با 250 میلیون تومان چه ماشینی بخرم؟

فهرست مطالب


خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت، همواره به عنوان محصولاتی پرفروش برای کشورهای در حال توسعه مطرح بوده‌اند. البته باید خاطرنشان کرد که خرید این خودروها برای مشتریان در کشورهای فوق با هزینه زیادی همراه خواهد بود اما به جز این خودروهای اقتصادی، گزینه خاصی به جز اتومبیل‌های کارکرده خارجی نسبتا مسن در اختیار آن‌ها نخواهد بود.

بازار ایران نیز که همواره با مواردی همچون انحصار و عرضه ناکافی رنج برده است، در طول دو سال گذشته شاهد رشد روزانه قیمت خودرو بوده است. اکنون مشتریان ایرانی برای خرید یک خودرو اقتصادی تولید داخل بایستی هزینه‌ای در حدود 250 میلیون تومان را بپردازند که تهیه چنین مبلغی برای مصرف‌کنندگان ایرانی به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل در این نوشتار به بررسی خودروهای 250 میلیون تومانی بازار پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تا یک راهنمای خرید کامل را برای مشتریان فراهم کنیم. لازم به ذکر است با توجه به تلاطم نرخ خودرو در بازار، این قیمت‌ها قطعی نیستند و پس از مدتی دستخوش تغییر خواهند شد.

پژو پارس ساده مدل 1398

اگر به دنبال خرید خودرویی هستید که همزمان ظاهر زیبا، قیمت مقرون به صرفه، بازار خرید و فروش پررونق، مشخصات فنی قابل قبول و گستردگی خدمات پس از فروش را با بودجه 250 میلیون تومان در اختیار شما قرار دهد، گزینه‌ای بهتر از پژو پارس پیدا نخواهید کرد. جای تاسف دارد که تنها مدتی پیش از نگارش این مقاله می‌توانستید با بودجه 250 میلیون تومان نسخه‌های صفرکیلومتر این خودرو را خریداری کنید اما به واسطه رشد قیمت‌ها، اکنون گزینه‌های کارکرده با مدل 1398 در دسترس شما خواهند بود.

پژو پارس

رانا پلاس مدل 1399

رانا پلاس یکی از محصولات جدید ایران خودرو است که از سال 1399 وارد خط تولید این شرکت شده است. رانا پلاس نسخه فیس‌لیفت شده و ارتقا یافته رانا محسوب می‌شود که با چهره‌ای جدید و امکاناتی بیشتر در اختیار مشتریان قرار گرفته است. به نظر می‌رسد رانا پلاس حداقل طی چند سال آینده روی خط تولید ایران خودرو باقی بماند، بنابراین خرید آن در شرایط فعلی یک انتخاب کاملا منطقی خواهد بود.

رانا پلاس 1399

رانا پلاس از همان مشخصات فنی رانا LX بهره می‌برد که از ترکیب موتور 1.6 لیتری TU5 و گیربکس پنج سرعته دستی تشکیل شده است. این ترکیب برای وزن نه چندان زیاد رانا پلاس مناسب به نظر می‌رسد و از سوی دیگر مصرف سوخت خودرو نیز اقتصادی خواهد بود. از جمله امکانات جدید رانا پلاس در مقایسه با رانا LX‌ می‌توان به این موارد اشاره کرد:‌ فرمان طرح جدید همراه با دکمه‌های کنترلی، کروز کنترل، چراغ‌های با گرافیک جدید، سیستم پخش جدید به همراه بلوتوث و استاندارد آلایندگی یورو 5. در حال حاضر با بودجه‌ای در حدود 250 میلیون تومان، قادر خواهید بود تا نسخه‌های کم کارکرد رانا پلاس را با مدل 1399 خریداری کنید که در شرایط فعلی از ارزش خرید قابل توجهی برخوردار هستند.

برلیانس  H330 اتوماتیک با موتور 1.5

نوبت به تنها گزینه اتوماتیک این لیست یعنی برلیانس H330‌ اتوماتیک می‌رسد. با توجه به رشد فزاینده ترافیک شهرها، خودروهای اتوماتیک روز به روز بین مشتریان ایرانی محبوب‌تر می‌شوند اما از سوی دیگر عرضه این خودروها به بازار چندان پرتراکم نیست. یکی از معدود خودروهای اتوماتیک دوست‌داشتنی در این بازه قیمتی، برلیانس H330‌ اتوماتیک است که با بودجه تقریبی 250 میلیون تومان، قادر به خریداری نسخه‌های کارکرده این خودرو با مدل 1394 و موتور 1.5 لیتری خواهید بود.

برلیانس H330 با موتور 1.5 لیتری

مشخصات فنی برلیانس H330‌ اتوماتیک با موتور 1.5 لیتری آماری متوسط را به نمایش می‌گذارند که از نظر شتاب و سرعت جذابیت چندانی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت. با این حال سهولت رانندگی با این خودرو در شهر و مصرف سوخت اندک در مقایسه با سایر خودروهای اتوماتیک هم‌رده، برلیانس H330‌ اتوماتیک را به گزینه‌ای مطلوب برای کسانی تبدیل کرده است که قصد دارند از اتومبیل خود در ترافیک‌های شهری استفاده کنند. علاوه برآن با خرید تیپ اتوماتیک برلیانس H330‌، امکاناتی همچون نمایشگر سیستم صوتی را نیز در اختیار خواهید داشت.

