تلفات ناشی‌از حوداث رانندگی دوباره صعودی شد

فهرست مطالب

آمار جدید سازمان پزشکی‌قانونی درباره افزایش تلفات ناشی‌از تصادف رانندگی به وعده‌ها و دلخوشی چندسال گذشته درباره کاهش این آمار پایان داد.

طبق اعلام این سازمان آمار تلفات ناشی‌از تصادف در سال گذشته 1.2‌درصد افزایش یافته است و روزانه 47 نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. به‌گفته یک نماینده مجلس، عامل انسانی نقش مهمی در تصادفات رانندگی دارد و این موضوع از سوی وزارت کشورو پلیس نادیده گرفته نشود.

 به گزارش «دنیای‌خودرو» سیر نزولی تلفات ناشی‌از حوادث رانندگی در یک‌دهه گذشته دوباره سیر صعودی به خود گرفت و زنگ خطر مرگ‌ومیر تصادف به صدا درآمد. برپایه اعلام آخرین آمار سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۷، ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شده‌اند که این تعداد نسبت‌به سال قبل از آن ۱.۲درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این آمار سال گذشته روزانه 47 و هر ساعت دو نفر بر اثر تصادف جان باخته‌اند. البته همان‌طور که بسیاری از مردم و روزنامه‌نگاران به خاطر دارند آغاز سال 97 با اخبار خوبی از وعده‌ها مسئولان و سیر نزولی کاهش تلفات ناشی‌از تصادف‌ها  روبه‌رو بود، به‌طوری‌که اعلام شد در فروردین‌ماه تصادف‌ها  ۱۲.۸‌درصد کاهش داشته است اما این کاهش با افزایش چشمگیر 19.2درصدی در بهمن‌ماه جبران شد و آمار تلفات در سال97 را نسبت‌به سال96 در مقیاس بالاتری قرار داد.

[irp posts=”3557″ name=”همه چیز در مورد کروکی تصادفات خودرو و نحوه اعتراض به آن”]

در سال 96، 16 هزار و 201 نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شده‌اند که البته  این آمار نسبت‌به سال 95، 1.7درصد افزایش یافته بود. این موضوع نشان می‌دهد در چند سال گذشته آمار مرگ‌ومیر حوادث رانندگی سیر صعودی داشته و بلای جان ایرانی‌ها شده است. برپایه آمار حوادث رانندگی پس از سکته قلبی و بیماری‌های مغزی، سومین عامل مرگ‌ومیر ایرانی‌هاست.

وضعیت آمار سال 97 

براساس آمار پزشکی‌قانونی کل کشور شهریور 97 هم دوباره ماه خونین بوده و هزار و ۸۶۳ نفر بر اثر تصادف فوت کرده‌اند.  همچنین بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون‌شهری با ۶۴.۲‌درصد بوده است. به‌بیان‌دیگر در سال ۹۷، ۱۱ هزار و ۲۹ نفر در محورهای برون‌شهری  فوت کرده‌اند و در مقایسه با سال 96، ۲.۶ درصد افزایش یافته است. 

همچنین در سال گذشته استان‌ فارس با ۱۳۵۷ نفر، تهران با ۱۳۱۹ نفر و اصفهان با ۱۱۲۷ نفر بیشترین و استان‌های ایلام با ۱۴۷نفر، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۸۶ نفر و اردبیل با ۲۳۱ نفر کمترین تعداد کشته‌های ناشی‌از حوادث رانندگی را داشته‌اند.

آمار پزشکی‌قانونی در سال 97 نشان می‌دهد بیش‌از 78‌درصد از کشته‌های ناشی‌از حوادث رانندگی مرد و رانندگان بیشترین قربانی حوادث رانندگی بوده‌اند. همچنین وسیله‌نقلیه مورد استفاده حدود 50درصد فوتی‌ها، سواری بوده و ضربه به سر علت اصلی مرگ حدود 45 درصد کشته‌های تصادف بوده است. 

عامل انسانی پررنگ است

سیدهادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به آخرین آمار تلفات حوادث رانندگی به «دنیای‌خودرو» گفت: «متاسفانه سال گذشته هم آمار فوتی‌های تصادفات افزایش داشته است و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود. البته فراموش نکنیم در وقوع تصادف علاوه‌بر عامل خودرو و جاده، عامل انسانی هم نقش پررنگی دارد زیرا راننده‌ای که با آگاهی از وضعیت خودرو خود و جاده پشت‌فرمان می‌نشیند و همچنین نحوه رانندگی او ازجمله کنترل سرعت و هوشیاری بسیار مهم است. ضمن این که خودرویی مانند پراید خودرو جاده نیست و نباید مردم با سرعت بالای 100 در جاده با آن تردد کنند.»

این نماینده مجلس با اشاره به نقش مجلس در پیگیری وضعیت آمار کشته‌های تصادف توضیح داد: «مجلس در چند سال گذشته با تشکیل کمیته‌های مختلف پیگیر آن بوده است. 

اواخر سال گذشته در کمیسیون عمران جلسه‌ای با حضور پلیس و مسئولان مربوطه برگزار و اعلام شد عامل انسانی نقش مهمی در تصادفات رانندگی دارد و این موضوع ازسوی دستگاه‌ها و مسئولان ذی‌ربط  ازجمله وزارت کشور و پلیس نباید نادیده گرفته شود.»

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها