اجرت، هزینه تعمیر و شستشوی انژکتور انواع خودرو 1402

فهرست مطالب


شستشوی انژکتور کمک می‌کند تا موتور خودرو در درازمدت با معایبی همچون ریپ زدن، کاهش توان، احتراق ناقص، ناک، مصرف سوخت بالا و… کمتر روبرو شود و مدت زمان بیشتری در کمال صحت و دقت به مالک خودرو خدمت کند. در این مطلب از مقالات مجله خودرو همراه مکانیک تصمیم داریم تا هزینه شستشوی انژکتور با دستگاه و هزینه تعویض این قطعه در صورت خرابی را به اطلاع شما برسانیم. قیمت متوسط سوزن انژکتور خودروهای پروفروش داخلی را نیز می‌توانید در جدول زیر بیایید.

جدول هزینه شستشوی انژکتور خودروهای داخلی

نوع کالا یا خدمت

محدوده اجرت یا قیمت

هزینه شستشوی سوزن انژکتور پراید

220 تا 350 هزار تومان

قیمت سوزن انژکتور پراید (یک عدد)

450 تا 700 هزار تومان (بسته به نوع سیستم سوخت‌رسان)

هزینه شستشوی انژکتور تیبا

220 تا 360 هزار تومان

قیمت سوزن انژکتور تیبا، ساینا و… (الدورا)

680 هزار تومان

هزینه شستشوی انژکتور پژو 405 ، سمند معمولی و پارس معمولی 1800

220 تا 360 هزار تومان

قیمت سوزن انژکتور پژو ۴۰۵ ، سمند معمولی و پارس معمولی

450 تا 900 هزار تومان (بسته به نوع سیستم سوخت‌رسانی و برند قطعه)

هزینه شستشوی انژکتور سمند ef7،دنا و…

250 تا 380 هزار تومان

قیمت سوزن انژکتور موتور ef7

550 تا 850 هزار تومان

هزینه شستشوی انژکتور ال90

250 تا 370 هزار تومان

قیمت سوزن انژکتور ال90 و ساندرو

600 تا 950 هزار تومان

هزینه شستشوی انژکتور 206

220 تا 350 هزار تومان

قیمت سوزن انژکتور 206 تیپ5 و پارس tu5

 

450 تا 800 هزار تومان

شستشوی انژکتور

انژکتور چیست؟

خودروهای کاربراتوری و خودروهای انژکتوری! نام‌هایی که بسیار شنیده‌ایم. در واقع کاربراتور و انژکتور دو سیستم سوخترسان در خودروها هستند. سیستم کاربراتور یک سیستم مکانیکی و اولیه است که در خودروهای قدیمی‌تر وظیفه ترکیب سوخت و هوا و انتقال این مخلوط ترکیب شده جهت احتراق به سیلندر را برعهده دارد.

اما سیستم  سوخت رسانی انژکتور که یک سیستم جدیدتر با فناوری بالاتر است، عمل انتقال سوخت را به صورت پاششی  انجام می‌دهد که این عمل، توسط بخش‌های الکترونیکی و ECU خودرو کنترل می‌شود. با توجه به بالاتر بودن فناوری این سیستم سوخت رسانی نسبت به سیستم سوخت رسانی کاربراتوری در خودروهایی که سیستم سوخت رسانی انژکتور در آنها به کار رفته است، شاهد کارکرد بهتر موتور، آلودگی کمتر و مصرف سوخت پایینتر هستیم.

 امروزه در بیشتر خودروهای تولیدی در سراسر جهان از سیستم سوخت رسانی انژکتور استفاده می‌شود و می‌توان گفت با فراگیر شدن استفاده از سیستم سوخت رسانی انژکتور، می‌توان کاربراتور را پیوسته به تاریخ نامید! در ادامه به بررسی بیشتر سیستم سوخت رسانی انژکتور می‌پردازیم.

عملکرد سیستم انژکتور(Fuel Injection System)

سیستم جرقه زنی  و انتقال سوخت به محفظه احتراق در خودروهای دارای سیستم سوخت رسانی انژکتور بسیار متفاوت از سیستم کاربراتوری است که از بخشهای مختلف مکانیکی و برقی تشکیل شده است.

سیستم سوخت رسانی انژکتور در واقع مانند یک سرنگ عمل میکند که با کنترل الکترونیکی اجزا، سوخت را با فشار بالا به محفظه احتراق یا منیفولد هوا می‌پاشد. سیستم سوخت رسانی انژکتور از اجزایی همچون:

1-انژکتور

2- ریل سوخت

3- پمپ بنزین برقی

4-ECU خودرو

 تشکیل شده است که این مجموعه در کنار هم وظیفه کنترل و انتقال سوخت به محفظه خودرو بر اساس شرایط کارکرد موتور را بر عهده دارند.

در حقیقت سیستم سوخت رسانی انژکتور، توسط یک سوپاپ که به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود عمل تزریق سوخت را انجام می‌دهد. این سوپاپ می‌تواند چندین بار در هر ثانیه باز و بسته شود و بنزین را از طریق پمپ بنزین با فشار به محفظه احتراق تزریق کند. به این شکل که در زمان تزریق سوخت یک آهنربای الکتریکی، میله ای را که در برابر مسیر سوخت قرار دارد را حرکت می‌دهد و سوپاپ انژکتور باز می‌شود.

 با این عمل سوخت با فشار از نازل سوپاپ به شکل قطرات بسیار ریز به داخل سیلندرها پاشیده می‌شود. نازل داخل انژکتور به گونه ای طراحی شده است که سوخت را به طور کامل به شکل پودری پاشش می‌کند و تا جایی که ممکن باشد آن را به ذرات بسیار ریز پودری شکل درمی‌آورد. این روش پاشش سوخت باعث می‌شود احتراق سوخت به طور کامل انجام شود وبا افزایش راندمان خودرو، آلایندگی آن نیز کاهش یابد.

در سیستم سوخت رسانی انژکتور، سوخت از طریق ریل سوخت جریان می‌یابد و بین تمام انژکتورها توزیع می‌شود، انژکتورها داخل ریل سوخت هستند که در انتهای آن نیز رگولاتور فشار قرار دارد. اندازه‌های ریل سوخت با توجه به پاشش سوخت می‌تواند در ابعاد مختلفی انتخاب شود. بسته به نوع طراحی موتور ریل سوخت از جنس‌های مختلفی نظیر فولاد، آلومینیوم و پلاستیک ساخته می‌شود.

در سیستم سوخت رسانی انژکتور، فشار پاشش سوخت دقیقاً با توجه به مدت زمان پاشش سوخت مشخص می‌شود. به همین دلیل، تفاوت بین فشار سوخت در ریل و فشار سوخت در منیفولد ورودی باید ثابت باشد. برای این مساله باید وسیله ای را در ریل سوخت قرار داد که نسبت به تغییرات فشار حساس باشد. این وسیله رگلاتور نام دارد که در انتهای ریل قرار داده شده است تا از به وجود آمدن نوسان در جریان سوخت جلوگیری کند. همچنین رگلاتور، فشار بنزین برگشتی به باک را جهت ثابت نگه داشتن افت فشار در انژکتورها تنظیم می‌کند.

مزایای سیستم انژکتور نسبت به کاربراتور

مهم‌ترین برتری سیستم انژکتور نسبت به سیستم کاربراتور، کاهش مصرف سوخت آن است. سیستم سوخت‌رسانی انژکتور موجب، افزایش عمر موتور به دلیل افزایش عمر قطعات مکانیکی آن می‌شود. مورد دیگری از مزایای انژکتور، کاهش ارتفاع موتور و افزایش فضای داخل کاپوت خودرو به دلیل حذف کاربراتور است.

 یکی از برتری‌های ملموس سیستم انژکتور که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است بالا رفتن قدرت شتاب‌گیری خودرو است، از آنجایی که در این سیستم سوخت به صورت پودری در پشت سوپاپ قرار می‌گیرد، این موضوع از خودسوزی و احتراق پیش از موعد سوخت جلوگیری می‌کند و موتور به صورت منظم کار می‌کند. استفاده از این روش در سیستم سوخت رسانی انژکتور موجب می‌شود، خودرو استارت بهتری در هوای سرد داشته باشد، زیرا میزان و نحوه تزریق سوخت با توجه به درجه حرارت موتور و محیط صورت می‌گیرد. ازاین رو دارندگان خودرو نگرانی بابت روشن شدن خودرو در روزهای سرد سال نخواهند داشت.

بدلیل ماهیت کلی انتقال ذره‌ای سوخت به محفظه احتراق، میزان خام سوزی سوخت در این سیستم بسیار پایین است زیرا میزان سوخت با توجه به شرایط موتور کنترل و تزریق می‌شود و ذرات سوخت را به طور کامل مشتعل می‌کند.

 سیستم سوخت رسانی انژکتور با داشتن این مزایا نسبت به سیستم‌های کاربراتور، به سرعت پیشرفت کرده و فراگیر شد. به گونه ای که می‌توان از این سیستم سوخت رسانی پیشرفته به عنوان یکی از جهش‌های بزرگ صنعت خودروسازی جهان در طول تاریخ خود یاد کرد.و به همین دلایل و نکات مثبت همراه با این سیستم، امروزه بسیاری از خودروهای تولیدی در سراسر جهان مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتور هستند.

مقالات مرتبط:

گیربکس با کلاچ دوگانه

بررسی تفاوت‌های AWD و 4WD

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
3 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
نظری
1402-07-16 10:27
امتیاز دهی :
     

درود

رضا
1402-01-27 17:09
امتیاز دهی :
     

بسیارعالی

علی
1402-01-14 01:35
امتیاز دهی :
     

مطالب مناسب و آموزنده بود .تشکر