دنا معمولی مدل 97

گرچه دنا از لحاظ فنی، ساختاری و کیفیت سواری در حد سمند EF7 برآورد می‌شود، اما نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است طراحی ظاهری جذاب‌تر به همراه اضافه شدن امکاناتی همچون نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک و کروز کنترل به لیست تجهیزات این خودرو است که سبب خرسندی مشتریان ایرانی از این نسخه فیس لیفت سمند  و محبوبیت این خودرو در بازار شده است.

دنای معمولی

موتور ملی EF7 با قدرت 115 اسب بخار و گشتاور 157 نیوتن متر در زیر کاپوت این خودرو قرار گرفته است که نیروی حاصل از آن توسط یک گیربکس دستی 5 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

درمجموع مزایایی همچون ظاهر زیبا به همراه کابین جادار و نسبتا جدید، آپشن‌های رفاهی بیشتر از برخی حریفان داخلی و خدمات پس از فروش گسترده از جمله مواردی هستند که موجب استقبال خریداران داخلی از دنا معمولی شده است.

پژو 206 تیپ 2 صفر

شاید باور این مساله دشوار باشد اما تنها مدت کوتاهی پیش از نگارش این مقاله، قادر بودید تا با بودجه 250 میلیون تومان نسبت به خرید پژو 206 تیپ 5 صفرکیلومتر با مدل 1399 اقدام کنید. با این حال عجایب بازار خودرو ایران انگشت شمار نیستند و اکنون با چنین بودجه‌ای می‌توانید پژو 206 تیپ 2 صفر با مدل 1400 را خریداری کنید، خودرویی که به تازگی با افزایش شدید قیمت در کارخانه مواجه شده است.

پژو 206 تیپ 2

سخن گفتن در مورد پژو 206 تیپ 2 بیهوده به نظر می‌رسد، چرا که این خودرو در طی دو دهه حضور خود در بازار به اندازه کافی برای تمامی مشتریان ایرانی شناخته شده است. چهره زیبا، مصرف سوخت اقتصادی و بازار خرید و فروش پررونق سه مزیت عمده پژو 206 برای مصرف‌کنندگان ایرانی هستند که پس از گذشت 20 سال همچنان به قوت خود باقی هستند. پژو 206 تیپ 2 در حال حاضر با خودروهایی همچون کوییک و تیبا 2 رقابت می‌کند اما بازار خرید و فروش پررونق‌تری نسبت به دو رقیب سایپایی خود دارد. وفور قطعات یدکی و آشنایی تمام تعمیرکاران با این خودرو نیز از جمله دیگر مزایا پژو 206 تیپ 2 محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی، مهلت کوتاهی برای خرید باقی مانده است!

نام خودرو

بازار خرید و فروش

فنی و شتاب

لذت سواری

خدمات پس از فروش

هزینه نگهداری

امکانات و تجهیزات

امتیاز نهایی

رانا پلاس  

7

8

7

8

7

6

43

دنا

7

7

7

8

6

7

42

پژو 206

7

6

6

8

7

5

39

برلیانس H330

6

6

7

6

6

7

38

پژو پارس

7

8

7

8

6

6

42

اگر آگهی‌های ارائه شده در بازه قیمتی 250 میلیون تومان را مورد بررسی قرار دهید، با طیف گسترده‌ای از خودروهای مختلف روبرو خواهید شد که امکان بررسی تمامی آن‌ها در قالب یک مقاله وجود ندارد. از جمله این خودروها می‌توان به برخی نسخه‌های کارکرده تندر 90 و تندر پلاس با کارکرد بالا اشاره کرد که مدتی است تولید آن‌ها متوقف شده و ممکن است در آینده ای نزدیک برای دسترسی به قطعات این خودروها با اندکی چالش مواجه شوید. ممکن است برخی نمونه‌های پژو 207 دنده‌ای را نیز در این بازه قیمتی مشاهده کنید که گزینه‌های مناسبی برای خرید محسوب می‌شوند، به شرطی که از قوای فنی سالم و بدنه‌ای بدون آسیب برخوردار باشند.

با توجه به افزایش قابل توجه قیمت خودرو در کارخانه، باید منتظر افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نیز باشیم که دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورتی که بودجه لازم برای خرید یک خودرو را در اختیار دارید، در زمانی کوتاه نسبت به این کار اقدام کنید. همچنین اگر برای انتخاب گزینه نهایی در این بازه قیمتی مردد هستید، می‌توانید با کارشناسان و مشاوران همراه مکانیک تماس حاصل کنید تا در کوتاه‌ترین زمان شما را به سمت خریدی مطمئن و دلپذیر راهنمایی کنند.

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
1 دیدگاه
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
مهدی
1401-10-05 20:31

وا اسفا! !!!