در خواست از رئیس جمهور برای آزاد سازی خودرو های وارداتی

فهرست مطالب


به گزارش مجله خودرو همراه مکانیک نزدیک به ۱۲هزار نفر در این صنف مشغول به کار بوده‌اند که درحال‎حاضر تعداد آن‌ها به 2هزار نفر رسیده است

درحالی‌که تا به امروز تنها ۴۷۰۰دستگاه از خودروهای موجود در گمرک موفق به دریافت پلاک و ورود به بازار شده‌اند، هنوز هم مشکل بیش‌از 8هزار دستگاه از خودروهای وارداتی در گمرک حل نشده است. از این میان، حدود ۲۸۰۰ دستگاه خودرو اظهار گمرکی شده و ۲۵۰۰خودرو بلاتکلیف هستند. ۲۸۰۰دستگاه دیگر نیز به دلیل بروز تخلفاتی در مراحل ثبت سفارش و واردات، توسط مراجع قضایی توقیف شده‎اند. اما درخصوص خودروهایی که تخلفی نداشته‎اند و همچنان در گمرک محبوس هستند، می‎توان با تسهیل شرایط ترخیص از سوی سازمان استاندارد، گمرک و بانک مرکزی اقداماتی به عمل آورد. اهمیت این تسهیل از آن‎جا است که روند کاهشی قیمت در بازار وارداتی‌ها را تقویت می‌کند. اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درخواستی فراتر از این مساله به رئیس‎جمهور ارائه داده است.

اگر قصد خرید خودرو دارید مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:
 تعویض پلاک خودرو 

راهنمای خرید خودرو دست دوم-بخش فنی

 استعلام خلافی خودرو

مهدی دادفر ضمن اعلام این موضوع به «دنیای خودرو» گفت: «وضعیتی که به‎واسطه تداوم ممنوعیت واردات خودرو برای شرکت‎های نمایندگی به وجود آمده است، غیر قابل قبول است. از این‌رو، طی نامه‎ای به رئیس‎جمهور خواستار آزادسازی واردات شده و از معاون اول ایشان و نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کردیم برای نجات این حوزه بزرگ کسب‎وکار از تعطیلی، این درخواست را اجابت کنند.»

ظرفیت واردات خودرو بدون منشأ ارزی داخلی

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‎که اگر واردات خودرو ادامه پیدا نکند، تمامی شرکت‌ها تعطیل خواهند شد، بیان کرد: «نزدیک به ۱۲هزار نفر در این صنف مشغول به کار بودند که درحال‎حاضر تعداد آن‌ها به 2هزار نفر رسیده است و در صورت تداوم ممنوعیت واردات، آن‌ها نیز از کار خود بیکار می‌شوند.»

دادفر افزود: «امیدواریم که جواب مثبت دریافت کنیم، چراکه انتظار ما به عنوان صنف دارای فعالیت قانونی، معقول است و موظف هستیم که این کار را پیگیری کنیم.»

وی ادامه داد: «ما درک می‎کنیم که شرایط کشور عادی نیست، اما تعهد می‎دهیم که در صورت آزادسازی واردات، بدون منشأ ارزی داخلی و به کمک سرمایه‎های ایرانیان خارج از کشور و با بهره‎گیری از اعتبارات خارجی فعالیت کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود، پاسخگوی تقاضای بازار داخلی باشیم و آن را سامان دهیم.»

برندهایی که شماره‎گذاری شدند

دادفر درخصوص قیمت‌گذاری و شماره‌گذاری خودروهای وارداتی نیز گفت: «در مورد خودروهایی که از گمرک خارج شده‌اند، علاوه بر شماره‌گذاری بحث قیمت‌گذاری و پرداخت مابه‌التفاوت توسط مشتریان نیز وجود دارد که به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است.»

وی اضافه کرد: «خودروهای برند هیوندا، کیا و رنو شماره‌گذاری شده و سایر برندها نیز در حال شماره‌گذاری هستند. فولکس‌واگن، کیا، تویوتا، رنو، هیوندا، میتسوبیشی و تعدادی هم سانگ‌یانگ از جمله خودروهایی هستند که تاکنون با تکمیل پروسه ثبت‌سفارش و ترخیص، موفق به دریافت پلاک شده‌اند.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تاثیرات ورود خودروهای وارداتی بر قیمت‌ها در بازار گفت: «این مساله مستقیما روی قیمت این محصولات تاثیر گذاشته و در کنار نزول نسبی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا، زمینه ثبات و تعادل را برای بازار خودروهای وارداتی فراهم کرده است.»

چشم‎انداز کوتاه‎مدت بازار خودروهای وارداتی

دادفر درخصوص چشم‎انداز کوتاه‎مدت بازار خودروهای وارداتی گفت‎: «طبیعتا وقتی از ثبات و تعادل حرف می‌زنیم، همه متغیرهای حاکم بر اقتصاد ایران از جمله نرخ تورم و بهای ارز را هم در نظر می‌گیریم. در چنین شرایطی می‌توان ادعا کرد قیمت مدل‌های وارداتی چند برابر افزایش را در مقابل سال گذشته تجربه کرده است. این درحالی است که تحمیل برخی هزینه‌ها به خریداران از سوی دولت موجب شده است قیمت تمام‎شده و نهایی خودروهای وارداتی بیش از انتظار فعالان و متقاضیان خرید این خودروها شود. البته انتظار داریم تورمی که از ابتدای سال به این بخش تزریق شده، رفته رفته کاهش یابد و به کمترین میزان ممکن خود از ابتدای سال برسد. اگر این حباب با ترخیص هرچه بیشتر خودروهای دپو شده در گمرک روبه‌رو شود، قطعا قیمت مدل‌های وارداتی به کمتر از مقادیر فعلی می‌رسد، اما نمی‌تواند قیمت خودروهای خارجی را به کمتر از قیمت تمام‎شده برای خریداران اولیه برساند.»

چالش هزینه‌های مابه‌التفاوت

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، مصرف‌کنندگان باید هزینه‌های مابه‌التفاوت را بپردازند اما اگر خریدار زیربار چنین مسائلی نمی‌رود یا نمی‌تواند منابع مالی موردنیاز تسویه حساب خودرو خود با نمایندگی را تامین کند، باید مرجعی برای تمام‎شدن این ماجرا وارد کار شود.

وی ادامه داد: «به‎طور متوسط بین ۱۵۰ الی ۵۰۰میلیون تومان هزینه مابه‌التفاوت را باید مشتریان بپردازند. شرکت‌ها نیز در این خصوص مدعی هستند و این نکته را هم باید گفت که شماره‌گذاری‌ها انجام شده است. بنابراین تعدادی از خودروها به دست مشتریان رسیده است.»

وی در پایان تصریح کرد: «امیدواریم با توجه به ترخیص خودروهای دپوشده در گمرکات، قیمت‌های خودرو خارجی در بازار کاهش پیدا کند، چراکه قیمت‌ها بیش از حد بالا است. البته آ‎ن‎طور که برآورد شده است، فضای قیمت‌ها کاهشی نیست و باید گفت در مقطع کنونی تا حدودی قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. این کاهش قیمت به دلیل شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و عرضه خودروسازان داخلی است. اما به محض این‎که عرضه متوقف شود و کار شماره‌گذاری‌ها به پایان برسد با توجه به این که واردات خودرو بسته است، قیمت‌ها به سمت افزایشی‌شدن می‌رود.»

اگر قصد خرید خودرو وارداتی را دارید مقالات زیر را از دست ندهید:

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها