بازدید از موزه خودروهای تاریخی ایران در برج میلاد

فهرست مطالب


خودروهای کلاسیک را می‌توان بخشی از سرمایه‌های یک کشور دانست که علاوه‌بر ارزش اقتصادی، از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز بسیار ارزشمند هستند.

از آن‌جاکه بسیاری از این خودروها سابقه تاریخی قابل‌توجهی دارند، در دنیا نیز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. در ایران نیز به همت کمیته کلاسیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران و همچنین موزه خودروهای تاریخی، هرسال نمایشگاه‌ها و تورهای متنوعی درخصوص معرفی خودروهای کلاسیک خاص و ارزشمند موجود در کشور برگزار می‌شود.

بازدید از موزه خودروهای تاریخی ایران در برج میلاد
بازدید از موزه خودروهای تاریخی ایران در برج میلاد

درواقع می‌توان گفت این خودروهای کلاسیک به‌نوعی سرمایه‌های ملی هستند که علاوه‌بر دارندگان آن‌ها، دولت و دستگاه‌های ذیربط نیز باید در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشند. خوشبختانه چندسالی است شاهد به جریان افتادن روند بازسازی و ترمیم برخی خودروهای تاریخی ارزشمند در کشور هستیم و به این ترتیب این خودروها می‌توانند تاریخچه و اصالت خود را حفظ کنند.

براین اساس برج میلاد تهران از 17 اردیبهشت تا 12 خردادماه در سالن B میزبان جمعی از خودروهای کلاسیک خاص و ارزشمند است که به همت موزه خودروهای تاریخی گردآوری شده‌اند. البته بازدید از این نمایشگاه برای عموم آزاد بوده و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 18 تا 24 به بازدید از این مجموعه زیبا و دوست‌داشتنی بپردازند. بلیت ورودی برای بازدید هر نفر 10 هزار تومان است.

 

بازدید از موزه خودروهای تاریخی ایران در برج میلاد
بازدید از موزه خودروهای تاریخی ایران در برج میلاد

 

خودروهای خاص و نایابی در این مجموعه گردآوری شده است که از جالب‌ترین آن‌ها می‌توان به فیات تیپو مدل 1927 اشاره کرد. این خودرو درواقع به‌خوبی می‌تواند سیر صعودی و تکامل صنعت خودرو را در صد سال گذشته به نمایش درآورد. تیپو 1927 از یک پیشرانه 6 سیلندر خطی با حجم دقیق 4766 سی‌سی بهره می‌گرفت که در زمان خود به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی شناخته می‌شد.

اسکس‌تراپلن دیگر خودروهای کلاسیک نایابی است که از سال‌های 1932 تا 1939 در آمریکا تولید شده است، خودرو موردنظر مدل 1932 است که از یک پیشرانه 2.9‌لیتری 6 سیلندر خطی بهره می‌گیرد. اما بنتلی مارک 6 مدل 1946 از دیگر خودروهای با ارزش در این مجموعه است که به‌دلیل طراحی منحصربه‌فرد و همچنین راحتی فراوانی که در سفرهای طولانی‌مدت برای سرنشینان به ارمغان می‌آرود، دارای شهرتی جهانی است. بنتلی مارک 6 دارای پیشرانه‌ 6 سیلندر خطی با حجم دقیق 4257 سی‌سی است.

این خودرو یکی از نمونه‌های کلاسیک ارزشمند در دنیای امروزی شناخته می‌شود. رولزرویس کرنیش نیز از دیگر خودروهای خاص این مجموعه است که مانند بنتلی مارک 6 از خودروهای درباری به‌شمار می‌رود. کرنیش موردنظر که مدل 1972 میلادی است، از یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی با حجم دقیق 6750 سی‌سی بهره می‌گیرد و در زمان خود به‌عنوان یک شگفتی شناخته می‌شد. از ویژگی‌های قابل‌توجه این خودرو سقف متحرک آن بوده که در رده خودروهای کانورتیبل قرار گرفته است.

بازدید از موزه خودروهای تاریخی ایران در برج میلاد

جگوار مارک 2، مرسدس بنز 170S و مرسدس‌بنز 600 نیز از دیگر خودروهای خاص و نایابی هستند که علاوه‌بر ارزش تاریخی، از ارزش مادی بالایی برخوردار هستند. البته مرسدس‌بنز 600 پولمن از خودروهای اشرافی است که از سال‌های 1963 تا 1981 تولید و عرضه شده است. گفتنی است تعداد اندکی از لیموزین‌های سری 600 به‌صورت لندولیت ساخته شده‌اند که قسمی از سقف که بالای کابین عقب قرار دارد، به‌صورت کانورتیبل است. لازم به ذکر است این مدل برای سران کشورها نظیر پاپ، دولت آلمان و شاه مخلوع ایران ساخته شده است. مرسدس 600 پولمن دارای پیشرانه 8 سیلندر خورجینی با حجم 6.3لیتری است که توانایی تولید نیرویی معادل 250 اسب‌بخار را دارد. این نیرو به کمک جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. در بخش پایانی نیز شاهد حضور انواع مختلفی از اتاق‌های مرسدس بنز هستیم که از بارزترین آن‌ها می‌توان به مرسدس بنز 190SL و 230 پاگودا اشاره کرد. در واقع این خودروهای خاص و ارزشمند یکی از نقاط مثبت این موزه به‌شمار می‌روند.

بازدید از موزه خودروهای تاریخی ایران در برج میلاد
بازدید از موزه خودروهای تاریخی ایران در برج میلاد

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها