مقایسه تیگو 5 و هایما s5

فهرست مطالب


در روزهایی که کراس‌اوور سوارشدن مد شده است و خودروسازان داخلی نیز فعلاً هیچ کراس‌اووری را با برند خود تولید نمی‌کنند؛ چینی‌ها فرصت را غنیمت شمرده‌ و سیلی از خودروهای قدبلند خود را روانه بازار کشور ما کرده‌اند. در این شرایط، طبیعی است که بسیاری از افراد به‌عنوان خریداران بالقوه کراس‌اوورهای چینی محسوب شوند و راجع‌به مشخصات، مزایا و معایب هرکدام از این خودروها نسبت به رقبا سؤال داشته باشند. به همین بهانه، این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک را به مقایسه دو کراس‌اوور چینی نسبتاً خوش‌نام بازار اختصاص داده‌ایم. تا پایان مقایسه تیگو 5 و هایما s5 با ما همراه باشید.

معرفی تیگو 5 و هایما s5

معرفی تیگو 5

تیگو 5 به‌عنوان دومین عضو خانواده تیگو شرکت چری، نخستین بار در سال 2013 رونمایی و به بازار عرضه شد. این کراس‌اوور کامپکت چینی در سال 1394 روی خط مونتاژ شرکت مدیران خودرو آمد و به‌لطف ظاهر به‌روز و آپشن‌های مناسب خود با استقبال خوبی مواجه شد. حدود یک‌سال بعد نیز نسخه فیس‌لیفت این خودرو به ایران آمد که عرضه آن با یکسری تغییرات و به‌روزرسانی‌ها تا امروز ادامه دارد.

در سمت دیگر هایما s5 را داریم که یکسال دیرتر از رقیب خود یعنی در سال 2014 متولد شده است. اواخر سال 1396 بود که هایما s5 روی خط مونتاژ ایران خودرو خراسان آمد تا پس از هایما s7 دومین نماینده این خودروساز چینی در ایران باشد. اوضاع برای هایما s5 به‌خوبی پیش می‌رفت اما تشدید تحریم‌ها باعث شد تا روند رسیدن قطعات CKD به ایران خیلی سخت‌تر از گذشته شود و در نهایت، تولید این خودرو در اوایل سال 1399 متوقف شد. اما خوش‌بختانه این توقف تولید موقتی بود و مدتی است که هایما s5 دوباره به‌صورت محدود به سبد محصولات ایران خودرو بازگشته است.

معرفی هایما s7

البته به‌نظر می‌رسد که ایران خودرو برنامه دارد تا تیراژ این خودرو را افزایش دهد. چراکه هایما s5 پلاس نیز معرفی شده است و به‌زودی وارد بازار خواهد شد. ناگفته نماند که هایما s5 برخلاف چری تیگو 5 هیچ بروزرسانی ظاهری را در بازار ایران تجربه نکرده است و تاکنون خبری از عرضه نسخه فیس‌لیفت (مدل 2018) آن نیست.

مقایسه تیگو 5 و هایما s5 از جنبه طراحی

برای مقایسه تیگو 5 و هایما s5 از نظر طراحی ظاهری باید بگوییم که طراحان هر دو خودرو موفق شده‌اند با به‌کارگیری المان‌هایی مثل خطوط برجسته بدنه، جلوپنجره کروم‌کاری و بازی با خطوط داخل چراغ‌ها، چهره‌ای به‌روز و دوست‌داشتنی را برای محصولات خود ترسیم کنند. در این میان، چری تیگو 5 با ابعاد بزرگ‌تر و خطوط ساده‌تر بدنه، نمایی لوکس‌تر و خانوادگی‌تر دارد اما هایما s5 برخلاف ابعاد کوچک‌ترش نسبت به رقیب، ابهت ظاهری و جسارت بیش‌تری دارد و جوان‌ترها را به‌سوی خود می‌کشاند.

چری تیگو 5

البته نکته‌ای که لازم است در خصوص طراحی ظاهری چری تیگو 5 و هایما s5 به آن اشاره کنیم این است که متأسفانه رعایت تناسب ابعادی در هر دو این خودروها، با ایده‌آل خود فاصله دارد و اگر کمی تخصصی‌تر به آن‌ها نگاه کنیم، این نکته توی ذوق می‌زند.

تفکر متفاوت طراحان دو خودرو در کابین نیز خود را نشان می‌دهد. جایی که چری تیگو 5 با تودوزی دورنگ، مانیتور بزرگ و تزئینات مشکی پیانویی، سعی کرده است تا فضایی لوکس، چشم‌نواز و نزدیک به خودروهای چند کلاس بالاتر را برای سرنشینان خود فراهم کند. هایما s5 نیز هرچند تودوزی دورنگ و تزئینات مشکی پیانویی را دارد اما چیدمان متفاوت دکمه‌ها و شیب نامتعارف روبه پایین مجموعه داشبورد، فضا را به‌سمت یک طرح اسپرت و جوان‌پسند برده است.

مقایسه امکانات رفاهی تیگو 5 و هایما s5

مقایسه امکانات رفاهی تیگو 5 و هایما s5

 چری تیگو 5 و هایما s5 با سطح مطلوبی از آپشن‌ها پا به بازار کشور ما گذاشته‌اند که از جمله آپشن‌های مشترک آن‌ها می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم: کی‌لس استارتر، سانروف، کروز کنترل، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی و نویگیشن (مسیریاب)، دوربین دید عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، دی‌لایت و…

مقایسه امکانات رفاهی تیگو 5 و هایما s5

در این میان، فول‌ترین و جدیدترین تیپ تیگو 5 در بازار (تیپ IE) با تجهیز به سنسور پارک جلو، سنسور نور، سنسور باران، تهویه مطبوع دوکاناله، گرم‌کن صندلی‌های جلو، درایو مُد دوحالته(Eco-Sport) و مانیتور بزرگ‌تر (10 اینچی) سعی می‌کند خود را پرآپشن‌تر از رقیب نشان دهد اما در مقابل، هایما s5 نیز از دوربین 360 درجه و تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو برخوردار است که در محصول چری وجود ندارند. بنابراین بخش امکانات رفاهی مقایسه تیگو 5 و هایما s5 برنده قطعی ندارد و سلیقه خریدار، گزینه برتر این قسمت را مشخص خواهد کرد.

مقایسه تیگو 5 و هایما s5 از نظر ایمنی

مقایسه تیگو 5 و هایما s5 از نظر ایمنی

مقایسه تیگو 5 و هایما s5 در بخش امکانات ایمنی فعال خیلی تنگاتنگ دنبال می‌شود و خوش‌بختانه هردو خودرو به‌لطف امکاناتی مثل ترمز کمکی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، در مواقع اضطراری به راننده خود کمک می‌کنند. البته چری تیگو 5 آپشن سیستم ضدلغزش را بیش‌تر از رقیب ارائه می‌کند اما در بخش ایمنی غیرفعال، این هایما s5 است که با تجهیز به 6 ایربگ (در 10 نقطه) برتر از تیگو 5 با 4 ایربگ ظاهر می‌شود.

تجهیزات

چری تیگو 5 تیپ IE

هایما s5

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کمربند ایمنی پیش‌کِشنده برای سرنشینان جلو، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HHC)

کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده برای سرنشینان جلو، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (درمجموع 4 عدد)

راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده‌ای سرتاسری (در مجموع 6 عدد)

سیستم ترمز و پایداری

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (DTC)، سیستم ضد لغزش (ASR)

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BAS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)

هر دو خودرو نیز از تست‌های ایمنی موسسه چینی C-NCAP سربلند بیرون آمده و 5 ستاره ایمنی را کسب کرده‌اند. البته هایما s5 با امتیاز کلی 55.5 اندکی برتر از چری تیگو 5 با 52.9 امتیاز ظاهر شده است.

