رقیب تسلا 3، چینی از آب در آمد

فهرست مطالب


برند ژئومتری که ماه آوریل در چین معرفی شده یک ساختار مجزا دارد و مأموریت آن تولید خودروهای الکتریکی برای بازارهای جهانی است.

ژئومتری A اولین محصول این شرکت بوده و اگرچه کمی شبیه سدان امگرند GL جیلی می‌باشد اما از پلتفرم مخصوص خودرویی الکتریکی سود می‌برد. جیلی به وضوح تسلا مدل 3 را هدف گرفته و به روش‌های زیادی به آنچه که تسلا مدل 3 ندارد رسیده است.

این خودرو کار خود را به عنوان یک خودروی الکتریکی مناسب برای بازار انبوه شروع کرده است.

 

 


خطوط بدنه‌ی نسبتاً سنتی باعث پنهان شدن میزان نرمی و روانی خودرو شده‌اند اما بدانید که ضریب درگ آن تنها 0.2375 است. این آئرودینامیک مناسب به همراه وزن نسبتاً کم 1650 کیلوگرمی باعث می‌شوند حداکثر استفاده از باتری‌ها صورت بگیرد.

ما نسخه‌ی استاندارد این خودرو که مجهز به باتری 51.9 کیلوواتی بود را راندیم که برد 410 کیلومتری دارد. البته به زودی نسخه‌ای ارتقا یافته با محدوده حرکتی 500 کیلومتری هم عرضه خواهد شد. این مدل از باتری بزرگ‌تر با ظرفیت 61.9 کیلووات ساعتی استفاده خواهد کرد. البته برد این خودروها با تست‌های قدیمی‌تر NEDC اندازه‌گیری شده‌اند و تخمین زده می‌شود برد آن‌ها با استفاده از تست‌های واقعی‌تر WLTP به ترتیب برابر با 320 و 400 کیلومتر باشد.


داخل کابین ژئومتری A که وارد شوید شاهد پلاستیک‌های بافت‌دار اما کاملاً خشک و سخت خواهید بود. طراحی کلی داشبورد یک دست و تمیز بوده و کمی هم آینده‌نگرانه است. کل داشبورد در سلطه‌ی یک صفحه‌نمایش بوده هرچند ابعاد آن به بزرگی صفحه‌نمایش تسلا مدل 3 نیست.

جعبه‌داشبورد خودرو به‌صورت برقی و از طریق یک دکمه در کنسول مرکزی باز می‌شود اما فرایند باز شدن آن کمی پر سر و صداست.


فضای سر بخش عقب کابین زیاد نبوده و برای یک خودروی چینی هم فضای پای زیادی وجود ندارد که این موضوعی تعجب‌آور است.

از آنجایی که جیلی به دنبال کاهش هرچه بیشتر وزن بوده به همین خاطر خبری از لاستیک زاپاس هم نیست و نتیجه‌ی این کار ایجاد فضای بار مناسب است.

برخلاف مدل 3 تسلا، ژئومتری A پشت آمپری دارد که درست جلوی دید راننده قرار گرفته است. اطلاعات ضروری در صفحه‌ی کوچک نصب شده بالای ستون فرمان به نمایش درآمده و جزئیاتی همچون سرعت و ظرفیت باقی مانده‌ی باتری را نشان می‌دهد.

البته به لطف هدآپ دیسپلی موجود شما احتمالاً از آن‌ها استفاده نخواهید کرد مخصوصاً اینکه نشانی از برد باقی مانده‌ی خودرو یا تنظیمات ترمز احیا شونده در صفحه دیده نمی‌شود.

حالت‌های احیای انرژی ترمزها نیز تنها در صفحه‌نمایش مرکزی نشان داده می‌شوند اما اگر شما در حال استفاده از ناوبری باشید آنجا هم خبری از ترمز احیا شونده نخواهد بود.

دکمه‌های انتخاب کننده برای احیای نیرو و برای انتخاب بین حالت‌های اکو و اسپورت در یک دسته‌ی لانه زنبور مانند قرار گرفته‌اند و به لمس دست حساس هستند. اگرچه طراحی این بخش به خوبی صورت گرفته اما در زمانی که نور به آن‌ها بتابد به سادگی نخواهید توانست آن‌ها را ببینید.


پرفورمنس این خودرو اصلاً با مدل 3 قابل‌مقایسه نیست اما خب نمی‌توان آن را خودرویی کند دانست. ژئومتری A در جاده‌های کوهستانی عملکرد خوبی داشته و چابک است. فرمان خودرو در سرعت‌های پایین سبک و مصنوعی حس می‌شود اما با افزایش سرعت سنگین می‌شود که حس خوبی دارد.


خودروی موردبحث به تکنولوژی خودران سطح 2 مجهز بوده و در بزرگراه عملکرد خوبی دارد اما خب تنظیمات آن تکیه‌ی زیادی به انسان داشته و استفاده از آن هم به سادگی صورت نمی‌گیرد. این سیستم زمانی که حس کند خودرویی در جلو وجود دارد سرعت را کم می‌کند اما یک حسی وجود دارد که نشان می‌دهد به‌طور 100 درصد نمی‌توان به آن متکی بود.


سیستم تشخیص صوتی هوش مصنوعی بکار رفته در ژئومتری A هم بیش از آنکه اقدام به تغییر شرایط سیستم تهویه بکند دوست دارد درباره‌ی آب‌وهوا صحبت کند اما خب پاسخ‌های آن به سرعت انجام می‌شود. این خودرو از تجهیزات مناسبی سود می‌برد و برای سواری‌های روزمره بسیار خوب است و اکثر سفرهای شهری را پوشش می‌دهد.


تمامی این‌ها با قیمتی رقابتی و مناسب ارائه می‌شوند؛ اما ژئومتری A به عنوان خودرویی الکتریکی و پیشرفته دارای برخی نقاط ضعف در طراحی کابین بوده و در صورت تولید باید این نقایص را برطرف کند. با برد مشابه تسلا و قیمتی بسیار ارزان‌تر، جیلی می‌تواند در لیست گزینه‌های احتمالی خریداران اروپایی قرار بگیرد.

مشخصات ژئومتری A کامفورت :

  • قیمت: 25 هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: تک واحد الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: 160 اسب بخار/250 نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.8 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 150 کیلومتر در ساعت
  • محدوده حرکتی: 410 کیلومتر
  • موعد عرضه: سال 2020

منبع: autoexpress

حتما بخوانید :

بررسی فنی و آزمایش خودروی جیلی امگرند X٧

مقایسه رنو ساندرو و چری آریزو 5 توربو

مقایسه سراتو سایپا و چری آریزو 5 توربو

مقایسه ام جی 360 با اریزو 5 توربو

مقایسه رنو داستر و چری تیگو 7

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها