مقایسه هایما s5 و فردا sx5|ارزش خرید کدام بالاتر است؟

فهرست مطالب


در این مقاله به مقایسه هایما s5 و فردا sx5 می‌پردازیم، زیرا این دو کراس اوور جمع‌وجور در حال حاضر تقریبا در یک رنج قیمت قرار دارند و به احتمال زیاد این سوال برای مشتریان پیش می‌آید که هایما s5 بخریم یا فردا sx5 ؟ بنابراین در ادامه با مقایسه فردا sx5 و هایما s5 از مجله خودرو همراه مکانیک با ما همراه باشید تا اگر قصد خرید هایما s5 یا فردا sx5 را دارید، پاسخ سوالاتتان را به طور نسبتا کامل دریافت کنید.

هایما S5

مقایسه هایما S5 و فردا SX5 از نظر طراحی

طراحی بیرونی هر دو خودرو به عنوان محصولات نه‌چندان گران‌قیمت تقریبا قابل قبول ارزیابی می‌شود، اما در این بین ظاهر فردا اس ایکس ۵ کمی خانوادگی‌تر به نظر رسیده و درعوض هایما اس ۵ چهره تهاجمی‌تری از خود به نمایش می‌گذارد.

فردا SX5

 طراحی داخلی فردا sx5 پختگی و اصالت بیشتری داشته و در مقایسه با نمای داخلی هایما S5 جذاب‌تر جلوه می‌کند. در بحث میزان فضای داخل اتاق نیز به دلیل فاصله محوری بزرگتر محصول فردا موتور، شاهد فضای بیشتری برای سرنشینان این خودرو در مقایسه با هایما اس فایو هستیم.

نمای داخل هایما S5

به ویژه صندلی‌های ردیف عقب فضای بیشتری برای زانو و پاهای سرنشینان فراهم می‌آورند. در مورد صندوق عقب نیز وضعیت هایما اس ۵ کمی بهتر بوده و فضای بیشتری در اختیار لوازم کاربران خود قرار می‌دهد. کیفیت متریال به کار رفته در ساخت کابین هر دو خودرو نیز متناسب با محدوده قیمتی آن‌ها به نظر می‌رسد و می‌تواند موجبات رضایت نسبی مشتری را فراهم آورد.

مقایسه مشخصات فنی فردا sx5 و هایما s5

در بخش فنی هایما s5 با اختلاف بسیار زیاد برنده این مقایسه به حساب می‌آید. زیرا موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ آن قادر به تولید ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۲۳ نیوتن ‌متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک معمولی به سوی محور جلو هدایت می‌شود. استفاده از این مجموعه فنی باعث مشده تا هایما اس ۵ نسبت به رقبای خود محصولی بسیار چابک باشد و شتاب صفر تا صد آن چیزی حدود ۹ تا ۹.۵ ثانیه ارزیابی شود.

 اما در سوی دیگر فردا sx5 توان حرکتی پایین‌تری را به واسطه استفاده از موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی خود به نمایش می‌گذارد. این پیشرانه تنها ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن ‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس فردا اس ایکس ۵ از نوع سی وی تی با شش دنده مصنوعی است که در مقایسه با گیربکس اتوماتیک AT عملکرد آرام‌تری را ارائه می‌دهد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو چیزی حدود ۱۵ ثانیه عنوان شده که درنتیجه اختلاف زیادی با رقیب دارد و در بحث چالاکی و شتاب نمی‌تواند هیچ‌گونه حرفی برای گفتن در برابر هایما s5 داشته باشد؛ بنابراین اگر شتاب و کشش بالای خودرو مورد نظر شماست، خرید فردا sx5 انتخاب مناسبی برای شما نیست.

 اما نکته مثبت موتور فردا SX5 این است که این پیشرانه از سیستم مکش تنفس طبیعی فاقد توربو برخوردار بوده و با توجه به کیفیت نسبتا پایین بنزین در ایران و حساسیت کمتر موتورهای تنفس طبیعی نسبت به سطح کیفی سوخت، می‌توان نتیجه گرفت که میزان استهلاک و خرابی موتور فردا sx5 در طول زمان پایین‌تر بوده و حساسیت کمتری نسبت به سطح کیفی بنزین از خود نشان می‌دهد. این در حالی است که پیشرانه‌های توربوشارژ در برابر کیفیت بنزین حساسیت بسیار بالاتری داشته و نیازمند نگهداری دقیق‌تر هستند. در جدول زیر کلیه جزئیات مورد نیاز پیرامون مشخصات فنی این دو کراس اوور مونتاژ داخل ارائه شده است.

مدل خودرو

هایما S5

فردا SX5

پیشرانه

چهار سیلندر توربو شارژر با آرایش خطی سیلندرها

چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها

حجم موتور (lit)

1.5

1.6

حداکثر قدرت(اسب بخار)

161

121

حداکثر گشتاور(نیوتن‌متر )

223 

151

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک AT

CVT اتومات با 6 دنده مصنوعی

مصرف سوخت (ترکیبی)

8 لیتر در صد کیلومتر

7.2 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفرتاصد (S)

9.5

15

حداکثر سرعت (Km/h)

170

180

وزن (KG)

1445

1350

در مورد تجربه سواری نیز می‌توان عنوان کرد که گرچه هر دو خودرو سواری نسبتا نرمی را ارائه می‌دهند اما از این بابت فردا اس ایکس ۵ سیستم تعلیق نرم‌تری دارد و لذت سواری بیشتری به کاربر انتقال می‌دهد. در بحث هندلینگ و پایداری نیز در حالت عادی وضعیت هر دو خودرو قابل قبول ارزیابی می‌شود اما در سرعت‌های بالا با توجه به قدرت موتور بسیار بیشتر هایما اس ۵ می‌توان انتظار بروز کم فرمانی هنگام عبور از پیچ‌ها با سرعت بالا را داشت که نیازمند رعایت جانب احتیاط بیشتری از سوی راننده این خودرو خواهد بود.

نمای عقب فردا SX5

مقایسه آپشن های فردا sx5 و هایما s5

پس از مقایسه آپشن های این دو خودرو متوجه خواهید شد که شرایط هایما اس ۵ نسبت به حریف بهتر بوده و باتوجه به بازه تقریبا بکسان قیمت هایما S5 اتوماتیک و فردا sx5 برد با هایما بوده و آپشن های متنوع‌تری در آن به کار برده شده است. از جمله حضور تنظیم برقی صندلی‌های جلو، چهار کیسه هوای بیشتر مجموعا ۶ عدد، دوربین ۳۶۰، تهویه اتوماتیک و گرمکن آینه‌های کناری، سیستم کنترل کشش یا هرزگردی جزو مزیت‌های هایما اس ۵ نسبت به حریف به شمار می‌روند. درعوض فردا اس ایکس ۵ هم از سامانه اتولایت، سیستم چرخش چراغ‌ها و فرمان برقی سود می‌برد.

از جمله امکانات مشترک این خودرو نیز می‌توان به سیستم کروز کنترل، کنترل توقف در سربالایی، کنترل پایداری،سنسور پارک عقب، حسگر فشار باد تایرها، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی به همراه نویگیشن و دوربین عقب و آینه‌های جانبی تاشونده برقی نام برد.

نمای عقب هایما S5

نتیجه‌گیری؛ هایما اس ۵ بخریم یا فردا sx5 

دو عامل مهم در مزیت پیدا کردن خرید هایما s5 نسبت به فردا اس ایکس ۵ به چشم می‌خورد. اول اینکه از لحاظ توان حرکتی هایما اس ۵ به مراتب بهتر از حریف عمل کرده و کارکرد بسیار هیجان‌انگیز و پرشتاب‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد. در نتیجه در سربالایی‌ها و هنگام سبقت‌گیری هیچ‌گونه مشکلی از این جهت برای شما وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر هایما اس ۵ سال‌هاست که در بازار ایران حضور داشته و با توجه به اینکه از سوی ایران خودرو عرضه می‌شود، از لحاظ خدمات پس از فروش وضعیتی به مراتب بهتر از فردا اس ایکس ۵ تازه وارد خواهد داشت.

هایما S5

همچنین در بحث امکانات رفاهی و ایمنی نیز وضعیت هایما بهتر از حریف بوده و خودروی فول آپشن‌تری به حساب می‌آید. بنابراین به نظر می‌رسد که ارزش خرید هایما اس ۵ نسبت به فردا SX5 بالاتر باشد و درمجموع خودروی بهتری نسبت به حریف به حساب می‌آید. اما در طرف دیگر فردا اس ایکس ۵ کابین جادار و زیباتری ارائه می‌دهد. همچنین به دلیل برخورداری از موتور تنفس طبیعی علی‌رغم قدرت کمتر، استهلاک پایین‌تری داشته و نسبت به کیفیت بنزین حساسیت کمتری از خود بروز می‌دهد.

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
5 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
حمید
1403-01-12 03:36

سلام
من یه دونه sx 5 گرفتم قرار بود ۱۲۰روزه بدن
۱۵ماه طول کشید
الانم که داد رنگش مشکل داره
روی شیار های سقفش رد جوش هستش که روش رنگ ماسیده …و شنیدم مال چند نفری اینطور بوده مدل های ۴۰۳ سفید

محمد
1402-11-24 23:28

سلام هایما واقعا حرف نداره عالی عالی

هادی کرفی
1402-04-25 10:32

سلام مدتیه که دارم تورنج قیمت هایما و اس ۵ فرداموتور تحقیق میکنم. نظرات مخالف وموافق هردوخودرو رو مطالعه کردم نتیجه اینکه : برای خرید یک خودرو باید سلیقه خریدار، رنج قیمت ، خدمات پس از فروش و …. غیره رو مد نظر داشت وخودرو مورد نظر روباخودش مقایسه کرد ودید که آیا ارزش خرید رو داره یانه بعد معایب و مزایاشودرنظربگیریم کلا ماشینای الآن مثل ماشینای کره ای ۱۰ تا ۱۵ سال پیشن و هنوز برای خیلیا هنوز جانیفتاده و باخریدش مخالفت میکنن بنظرم تورنج قیمتی الآن s5فردا موتور گزینه بدی نمیتونه باشه بشرطی تولید کننده خدمات پس از… بیشتر »

محمدرجب زاده
1401-08-19 19:54
امتیاز دهی :
     

باسلام وسپاس از زحمات دست اندرکاران جهت مقایسه و دیگر اطلاعات.خواهشمنداست ترتیبی اتخاذ تا مقایسه به انتخاب خودنفرباشد.سپاس از همراهی شما

مهدی ازبیرجند
1401-08-19 00:31

باسلام.من ازتیرماه هایما اس 5 سوارمیشم و قبل اون اسپورتیج داشتم ولی شک نکنیدکه در محدوده ی قیمتی 700 تا 800 ملیون هیچ خودروی صفرکیلومتری یارای رقابت با اون رو نداره.البته با گیربکس 6 سرعته.