مقایسه مشخصات فنی و تجربه رانندگی تیگو 5 و هایما s5

مقایسه مشخصات فنی و تجربه رانندگی تیگو 5 و هایما s5

چری تیگو 5 نیروی خود را از یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 139 اسب بخار و حداکثر گشتاور 182 نیوتن‌متر می‌گیرد که این پیشرانه، نیروی خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب‌متغیر (CVT) به محور جلوی این چینی محبوب منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی تیگو 5 با این مشخصات فنی نیز به‌ترتیب برابر با 9.3 لیتر در صد کیلومتر و 12.8 ثانیه است.

البته شرکت مدیران خودرو چند وقت پیش و به‌مناسبت بیستمین سالگرد فعالیت خود، نسخه‌ای از تیگو 5 را با پیشرانه 1.5 لیتری توربو و در تعداد 240 دستگاه عرضه کرد که ما به‌دلیل تعداد اندک این نسخه در بازار از بررسی آن صرف‌نظر می‌کنیم و نسخه تنفس طبیعی را برای مقایسه با هایما s5 درنظر داریم.

مقایسه مشخصات فنی و تجربه رانندگی تیگو 5 و هایما s5
موتور هایما s5

اما به هایما s5 می‌رسيم که بنابه رسم چند وقت اخير خودروهاي چيني از يک پيشرانه 1.5 ليتري توربو بهره مي‌برد که اين پيشرانه حداکثر قدرت 148 اسب بخار و حداکثر گشتاور 210 نيوتن‌متر را توليد و از طريق يک گيربکس اتوماتيک ضريب‌متغير (CVT) روانه محور جلوي اين فرزند کوچک هايما مي‌کند. هايما s5 با اين مشخصات فني قادر است طي زمان 12.5 ثانيه از حالت سکون به سرعت 100 کيلومتر در ساعت برسد. مصرف سوخت ترکيبي و رسمي اين خودرو نيز برابر با 7.8 ليتر در صد کيلومتر است. اين اعداد و ارقام از برتري فني محصول هايما نسبت به محصول چري حکايت مي‌کند اما بهتر است قضاوت نهايي را به بخش مقايسه تجربه رانندگي موکول کنيم.

اما قسمت اصلی مقایسه تیگو 5 و هایما s5 از این‌جا آغاز می‌شود. چری تیگو 5 به‌لطف ابعاد بزرگ‌تر بدنه، کابین جادارتری نسبت به هایما s5 دارد که ترکیب این کابین جادار با صندلی‌های نسبتاً راحت و سواری نرم، این خودرو را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مسافرت‌های خانوادگی تبدیل کرده است. درحالی‌که هایما s5 ذات اسپرت‌تری دارد و این اسپرت‌بودن را هم در فضای فشرده‌تر کابین و هم کیفیت سواری خود نشان می‌دهد.

هایما s5

اما در بخش عملکرد فنی ورق برمی‌گردد و طبیعی است که محصول هایما با پیشرانه قوی‌تر مجهز به توربوشارژر خود شانسی برای درخشش رقیب باقی نگذارد. البته صبر کنید و خیلی مسحور توانمندی فنی هایما s5 نشوید! چراکه گیربکس CVT این خودرو عملکرد چندان هوشمندانه و جذابی ندارد و بخش زیادی از قدرت موتور را در آغاز حرکت هدر می‌دهد. در یک کلام بگوییم که هایما s5 در عمل ضعیف‌تر از آن چیزی است که روی کاغذ به‌نظر می‌رسد. اما هرچه که هست این خودرو عملکرد فنی بهتری را در مقایسه با چری تیگو 5 ارائه می‌کند و حداقل در شتاب‌گیری‌های ثانویه و سبقت‌گرفتن، آبروی راننده خود را می‌خَرَد.

