بزرگترین بازار خودرو دنیا از رونق افتاد

فهرست مطالب


به گزارش مجله خودرو همراه مکانیک کوچک شدن بازار خودروی چین ضربه سختی به گروه های خودروسازی خارجی می زند و شاید برخی از آنها مجبور شوند این بزرگترین بازار دنیا را ترک کنند.

به نقل از فایننشال تایمز، کوچک شدن بازار خودروی چین ضربه سختی به گروه های خودروسازی خارجی می زند و شاید برخی از آنها مجبور شوند این بزرگترین بازار دنیا را ترک کنند.

مطالعه مقالات زیر برای خرید یک خودرو چینی به شما کمک شایانی خواهد کرد:

با بهترین و بدترین خودروهای چینی آشنا شوید

نگاهی به خودروهای شاسی بلند

راهنمای خرید خودروهای چینی دست دوم

 خودروسازی های فورد و پژو بیشترین ضربه را خورده اند. کارخانه های این دو خودروسازی به خاطر کاهش فروش بسیار پایین تر از ظرفیت کل خود تولید می کنند که پایین ترین حد طی سه دهه گذشته است.

 کارخانه های فورد در چین در نیمه اول سال جاری تنها با 11 درصد ظرفیت خود تولید داشتند. فروش فورد در چین در 6 ماه اول سال جاری 27 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

 طبق گزارش مجمع صنعت خودروسازی چین، کارخانه گروه خودروسازی PSA، مالک پژو در نیمه اول سال جاری تنها 102 خودرو تولید کرد یعنی تنها یک درصد از ظرفیت کامل تولید. این گروه خودروسازی اعلام کرد فروش آن در چین 62 درصد در نیمه اول سال جاری کاهش یافته است.

 رابین ژو، تحلیلگر چینی گفت:« برخی گروه های خودروسازی باید در مورد موقعیت خود در این بازار در آینده ای نه چندان دور فکری کنند». وی پیش‌بینی کرد درآمد برخی از این گروه های خارجی بسیار ضعیف خواهد بود. ولی بازار خودروی چین آنقدر بزرگ است که ترک کردن آن برای این خودروسازی ها سخت است.

بازار خودروی چین شاهد 4 درصد کاهش فروش خودروهای مسافری تا 23 میلیون در سال گذشته بود.  فروش این خودروها در سال جاری هم در حال کاهش است و در نیمه اول سال نسبت به 2018 ، 14 درصد پایین آمده است.

خودروسازی فورد سعی دارد با تولید مدلهای جدید در چین جایگاه خود را در بازار این کشور به دست آورد و پس از ضرر 1.5 میلیارد دلاری در سال گذشته، فروش خود را احیا کند.

تولید پژو هم در چین بسیار کاهش یافته است. بسیاری از کاسبان محلی می گویند:«سه تا چهار سال پیش صدها کارگر کارخانه  پژو در این جا زندگی می کردند. دو سال پیش بسیاری از آنها بدون هیچ دلیلی یکی پس از دیگری رفتند».

یکی از کارگران این کارخانه گفت:«سفارش های زیادی نداریم و تولید پایین است».

حتی گروه های خودروسازی موفق خارجی در بازار چین مثل فولکس واگن و جنرال موتورز هم آسیب دیده اند. فولکس واگن یک کاهش سالانه 6 درصدی را در فروش خود طی سه ماهه اول سال جاری گزارش داد، در حالی که فروش جنرال‌موتورز 10 درصد کاهش یافته است.

ولی فروش خودروهای لوکس همچنان در سال جاری خوب بود. خودروی بنز از گروه خودروسازی دیملر نزدیک به 90 درصد ظرفیت خود تولید داشت و بی ام و برلیانس با 96 درصد ظرفیت خود تولید می کند.

خودروسازان ژاپنی مثل هوندا و تویوتا هم عملکرد خوبی داشتند و 100  درصد ظرفیت خود تولید کردند.

مقصر کاهش فروش خودرو در چین کند شدن رشد اقتصادی،قوانین جدید تولید گازهای آلاینده و قطع یارانه برای خرید خودرو است که بازار کار بخش خودروسازی را 5 درصدمعادل 220 هزار شغل از جولای 2018 کاهش داده است.

برخی تحلیلگران عقیده دارند بازار در سال آینده به رشد خود باز می گردد ولی این رشد احتمالاً یک تا دو درصد خواهد بود که نسبت به نرخ رشد دو رقمی یک دهه گذشته بسیار پایین است.

منبع:تسنیم

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:

چرا خودرو چینی نخریم

شاسی بلند های چینی

مقایسه برلیانس C3 و لیفان x60

معرفی جک S5

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها