هادی عباسپور
1401-10-10 17:24
امتیاز دهی :
     

بسیار عالی اگر قیمت آن را بالا نبرند که همه مردم بتوانند از خودرویی شاهین که با این زیبایی هست استفاده کنن

محمد
1401-10-03 10:15
امتیاز دهی :
     

موتور tu5موتور خوبیه ولی موتور شاهین هم عالیه فکر کنم فقط بخاطر توربو شارژ میخوان حذفش کنن. وباید دید که موتور توربو رو از شاهین دنده ای هم حذف میکنن یا نه.البته شرکت موظف هست که جوابگوی ماشین های ساخته شده با موتور توربو باشد.

محمد
1402-02-07 03:45
پاسخ به  محمد

موظف هست؟!!!
اینجا ایرانه عزیز

سعید
1401-09-20 23:15

من شاهین دارم و اتفاقا به شدت موتورش عالیه،اگه بگن با تیوفایو عوض کن اصلا نمیکنم،من تارا هم سوار شدم،موتورش در مقابل شاهین به نظرم خیلی ضعیفتره،ضمنا هیچ نارضایتیی مخصوصا درباره موتور مشتریان ندارند

Amir
1401-12-21 16:47
پاسخ به  سعید

Tu5 کم سر و صدا و بی دردسر و تیز هست و اگه بخوای با m15 مقایسه کنی اصلا قابل قیاس نیست درسته این موتور خوب جواب داده روی شاهین ولی tu5 1600 هستش و m15 1500

ساندیس
1402-01-28 14:18
پاسخ به  Amir

واقعا شماها نه از حجم موتور سر در میارید و نه از قدرت موتور
شاهین واقعا موتورش خوب جواب میده و من عملی تست کردم

هادی
1402-02-23 21:54
پاسخ به  ساندیس

موتور توربو باید از آلیاژ مقاوم به گرما تولید بشه که من خونده بودم موتور ای اف سون چون پایه گاز سوز است آلیاژ قوی تری دارد و برای توربو شدن مناسب تر است
مشکل وقتی شروع می شه که 3 4 یا بیشتر از عمر خودرو بگذره چون توربو به موتور فشار می یاره مصرف سوخت رو بالا می بره و خرابی موتور بعد از چند سال قاعدتا بشتره
بهتره یه 10 سالی صبر کنیم. همین

مصطفی
1402-04-24 06:41
پاسخ به  هادی

ای ولا ولی تیوفایو بیست سال رو هم رد کرده

مصطفی
1402-04-24 06:40
پاسخ به  ساندیس

تو اگه رو تیو فایو توربوبذاری میرینی به خودت تو جاده

فرهاد
1402-03-01 21:57
پاسخ به  سعید

سلام من میخوام شاهین ثبت نام کنم خیلی بد این ماشین شنیدم،خدایی ۴۲۵میلیون ارزش خرید داره بخرمش؟

یقنعلی نرمه چس
1401-09-14 17:01

گیربکس م کم آوردین از نیسان گاوی زامياد بگیرین بزارین روش تا شتر گاو پلنگتون‌ تکمیل شه

قدرت طهماسبی
1401-09-12 14:51

به کیفیت و ایمنی و استانداردهای جهانی توجه کنید و امکانات و طراحی جدید را حتما حتما در نظر بگیرید

رضا
1401-09-12 13:06
امتیاز دهی :
     

سلام اگه تی یو فایو اتومات باشه خوبه ولی به شرط اینکه قیمت منطقی داشته باشه بالای ۴۰۰ خریداری واقعا ندارد شاهین اتومات

مسلم
1401-09-12 11:24

شتر گاو پلنگ که میگن همین سایپا ایرانخودرو هستش

هادی عباسپور
1401-09-12 10:33
امتیاز دهی :
     

باعرض سلام موتور تیوفایو پلاس از لحاظ دوام وسوخت خیلی موتور خوبی هست وبیدردسر هست واز نظر شتاب عالی هست وآیا این موتور بر روی اتاق شاهین جواب میده چون از نظر کشتاورد از موتور ام ۱۵کمی گشتاور ضعیفی دارد وخدا کنه که این موتور روی شاهین میکذارن خیلی قیمت آن را بالا نبرند ومردم قدرت خرید داشته باشن

امید
1401-09-11 10:15

توربو شارژ گرونه میخوان حذفش کنن .داستان چرا میگید

مصرف کننده
1401-09-11 09:59

شما از مصرف کننده نظر سنجی ای دارید که عنوان کردید این موتور نتونسته رضایت مصرف کننده رو تامین کنه ؟!
اگه دارید منتشر کنید. موتور شاهین از نقاط قوت خودرو هست. اطلاعات غلط زیادی در این مطلب هست و دارای جهت گیری است. چطور کاهش چهل نیوتن متری گشتاور از نظر نگارنده محترم تفاوتی محسوب نمیشود!؟
ضمنا در خصوص استقبال مشتریان بهتره سری به آمار تولید و فروش خودرو بزنید به عنوان مثال تولید و فروش شاهین بیش از دوبرابر تارا است

حمید
1402-02-22 11:43
پاسخ به  مصرف کننده

اینکه شما دارید و خوشتون اومده دلیل نمیشه همه دوست داشته باشن الان قیمت شاهین با اون همه امکانات و اپشن و ظاهر زیبا ششصد میلیونه ولی پارس قدیمی از مد افتاده با موتور tu5 نزدیک هشتصد میلیون چرا چون کسی بیشتر از این برا شاهین پول نمیده چرا چون از نظر من یکی زییاترین خودرو ایرانه ولی موتورش اشغاله متاسفانه اگر موتورش تغییر بدن زیر یک میلیار نمیتونی بخریش

محمد
1401-09-09 16:16

من با تحقیق بسیار فراوان برعکس تصوات خودم و چیزایی که مردم میگفتن،موتور m15 توربو خیلی قوی تر از tu5 هست.حتی اگه tu5+ بیاد،آخه ۱۴۴نیتون گشتاور یه شیب رمپ رو بزور راه میره چه برسه گردنه و پیچ

Amir
1401-12-21 16:44
پاسخ به  محمد

ربطی نداره داداش tu5 کلا موتور بی سر صدا و تیز هست و کمتر هزینه داره بنظرم

علی
1402-01-27 21:14
پاسخ به  محمد

ریدی با این تحقیق کردنت

علی ۲
1402-03-03 13:28
پاسخ به  علی

با علی موافقم

اشکان
1402-03-29 16:33
پاسخ به  محمد

ببخشید ولی ریدی با این تحقیق کردنت یه کلام بگو من تعصب این موتور m15 اشغال رو دارم
اخه مرد حسابی این موتور مسخره لاجون رو به تیوفایو میزنی چرا شر میگی