در زمینه عایق‌بندی کابین نیز این هایما s5 است که دستِ برتر را دارد و در سرعت‌های بالا کم‌تر آرامش سرنشینان خود را به‌هم می‌زند. اما این خودرو نیز مثل اکثر خودروهای مجهز به گیربکس CVT، مشکل سروصدای زیاد پیشرانه در دورهای بالا را دارد.

مدل خودرو

چری تیگو 5

هایما s5

پیشرانه

4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها

4 سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها

حجم موتور (cc)

1971

1497

حداکثر قدرت

139 اسب بخار در 5750 دور

148 اسب بخار در 6000 دور

حداکثر گشتاور

182 نیوتن‌متر در 4300 – 4500 دور

210 نیوتن‌متر در 1800 – 4000 دور

گیربکس

اتوماتیک ضریب‌متغیر (CVT) با قابلیت تیپ‌ترونیک 7 سرعته مجازی و مجهز به حالت L

اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) مجهز به حالت اسپرت و با قابلیت تیپ‌ترونیک 6 سرعته مجازی

مصرف سوخت (ترکیبی)

9.3 لیتر در صد کیلومتر

7.8 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفرتاصد (ثانیه)

12.8

12.5

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

172

170

مقایسه شرایط بازار و جمع‌بندی نهایی

مقایسه شرایط بازار و جمع‌بندی نهایی

چری تیگو 5 حدود 6 سال است که در بازار کشور ما حضور دارد و در این مدت با استقبال خوبی مواجه شده اما هایما s5 در مدت زمان کوتاه‌تر و تعداد بسیار کم‌تری در ایران عرضه شده است. بنابراین طبیعی است که در این شرایط، چری تیگو 5 بازار فروش بهتری را تجربه کند. اما این به‌معنی خیلی خوش‌فروش بودن این خودرو نیست و تیگو 5 نیز مثل اکثر محصولات مدیران خودرو با مشکل افت قیمت زیاد در نسخه‌های کارکرده دست‌وپنجه نرم می‌کند.

از نظر گستردگی خدمات پس از فروش نیز هرچند نمایندگی‌های ایران خودرو پرتعدادتر از نمایندگی‌های مدیران خودرو هستند اما تعداد نه‌چندان زیاد هایما s5 باعث شده است تا بسیاری از نمایندگی‌های ایران خودرو خدمات آن را ارائه نکنند و در این بخش نیز همچنان دست برتر با محصول مدیران خودرو باشد. قطعات یدکی چری تیگو 5 نیز در بازار فراوان‌تر هستند اما در مقابل، قطعات هایما s5 قیمت مناسب‌تری دارند.

به‌عنوان کلام آخر مقایسه تیگو 5 و هایما s5 باید بگوییم که علی‌رغم شباهت قیمتی و کلاس بدنه این دو خودرو، مسیر خرید هریک کاملاً مشخص است. در صورتی که بیش‌تر قصد استفاده‌هاي روزمره و خانوادگي از خودروي خود را داريد و مسائلي مثل فراواني قطعات و استهلاک پايين مدنظرتان است، سراغ چري تيگو 5 برويد. اما اگر جوان‌تر هستيد و دوست داريد خودرويي نسبتاً متفاوت و با خلق‌وخوي کمي اسپرت‌تر سوار شويد؛ هايما s5 را انتخاب کنيد. برای اطلاع از قیمت هایما S5 توربو و قیمت چری تیگو 5 کلیک کنید.

 

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
5 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
Hooman
1402-08-13 17:10

عالی فقط ببخشید هایما اس پنج صد و شصت و یک اسبه ولی واقعا عالی بود

حیدر
1401-09-22 20:27
امتیاز دهی :
     

خیلی عالی بود

سردبیر
1401-09-27 13:24
پاسخ به  حیدر

سلام و ممنون از همراهی شما

حامد
1401-07-15 00:32

درود بر شما بابت اطلاعات مفیدتان

سینا محمدی
1399-08-20 23:14

منصفانه ترین مقایسه عمرم بود ممنونم از شما مدیران سایت همراه مکانیک