۹ نکته مفید و کاربردی برای تعویض روغن‌ موتور

فهرست مطالب


همانطور که می‌دانید روغن‌موتور در تمامی خودروها سه‌ کارکرد اصلی دارد و مهم‌ترین ویژگی آن روانکاری قطعات موتورهای درون‌ سوز است. این قطعات برای به‌حرکت درآوردن خودرو قطعات زیادی را با هم درگیر می‌کند. همچنین در این موتورها دما افزایش می‌یابد که روغن‌موتور یکی از کنترل‌‌کننده‌‌های این دما است.

 با توجه به‌ عدم امکان استفاده از مواد شوینده در قطعات موتور، این وظیفه را به‌ روغن‌ موتور واگذار می‌شود. روغن موتور وظیفه حساسی دارد و شاید انتخاب آن چندان ساده‌ به‌ نظر نمی‌رسد. به همین خاطر مقاله‌ای تحت عنوان نکات مفید و کاربردی برای تعویض روغن برای شما  آماده کرده‌ایم. اگر به درستی به این راهنما توجه کنید کار خیلی سختی در پیش نخواهید داشت.

هرچند وقت‌ یک‌ بار به تعویض روغن موتور بپردازیم ؟

قانون فرضی که برای تعویض روغن در نظر گرفته می‌شود هر پنج‌هزار کیلومتر یک‌بار است اما به خاطر داشته باشید که نمی‌توان همیشه طبق این قانون پیش رفت. زیرا پیشرانه‌های جدید به ‌محافظت بیشتری نیاز دارند و از سویی روغن آن‌ها دارای فراریت بیشتری است.

 اما به طور مثال خودرویی که سالانه ۱۵ تا ۲۵ هزار کیلومتر را می‌پیماید، بهتر است که در هر فصل تعویض ‌روغن انجام شود. اما زمانیکه کارکرد خودرو از ۳۰ هزار کیلومتر درسال بیشتر است، توصیه می‌شود تعداد دفعات تعویض ‌روغن را افزایش دهید.

چه شخصی باید پیچ کارتل را باز کند؟

توجه داشته باشید که امروزه تعویض‌ روغن کار چندان پیچیده‌ای نیست. اگر شما جسارت انجام این کار را داشته باشید از پس آن بر می‌آیید. فقط به خاطر داشته باشید که درکنار تعویض روغن‌موتور، فیلتر آن را نیز تعویض نمایید.

حتما محل مناسبی را برای تخلیه روغن کارکرده درنظر بگیرید. اما به‌طور کلی اگر حوصله دردسر ندارید انجام این کار را به تعویض ‌روغنی‌ها واگذار کنید. آن‌ها قادرند این کار را سریع‌تر و تمیزتر از شما انجام ‌دهند.

چگونه از شر روغن کارکرده خلاص شویم؟

اگر شما تمام مراحل تعویض روغن را به خوبی رعایت کنید، بازهم انتقال روغن کارکرده به‌ شرکت‌ها و افرادی که می‌دانند چگونه آلودگی آن را مدیریت کنند، جز سخت‌ترین مراحل کار تعویض است.

البته شاید با آشنایی با فردی که کار تعویض‌ روغنی را انجام می‌دهد بتواند این مشکل را برای شما حل کند. بهتر است پیش از حمل روغن اجازه دهید دمای آن کاهش یابد و سپس آن را در یک محفظه پلاستیکی بریزید و آن را به محل تعویض روغنی منتقل کنید.

 گرید مناسب روغن برای هر خودرو

همانطور که می‌دانید تعداد زیادی درجه گرانروی در بازار وجود ندارد. اما هرکدام از این درجه‌‌ها باید براساس شرایط طراحی موتور و تا حدی متناسب با محیط استفاده از خودرو برگزیده شوند. انجام این کار چندان سخت نیست فقط کافی است که به‌ دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

روغن دایناسوری یا سنتتیک

همیشه روغن‌های سنتتیک به‌عنوان روغن‌های گران قیمت شناخته شده‌اند. دلیل قیمت بالاتر این روغن‌ها، مقاومت بیشتر آن‌ها درمحیط گرم موتور و عملکرد بهتر در سطح مولکولی آن‌ها است.

باید هرچندوقت یک‌بار وضعیت روغن را چک کنیم؟

در خودروهای قدیمی نشانگری وجود دارد که سطح و شرایط روغن را به ‌ما نشان می‌دهد؛ اما اخیرا در خودروهای جدید این نشانگر حذف شده است و کار آن را به سنسورها واگذار شده است.

نشانه‌های بدی که از روغن‌موتور منتقل می‌شود

برخی نشانه‌ها همچون تغییر رنگ آن به قهوه‌ای تیره یا ریخته شدن روغن در کف پارکینگ به‌دلیل درگیری روغن‌موتور در مراحل حساس عملکرد پیشرانه، جز نشانه‌های ناخوشایند هستند و شما در این وضعیت حتما باید به ‌تعمیرکار مراجعه ‌کنید.  دود آبی‌رنگی که از اگزوز نیز خارج می‌شود می‌تواند نشانه‌ی بدی از نفوذ روغن به‌محفظه سوخت باشد.

بدترین شرایط برای روغن‌ موتور مربوط به چه‌ خودروهایی است؟

خودروهای قدیمی بیشترین نگرانی برای وضعیت روغن‌موتور دارند. خودروهای جدید به‌ حجم کمتری از روغن‌ موتور نیاز دارند. دانستن نکات حداقلی درباره انتخاب روغن مناسب در خودروهای جدید برای شما ضروری است.

آیا می‌توان به‌طور کامل از روغن‌موتور بی‌نیاز شد؟

استفاده از خودروهای برقی تنها راه خلاصی از روغن موتور است. این خودروها به‌سایر روانکارها نیاز دارند. اگر شما به‌ سراغ مدل‌هایی همچون تسلا، شورولت بولت یا نیسان لیف بروید، دیگر لازم نیست در مورد روغن‌موتور آن‌ها نگران باشید.

مطالعه مقالات زیر را ازدست ندهید:

مزایای سوزوکی گرند ویتارا

مشکل شاسی خودرو

سیستم برق خودرو

همه چیز در مورد طرح ترافیک

جعبه فیوز تندر 90

جعبه فیوز پژو 206

جعبه فیوز پژو پارس

 شکایت به خلافی خودرو

خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت

دریافت کارت سوخت

 

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها